آخرالزمان و رسانه های مجازی

شبکه های اجتماعی کالبد شیطان در آخرالزمان

تاریخ انتشار:
مدیرگروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با اشاره به کارکردهای شیطانی شبکه های اجتماعی در آخرالزمان، گفت: از بین بردن روحیه نجابت، عفّت و شهوت گرایی محض در لایه های رویی و زیرین شبکه های اجتماعی قابل مشاهده است.
شبکه های اجتماعی

به گزارش بلاغ، حجت الاسلام رحیم کارگر در گفت و گو با شبستان، با بیان اینکه يكى از مسائل بسيار مهمّ قرآنى كه کمتر مورد بررسى علمی و عملی  قرار گرفته، پيش‏گويى‏ ها و خبرهاى غيبى قرآن است، گفت: در این کتاب مقدس علاوه بر وقايع و حوادث گذشته از وقايع ديگرى هم بحث شده كه قرآن از وقوع آن‏ها در آينده خبر مى ‏دهد. یکی از آینده نگری های شگفت قرآن، پیشگویی های فراوان درباره گستردگی و تنوع و کثرت برنامه های شیطان و آگاهی بخشی از خطرات و ضررهای او برای انسان و در خطر افتادن سعادت و خوشبختی و کمال او به شکل های مختلف است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع نادیده گرفتن این واقع نگری و آینده نگری قرآن و روایات، نادیده گرفتن آینده روشن و مطلوب خود انسان است، ابزار شیطانی برای اغوا و گمراه گری و غافل سازی انسان، روز به روز بیشتر و متنوع تر می شود و دایره نفوذ و وسوسه گری او وسیع تر و  کارسازتر...!! قرآن شيطان را  به عنوان موجودى فريب كار و مكّار معرّفى مى ‏كند که در نزاع و تضادّ با آدم و فرزندان آدم بوده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت و این همان نزاع مستمر و همیشگی بین خیر و شر و حق و باطل و پلیدی و زشتی و خوبی و بدی است!!

حجت الاسلام کارگر اظهارداشت: هر چه زمان به مصاف نهایی واپسین حق و باطل و غلبه کامل خیر و خوبی و آگاهی بر تاریکی و گمراهی نزدیک تر می شود، بر شدت نزاع حق و باطل نیز افزوده می شود و سپاهیان ابلیس بخصوص در برهه حساس تاریخ بشر (آخرالزمان) بر تلاش خود برای وسوسه گری و اغواگری می افزایند.

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه اگر دوره آخرالزمان، دوره سلطه فرهنگ شيطاني نامیده شود، این پیش بینی دور از حقیقت نخواهد بود، تصریح کرد: در این زمان شاخص عمومي جهت گيري ها و حرکت ها به سمت اهداف، منويات و برنامه هاي شيطاني است. یکی از ابزار مهم و موثر فرهنگ شیطانی، بدون اغراق شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و نت است !!  سخن گفتن از وسوسه‌هاي شيطان و يا شياطين به معناي هر كسي و يا هر چيزي است كه مي‌كوشند تا به روش‌هاي گوناگوني، آدمي را از مسير تكاملي و رشدي بيرون رانده و به سمت و سوي شقاوت و بدبختي بكشاند.

وی با اشاره به آیه 208 سوره بقره در این زمینه افزود: خداوند در آيه 208 سوره بقره به ابزار و شیوه های شياطين انساني و جني اشاره کرده، می فرماید: "يا ايهاالذين آمنوا ادخلوا في السلم كافه و لا تتبعوا خطوات الشيطان انه عدو مبين؛ اي كساني كه ايمان آورده‌ايد همگي در صلح و آرامش و صفا وارد شويد و گام‌هاي شيطان را پيروي نكنيد كه او دشمن آشكار است." ايجاد آرزوهاي واهي و خیالی و فريبكارانه و روابط ناسالم و مخرب از ترفندها و روش‌هايي است كه شياطين براي نفوذ در جامعه   و دستيابي به اهداف خود از آن سود مي‌برند.

