سرگروه تبلیغی مبلغات خانواده بیان کرد:

فعالیت های تبلیغی سخت است اما شیرین

تاریخ انتشار:
سرگروه تبلیغی مبلغات خانواده بیان کرد: امر تبلیغ با تمامی موانع و سختی هایی که دارد، اما توجه به اینکه اگر بتوانیم یک نفر را به راه مستقیم هدایت کنیم مانند آن است که تمامی انسان ها را نجات داده ایم این امر خود یک آرامش خاصی به انسان می دهد.
فعالیت های تبلیغی سخت است اما شیرین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، فاطمه مجاهدی سرگروه تبلیغی مبلغات خانواده و از مبلغان فعال معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار ما، ضمن گزارشی از فعالیت های تبلیغی گروه خود از فراز و فرود تبلیغ خواهران در جامعه، سخن گفت.

متن این مصاحبه را با هم می خوانیم:

خیلی خوش آمدید ابتدا خودتان را معرفی نمایید و در مورد ورود به حوزه مطالبی دارید بفرمایید.

فاطمه مجاهدی هستم در شهرستان آشتیان استان مرکزی به دنیا آمدم، شغل پدرم کشاورزی بود ما ۱۱ برادر و خواهر هستیم و بنده فرزند هشتم خانواده می باشم. تا مقطع راهنمایی را درشهرستان آشتیان گذراندم و بعد از ازدواج و ورود به شهر قم در سال ۱۳۸۴ بعد از دیپلم به طور همزمان جواز ورود هم به دانشگاه و هم به حوزه علمیه را کسب کردم. با توجه به خواست پدرم و مشورت هایی که با افراد متخصص داشتم تصمیم گرفتم که وارد حوزه علمیه (جامعه الزهرا سلام الله علیها) شوم. هم اکنون طلبه سطح سه مدرسه معصومیه رشته مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی و دانشجوی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام رشته مدیریت راهبردی فرهنگ در حال تدوین پایان نامه کارشناسی ارشد هستم.

 

فعالیت های تبلیغی خود ار از چه زمانی آغاز کردید؟

اولین فعالیت تبلیغی بنده، در سال ۱۳۹۲ در طرح مدارس امین بوده که بسیار طرح خوب و مورد نیاز جامعه و قشر دانش آموزی بود. در کنار فعالیت های مذکور، اعزام به شهرستان ها از جمله تهران، مرکزی و همدان هم داشتیم. از سال ۱۳۹۶ به صورت رسمی در دفتر تبلیغات اسلامی پرونده تبلیغی تشکیل داده و فعالیت های هدفمند و موضوع محور ما از این زمان آغاز شد.

photo_2022-06-14_11-04-09.jpg

شما به عنوان سرگروه تبلیغی «مبلغات خانواده» از فعالیت های این گروه بفرمائید.

گروه تبلیغی مبلغات خانواده از سال ۱۳۹۹ تشکیل شده و هم اکنون با عضویت 40مبلغ خانم، در موضوعات مختلف فرهنگی و تبلیغی، اجتماعی و ... در حال فعالیت می باشد. البته به طور مساله محور بحث "صیانت از خانواده اعتیاد" را در دستور کار خود دارد.ودر سه محور پیشگیری ، صیانت ودرمان فعالیت داریم در این موضوع سعی کردیم مددکاری و معیشت خانواده هایی که سرپرست آنان متاسفانه دچار اعتیاد هستند را پیگیر شویم. 

گروه تبلیغی مبلغات خانواده با راه اندازی هیئت های تخصصی در محله های مختلف  توانسته است به صورت هفتگی با این خانواده ها ارتباط برقرار نماید. هدف اصلی ایجاد این گروه تبلیغی، تحکیم بنیان خانواده است، در این میان خانواده آسیب دیده را شناسایی می کنیم و از جمله خانوادهایی که می توان گفت با مشکلات زیادی روبرو هستند خانواده های بدون سرپرست می باشند که به طور مثال پدر خانواده فوت کرده و مادر سرپرستی و نان آور خانواده شده است. در این موضوع نیز با یاری خداوند توانسته ایم در حد توان کمک یار خانم های سرپرست خانواده باشیم.

 

در ایامی که توفیق خدمت در موضوع تحکیم بنیان خانواده را داشته اید آیا موردی بوده که به صورت خاص از آن احساس رضایت داشته باشید؟

در چند سال اخیر که در موضوع خانواده ورود کرده ایم هر فعالیتی که موجب تحکیم بنیان خانواده می شد یا لبخندی بر لبهای یکی از اعضای خانواده ها می نشست برای ما یک قوّت قلبی بود که برای ادامه کار به ما نیروی مضاعف می داد. اما برای مثال اگر بخواهم عرض کنم موردی بود که یک مادری به ما مراجعه کرد و از اینکه فرزند ۷ ساله او را در دبستان افراد معمولی ثبت نام نکرده بودند ناراحت بود به ما گفت: من را مجبور کرده اند که فرزندم را در مدارس استثنائی ثبت نام نمایم در صورتی که فرزند من توانایی دارد تا در مدارس معمولی درس بخواند.
بنده با مشورتی که با برادرم که معلم است داشتم ایشان قبول کرد که به مدت یکسال با این دانش آموز کار کند و او را به مرحله ای رساند که بتواند در مدارس معمولی تحصیل نماید و هم اکنون این دانش آموز در پایه ۵ مقطع ابتدایی می باشد. این شاید یکی از صدها مورد از فعالیت هایی بوده که گروه تبلیغی مبلغات خانواده در راستای خدمت به خانواده ها انجام داده است.

