به همت گروه تولید محتوا؛

کتاب «بال و پرهای امام» منتشر شد

تاریخ انتشار:
به همت گروه تولید محتوا معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب «بال و پرهای امام» منتشر شد.
.

به گزارش خبرنگار بلاغ، گروه تولید محتوا معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کتاب «بال و پرهای امام (برشی از سیره عملی نمایندگان امام خمینی(ره))» اثر هادی حسین خانی نائینی را در ۴۰۰ صفحه منتشر کرد.
 
امروز عالمان دینی و روحانیت معظم که در مسند به مسئولیت‌های مختلف، مانند امامت جمعه و جماعت و نمایندگی ولی فقیه قرار گرفتند، شایسته است سیره و سبک زندگی عالمان وارسته به‌ویژه شهدای محراب را الگوی زندگی آن شخص قرار دهند و با مردم بر اساس رحمت حکمت فروتنی مهربانی و عطوفت که شیوه پیامبران امامان و سالکان راه حقیقت است، رفتار کنند.
 
تقوا، اخلاص و معنویت، مهمترین رمز موفقیت عالمان دینی در طول تاریخ بوده و نمایندگان امام خمینی(ره) در استان‌ها با فتح قله‌های تهذیب به ستارگان همیشه درخشان انقلاب تبدیل شدند.
 
«بال و پرهای امام»، برشی است از سیره عملی نمایندگان امام خمینی(ره) از سخنان، خاطره‌ها، تجربه‌ها و آموزه‌های ارزشمند نمایندگان امام خمینی(ره) در استان‌ها فراهم آمده است.
 
اثر حاضر با این هدف انجام شده تا برخی از ویژگی‌ها و اقدامات نمایندگان ولی فقیه را شناسایی و منعکس کند. این اثر صرفا به توصیف ویژگی‌ها و اقدامات نمایندگان پرداخته و لازم است بررسی تحلیلی در جهت تبیین علمی موضوع این صورت گیرد.
 

ساختار اثر

این مجموعه در قالب ۹ فصل تهیه و تألیف شده و مهمترین ویژگی‌ها و کارکردهای نمایندگان ولی فقیه را مورد بحث قرار داده است.
 
در فصل اول این اثر که با عنوان «ابعاد اخلاقی» از نمایندگان امام خمینی(ره) در استان ها تألیف شده، به اهمیت اخلاق و رفتار نماینده ولی فقیه پرداخته و در ادامه ابعاد اخلاقی اعم از اخلاق، تقوا، توکل، شرح صدر، تواضع، خوش خلقی، دنیا گریزی، استقامت و پایداری، انس با امور معنوی، موعظه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
 
«ابعاد اقتصادی» عنوان دومین فصل از کتاب «بال و پرهای امام» است که در این فصل عزت نفس، ساده زیستی و زیّ طلبگی، احتیاط و اخذ و مصرف اموال به عنوان ابعاد اقتصادی سیره عملی نمایندگان امام خمینی(ره) در استان ها ذکر شده است.
 
در سومین فصل از این اثر، ابعاد خانوادگی سیره ایشان مانند حسن سلوک در خانواده، اهتمام به مسائل خانواده، قدرشناسی از همسر، زهد و بی آلایشی همسر، برخورد با تخلفات فرزندان تبیین شده است.
 
نویسنده در چهارمین فصل از کتاب حاضر، ارتباطات نماینده ولی فقیه را بررسی کرده و در این میان، به ارتباط با عموم مردم (گرده گشایی از کار مردم، شنیدن نقدها با روی باز، همراهی و همدلی با مردم و...) و ارتباط با اقشار (عشایر و محرومین، مسؤولین، خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران، اهل سنت، جوانان، نخبگان، پرهیز از ارتباط با افراد مشهور به بد نامی) اشاره کرده است.
 
«حوزه و روحانیت» عنوان فصل پنجم این کتاب است که در این فصل، اهتمام به ارتقای کمی و کیفی حوزه های علمیه، ایجاد اتحاد و انسجام میان روحانیت، و تکریم حوزویان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در فصل ششم که تحت عنوان «مدیریت» تألیف شده، به مدیریت جهادی، تشکیل دفتر امین و فعال و پاسخگو، و نظارت پرداخته شده است.
 
«هدایت گری سیاسی و اجتماعی» عنوان هفتمین فصل از کتاب «بال و پرهای امام» است که در این فصل به بیان مطالبی در خصوص بصیرت سیاسی، کسب خبر از منابع گوناگون، زمان شناسی و موضع گیری های به موقع، مقابله با انحرافات، آینده نگری، روشنگری سیاسی، تیزهوشی و ذکاوت در مواجه با مسائل اشاره شده است.
 
در فصل هشتم، هدایت‌گری فرهنگی مطرح شده و اقتضائات هدایت گری فرهنگی ازجمله دغدغه مندی از مورد فرهنگ دینی و انقلابی، بصیرت فرهنگی، راهبری فرهنگی، حمایت از فعالیت‌های فرهنگی فعال‌سازی مساجد، پی‌ریزی کارهای هوشمندانه، اظهارنظر کارشناسانه و... تبیین شده است.
 
نهمین و آخرین فصل از این اثر، به مسأله «نماز و خطابه جمعه» پرداخته شده و ارزش و اهمیت نماز جمعه و اقتضائات تأثیرگذاری نماز جمعه (از جمله شناخت جایگاه، استفاده از فن بیان، شناسایی نیازها و انعکاس آنها به مردم، حفظ حضور مردم در صحنه و...) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
 
برشی از اثر

* پشتیبانی از نظام اسلامی

شهید آیت‌الله مدنی(ره) عاشق و دلباخته امام(ره) و نظام اسلامی بود و با تمام توان از آن حمایت می‌کرد. آیت‌الله محمدتقی آل هاشم می‌گوید: آیت‌الله مدنی(ره) لباس رزم می‌پوشید و مردم را به حضور در جبهه تشویق می‌کرد. یک بار ایشان در مصلی، کفن پوشیده بود و صحبت می‌کرد. در آنجا نمازجمعه هم اقامه می‌کرد. ایشان فرمود: «خدا شاهد است، از خدا می‌خواهم، هر بلایی هست که جانمان بیاید به این جمهوری اسلامی بماند، اما بماند!» بسیار به امام(ره) علاقه داشتند و پشتیبان نظام بودند.
 
* برخورد با تخلفات فرزندان

زمانی که مرحوم آیت‌الله طالقانی(ره) فهمید که فرزندش دستگیر شده است، در اعتراض به این موضوع چند روز از نظرها پنهان شد. پس از اینکه ایشان خدمت امام(ره) رسید، امام(ره) به آقای طالقانی گفتند: «پسر شما یکی از منحرفان وابسته به گروهگ‌های چپ است و نباید این‌قدر از این بابت که دستگیر شده‌اند، ناراحت شوید. سپس اضافه کردند: والله! اگر احمد دچار کوچک‌ترین انحرافی و حکمش مرگ باشد، شخصاً او را خواهم کشت».
 
علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.