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه همان طور كه شهوت آمیخته با گوشت و خون آدمى است، شیطان نیز در گوشت و خون انسان جارى است و بر تمام پیرامون دل احاطه دارد، ادامه داد: از این رو پیامبر (ص) فرمود: "براستى كه شیطان همانند خون كه در رگ ها جارى است در وجود انسان جریان دارد..."

این پژوهشگر مهدوی شبکه های اجتماعی را ابزار نوین شیطانی در زمان حاضر دانست و بیان داشت: هر انسان عادی و منصف و هر محقق عالمی با اندک مطالعه و بررسی کارکردهای  شبکه های  اجتماعی، می داند که این شبکه های مجازی محل ظهور و بروزاغواگری ابلیس با تمامی ابزار و وسایل و برای تمامی رده های سنی و جنسیتی و. . . ( لاغوینهم اجمعین ) است.

وی خاطرنشان کرد: شبکه اجتماعی ساختاری اجتماعی است که از گره‌هایی (که عموماً فردی یا سازمانی هستند) تشکیل شده‌است که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی - مانند ایده‌ها و تبادلات مالی، دوست‌ها، خویشاوندی، لینک‌های وب، سرایت بیماری‌ها (اپیدمولوژی) -  به هم متصل اند. در شبکه اجتماعی مجازی ارتباط افراد و سازمان ها یا گروهه ا رو در رو و بدون واسطه نیست بلکه به ابزاری به نام اینترنت بستگی دارد.

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه این روزها وقتی صحبت از شبکه اجتماعی در اینترنت می شود، در واقع در حال صحبت از نوع مجازی و غیر قابل لمس شبکه ای از ارتباطات انسانی هستیم که در این مدت کم شاهد پیامدهای بسیار سوء و مخرب آن هستیم، گفت:  هر چند می تواند آثار مثبت و درخور توجهی نیز داشته باشد!! هر شبکه اجتماعی فرهنگ ارتباطاتی خاص خود را دارد، یعنی منش و گفتار مخصوص و منحصر به فردي را برای خود برگزیده است. البته می‌توان شبکه هایی را یافت که فرهنگ ارتباطاتی تقلیدی برای خود برگزیده اند. فرد با عضویت در هر شبکه اجتماعی درگیر نوع خاصی از فرهنگ ارتباطاتی می‌شود که شامل: برخورد، تکيه کلام، اصطلاحات مخصوص، رفتار، تیپ شخصیتی و ظاهری و... است. بدون تردید، میزان تأثیرپذیری فرد از این محیط، صفر مطلق نخواهد بود.

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه پس هر شبکه اجتماعی، هویت مطلوب خود را ترویج می‌کند، اظهار داشت: طبق مطالعاتي كه در سال ۲۰۱۲ به انجام رسيد، ۵۳% از كابران، تغييرات رفتاري ناشي از فعاليت در شبكه هاي اجتماعي را تاييد كردند و ۵۱% به تغييرات منفي اعتراف نمودند. دسته دوم معتقد بودند كه اين شبكه ها با ايجاد حس مقايسه، كيفيت زندگيشان را مخدوش ساخته و حس دلگرمي و اطمينان را از ايشان سلب كرده است.

وی با اشاره به اینکه به اعتقاد محققان اين جنبه از كاربري در شبكه هاي اجتماعي بسيار قابل تامل است، افزود: در سايت هاي جمعي، افراد همواره سعي مي كنند كه بهترين جنبه زندگي خود را معرفي كنند؛ اين رفتار حس مقايسه را در ديگران برمي انگيزد كه نتيجه آن چيزي جز ايجاد احساسات منفي نيست. در اين مطالعات، دو سوم كاربران از اختلالات خواب پس از فعاليت در شبكه هاي اجتماعي شكايت داشتند و ۵۵% اعتراف كردند در صورت عدم دسترسي به اكانت خود، دچار اضطراب و نگراني مي شوند.