 

صاحب چند فرزند هستید؟ آیا فعالیت های تبلیغی-اجتماعی شما باعث اظهار ناراحتی فرزندان یا همسر شما شده است؟
دو فرند پسر دارم، یکی از آنان ۲۴ ساله و طلبه مدرسه آیت الله مجتهدی و دیگری ۲۲ ساله دانشجوی رشته اقتصاد می باشد. مهمترین عاملی که سبب شده بنده هم بتوانم در خانواده و هم در فعالیت های تبلیغی موفق باشم این است که روحیه رفاقت در میان اعضای خانواده ما برقرار است و من قبل ازاینکه برای فرزندانم مادر باشم با آنها رفیق هستم، و خداوند را شاکرم که همسرم در این چند سال پشتیبان و مشوّق اصلی من در عرصه فعالیت های تبلیغی بوده است.

photo_2021-04-26_16-33-00.jpg

آیا برای فعالیت های تبلیغی خود با موانعی برخورد کرده اید؟
یکی از مواردی که به وضوح از موانع تبلیغ می باشد عدم هماهنگی نهادهای متولی امر تبلیغ، با یکدیگر است موازی کاری نهاد های مذکور و قبول نداشتن قوانین یکدیگر باعث ضربه زدن به امر تبلیغ و ناامید کردن مبلغان می شود. می شود با کمی هماهنگی بعضی از موانع را برداشت که همت مسئولین ذی ربط را می طلبد.

از دیگر موانع عرصه تبلیغ نبود یک فضای مناسب برای مبلغات در مساجد می باشد، اگر بشود یک فضای مناسب مانند یک اتاق با کمی امکانات برای فعالیت مبلغان خواهر در مساجد تعبیه شود کارایی و بازده فعالیت های تبلیغی بسیار بالا می رود.

دیگر موردی که می توان از آن به عنوان مانع تبلیغی اشاره کرد، مقدار حق التبلیغی است که گاهی حتی کفاف رفت آمد مبلغات به مکان های تبلیغی آنان را نمی دهد. با توجه به گرانی های اخیر فکر کنم مقدار حق التبلیغی که نهادهای ذی ربط به مبلغان می دهند عملا با ندادن آن فرق چندانی ندارد.

 

در خصوص دفتر تبلیغات اسلامی  خصوصا بخش معاونت فرهنگی و تبلیغی، به عنوان یک نهاد مسئول در امر تبلیغ، اگر نکته ای دارید بفرمائید.

بدون تعارف اگر بخواهم مطلبی را در خصوص مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی عرض کنم این است که این مجموعه نهادی بود که حرف های ما را شنید و تا حد توان به مشکلات گروه های تبلیغی پرداخت و موانع را رفع کرد. همین مصاحبه و پرداختن به موضوع تبلیغ خواهران، دلیل بارزی بر این ادعای من می باشد.

واحد امور تبلیغ خواهران معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ارتباط مستمر با مبلغان داشته و با حفظ کرامت مبلغان خواهر، پیگیر مسائل تبلیغی آنان می شود. در زمانی که فعالیت های تبلیغی بانوان، مظلوم واقع شده بود این مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی بود با بها دادن به فعالیت های تبلیغی خواهران، پیگیر آن شد.

 

به عنوان سخن آخر اگر مطبلی دارید بفرمائید. 
ما از سختی های امر تبلیغ صحبت کردیم اما با تمام سختی ها، موضوع تبلیغ معارف دینی و خدمت به جامعه یک فعالیت شیرین و آرامش بخش به انسان است. همانطور که خداوند در قرآن کریم در آیه ۳۲ سوره مائده می فرماید (وَمَن أَحياها فَكَأَنَّما أَحيَا النّاسَ جَميعًا)، اگر ما با فعالیت های تبلیغی خود بتوانیم بک انسان را نجات دهیم مانند آن است که تمام انسان ها را نجات داده ایم و چه چیزی آرامش بخشی از این بالاتر، شما در زندگی مادی می توانید به آن اشاره کنید و این تازه در دنیا می باشد و درسرای آخرت به مراتب پاداش و جزای اعمال نیک بالاتر خواهد بود.

 

در پایان از وقتی که به ما دادید خیلی متشکریم و برای شما و اعضای گروه تان از خدواند متعال طلب عافیت و قوت را خواستاریم.
بنده نیز از شما و همکارانتان در پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، جهت دیده شدن فعالیت های مبلغان خواهر کمال تشکر را دارم.

photo_2022-06-14_11-01-43.jpg

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.