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه از ديگر اثرات مخرب شبكه هاي اجتماعي خصوصاً فيس بوك، ترس از برخورد رو در رو به ويژه در افراد مضطرب است، تصریح کرد: قلدري اينترنتي نيز يكي ديگر از عوارض نامطلوب اين شبكه هاست. همان طور كه اشاره شد، سن اكثر كاربران زير ۳۰ سال است و اغلب آنان نوجوانند. طبق آمار ارائه شده از سوي EIE – سازماني با هدف ايمن سازي اينترنت براي كودكان و خانواده ها- ۹۵% از نوجوانان شاهد قلدري اينترنتي در شبكه هاي اجتماعي بوده اند و ۲۳% از آنان خود قرباني اين رفتار شده اند.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: متاسفانه امروزه نه تنها فعاليت در شبكه هاي اجتماعي از كنترل خارج شده، بلكه نياز دائم ما به اينترنت نيز از حد گذشته است و... حال به روشنی می توان این شبکه های اجتماعی را مویرگ هایی دانست که شیطان از طریق آنها  بر جان و روح و ذهن افراد نفوذ می کند و زمینه ای برای پر رنگ شدن ترفندهای ابلیس گشته است !! !

وی گفت: ابلیس ظهور حضرت مهدی را پایان راه خود می داند و به همین جهت هر روز می کوشد بر تعداد یاران و سپاهیان جهل خود بیفزاید تا مانع تحقق این وعده بزرگ الهی شود !! به همین جهت در آخرالزمان و قبل از ظهور ، دینداری و حفظ ایمان و گناه نکردن بسیار مشکل است . این مساله حتی تا زمان ظهور هم کشیده می شود و  وقتی که  در صبح روز 23 رمضان ندایی از جبرئیل مردم را به پیروی از حضرت مهدی (ع) فرا می خواند. در عصر همان روز شیطان ندا می دهد که حق با حضرت مهدی (ع) نیست و با فلان خاندان است! در این زمان بسیاری از مردم منحرف می شوند. (بحارالانوار، ج2، ص231) و البته شخصیت های پلید آخرالزمانی ( چون دجال و سفیانی و ... ) روی دیگر سکه ابلیس هستند !!  سفیانی شخصیتی حقیقی و مفسد و ظالم از آل ابی‌سفیان است که هم زمان با ظهور مهدی موعود(عج) از دو جبهه‌ به سوی سپاهیان و هواداران آن حضرت لشگرکشی می‌کند امّا دجال یک فرد یا جریان عجیب و پر رمز و رازي است که فتنه گری و فساد انگیزی خویش را از سالیان پیش از ظهور و با استفاده از ابزارهایی پیشرفته و کارآمد در عرصه جهانی آغاز می نماید و بیشتر مردم جهان را از فضای معنوی و آرمان‌های مهدوی دور می‌سازد

حجت الاسلام کاگر با بیان اینکه حال می بینیم که این ابزار فتنه و فساد داخل هر خانه ای شده و شامل تمامی گرو های سنی می شود، ادامه داد: "در آن زمان، فتنه ها چونان پاره‌های شب تاریک، شما را فرا می‌گیرد و هیچ خانه‌ای از مسلمانان در شرق و غرب عالم نمی‌ماند؛ مگر اینکه فتنه‌ها در آن داخل می‌شوند." ۵( الملاحم و الفتن، ص ۳۸٫) و آیا این ابزار امروزه می تواند چیزی جز فضای مجازی و شبکه های مجازی اجتماعی باشد.

این پژوهشگر مهدوی خاطرنشان کرد: با مروری گذرا به فعالیت های این شبکه ها می توان همه رگه های فساد و انحراف را در فعالیت ها و کارکرد های آنها مشاهده کرد و اگر اندکی دیر بجنبیم، دیگر هیچ کاری نمی توان انجام داد!! پس وقتی که کار از کار گذشت و سر رشته امور از دست خارج شد، باید به فکر چاره باشیم ؟؟پس کی و چه زمانی با آینده نگری درست و آینده پژوهی عمیق، باید عوارض و پیامدهای فوق العاده خطرناک اینها را شناسایی و رصد کنیم و هشدارهای لازم را به برنامه ریزان و سیاست گذاران فرهنگی بدهیم !!؟؟

وی با بیان اینکه متاسفانه امروزه دیده بان فرهنگی ما بسیار ضعیف شده، به همان اندازه که فرهنگ سالم و انسانی ما مورد بی مهری و مظلومیت واقع شده است، اظهار داشت: تاسف بارتر آنکه به اسم آزادی و سرگرمی و تفریح و ارتباطات اجتماعی و .... جوانان و نوجوانان مظلوم و معصوم خود را دست بسته و چشم بسته در اختیار شبکه های شیطانی مجازی قرار دهیم و انتظار داشته باشیم همه آنها و جامعه دینی ما صحیح و سالم از این فضای غبار آلوده بیرون بیاید!!؟؟

حجت الاسلام کارگر با اشاره به اینکه هشدار اینجانب و سایر دلسوزان به معنای نادیده گرفتن این فضا یا محروم کردن افراد از آن نیست، گفت: بلکه خواست است که فضای سالم و مطلوب فرهنگی برای چنین موج های کاذب و پوشالی در نظر گرفت !!! الان ابلیس در اوج شیطنت و اغواگری قرار دارد و ما در پی جلب نظر چند فرد... !!!

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با اشاره به کارکردهای شیطانی شبکه های اجتماعی در آخرالزمان، تصریح کرد: با مطالعه و تحقیق در همه کارکردهای شبکه های اجتماعی می تواند فعالیت ها و آثار پنهان و آشکار زیر را به خوبی رصد کرد.

وی با بیان اینکه تمامی موارد زیر با بررسی آماری و دقیق مطالب و محتوای شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی (چون فیسبوک و توئیتر و ...) به راحتی قابل اثبات و اندازه گیری است، افزود:

- از بین بردن روحیه نجابت و عفّت و شهوت گرایی محض که در همه لایه های رویی و زیرین شبکه های اجتماعی می توان مشاهده کرد.

«همّ و غم مردم (در آخرالزّمان) به سیر کردن شکم و رسیدگی به شهوتشان خلاصه می‌شود، دیگر اهمیت نمی‌دهند که آنچه می‌خورند حلال است یا حرام؟ و اینکه آیا راه اطفای غرایزشان مشروع است یا نامشروع؟!" و "زنان در آن زمان، بی ‌حجاب و برهنه و خودنما خواهند شد" و "آنان در فتنه‌ها داخل، به شهوت‌ها علاقه‌مند و با سرعت به سوی لذّت‌ها روی می‌آورند" (من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۳۹۰، ح۴۳۷۴)

- معکوس کردن جریان پاکی و طهارت در جامعه و گستراندن دام های گروهی و باندی و فرقه ای برای ابتذال و فساد بیشتر.

"... وتواخى الناس على الفجور وتهاجروا على الدين وتحابّوا على الكذب واستُعملت المودّة باللسان وتشاجر الناس بالقلوب» .مردم براى فجور پيمان برادرى مى بندند و دين دارى برخى موجب انزواى آنان از ديگران مى شود و با دروغ گفتن عزيز و محبوب مى شوند و محبت تنها بر زبانها بكار مى رود و دلهاى مردم با يكديگر كينه دارد.( نهج البلاغه، ص 324)

- شیوع تجارت فحشا و درآمدزایی نامشروع از طریق پورنو و ابتذال جهانی  و تشویق مردم به کسب درآمد از این طریق: "ورأيت الرجال يتسمّنون للرجال والنساء للنساء ورأيت الرجل معيشته من دبره ومعيشة المرأة من فرجها ورأيت النساء يتخذن المجالس كما يتخذها الرجال . . .»  مى بينى مردان خود را براى مردان آماده ساخته و زنان براى زنان; و خواهى ديد كه زن و مرد از عمل نامشروع امرار معاش مى كنند و زنان هم چون مردان به برپايى مجالس اقدام مى كنند.( كافى،ج 8 ص 38)

 - اشاعه فحشای خانوادگی و عادی سازی روابط نامشروع جنسی ( که امروزه در شبکه های اجتماعی و ماهواره ای تحت عنوان عشق های مثلثی و روابط تقاطعی و ... مطرح می شود)

"ورأيت المرأة تُصانعُ زوجها على نكاح الرجال ورأيت أكثر الناس وخير بيت من يساعد النساء على فسقهنّ"  مى بينى كه زن با شوهر خود همدست شده تا با ديگر مردان مباشرت كند و خواهى ديد كه بيشتر مردم و بهترين خانواده ها آنهايند كه زنان را در بى بند و بارى يارى كنند. (كافى، ج 8 ص 39)

- گستراندن رفتارهای پرخاشگرانه و اجتماع گریز و اخلاق ستیز.

".... فتاهم عارم وشائبهم آثم ... لا يعظّم صغيرهم كبيرهم ولا يعول غنيّهم فقيرهم». . . جوان آنها بدخو شود و هر كه با آن مردم در آميزد گنهكار باشد... كوچكان بزرگان را احترام نكنند و توانمندان فقيران را پوشش ندهند.( نهج البلاغه، ص 729)

 - عادی جلوه دادن فسق و فجور جهانی و ایجاد رقابت در انجام فساد اخلاقی:

"...ورأيت الرجل إذا مرّ به يوم ولم يكسب فيه الذنب العظيم من فجور أو بخس مكيال أو ميزان أو غشيان حرام . . . كئيباً حزيناً يحسب أنّ ذلك اليوم عليه وَضيعَةً من عمره». . . در آن روزگار ـ خواهى ديد كه مردى چون روزى بر او گذشت و گناه بزرگى چون فجور و كم فروشى و ارتكاب حرام . . . انجام ندهد ـ ناراحت و غمگين بوده و گمان دارد كه آن روز عمرش تلف شده است. (بحار الانوار ، ج 52، ص 259)

 - گستراندن روحیه فخر فروشی و خود برتربینی کاذب و پوشالی:

" يتفاضلون باحسابهم وأموالهم" در آن هنگام   مردم بر يكديگر با نياكان و ثروتهاى خود برترى مى جويند.( مكارم الاخلاق، ص 529)

- ترویج روحیه ثروت دوستی و تجمل گرایی روز افزون: «ورأيت صاحب المال أعزّ من المؤمن» در آن روزگار خواهى ديد كه ثروتمند از مؤمن عزيزتر است(منتخب الاثر، ص 429 و 431)

 - گستراندن روحیه خیانت ورزی و عدم پایبندی به تعهدات و پیمان ها:"تقل الأمانة وتكثر الخيانة» خيانت زياد مى شود  و تمام ابعاد جامعه را فرا می گیرد. ( بحارالانوار،ج 42 ، ص 310)

  -ترویج جنسیت گرایی ( فیمینسم)افراطی و افتادن سر رشته کارها به دست اراذل و حقیران:

"اذا تسلّطن النساء و سلّطن الاماء و امّر الصبيان ...» هنگامى كه زنان بر امور جامعه مسلط شوند و دختران زمام كار در دست گيرند و كودكان به امارت رسند...( كافي ،ج 8 ص 69)

 - تحقیر و استهزای دینداران و مومنان و سعی در منزوی و پردرد ساختن جامعه ایمانی :

"ورأيت المؤمن محزوناً محتقراً ذليلاًً". مؤمن را  می بینی  كه غمناك و ذليل و كوچك شمرده مى شود.( كافي ، ج 8 ص 39)

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.