استاد برجسته تاریخ معاصر:

فوکو پایان بخشیدن به بردگی جهانی را مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی می‌داند

تاریخ انتشار:
عضو گروه تاریخ و اندیشه معاصر موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به این که میشل فوکو چرا از انقلاب اسلامی دفاع کرد، گفت: پایان بخشیدن به مدرنیسم و بردگی جهانی بشر مهمترین دستاورد جهانی انقلاب از نظر منیشل فوکو است.
حجت الاسلام نرگسی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت الاسلام رضا رمضان نرگسی، استاد برجسته تاریخ معاصر، عضو گروه تاریخ و اندیشه معاصر موسسه امام خمینی(ره) در سلسله نشست های علمی که در محل سالن اجتماعات موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان این که آثار علمی میشل فوکو بسیار زیاد است، اظهار کرد: این شخصیت علمی از حیث تولیدات علمی در زمان خود از محدود نظریه پردازان با این حجم تولیدات علمی بوده است.

وی با بیان این که اولین مقاله میشل فوکو یک نامه سرگشاده به بازرگان است که باید به دقت مورد بحث قرار گیرد، گفت: ایشان در مقاله ای مختصر نیز در پاسخ به انتقاد یک زن مارکسیسم ایرانی که چرا انقلاب جمهوری اسلامی ایران را مورد تائید قرار داده است مقاله ای را می نویسد و رسما پاسخ این زن را در این مقاله ذکر کرده است.

استاد برجسته تاریخ معاصر افزود: از جمله تولیدات علمی ایشان می توان به طغیان بی حاصل، غرب و پیچیدگی، باید از جامعه دفاع کرد، ایرانیان در پی چه رویاهایی هستند و تاریخ جنسیت چهار جلدی که ادامه دار نیز بود و عمر ایشان کفایت تکمیل آن را نکرد، اشاره کرد.

عضو گروه تاریخ و اندیشه معاصر موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به علت دفاع کردن وی از انقلاب اسلامی، گفت: در این بحث علمی همچنین می خواهیم به پاسخ این سوال برسیم که چرا بعدا میشل فوکو در مقابل انقلاب اسلامی ایران موضع را گرفت.

استاد برجسته تاریخ معاصر با بیان این که میشل فوکو احساس می‌کرد که انقلاب اسلامی تائیدی بر نظریات ایشان است، ابراز کرد: میشل فوکو در بحث نظریات تاریخی خود بر دو مساله تاکید دارد.

وی افزود: ایشان تاریخ را به عنوان یک موضوع سربسته و تمام نشده است قبول ندارد و همچنینن نظریه سیر تکاملی تاریخی جوامع را قبول نداشت.

حجت الاسلام نرگسی با اشاره به این که وی به اراده آگاهانه بشر در جریان تاریخ معتقد است، گفت: فوکو معتقد است که انقلاب اسلامی ایران روند تاریخ را آن گونه که غرب پیش بینی می‌کرد منحرف کرده و تغییرداد.

استاد برجسته تاریخ معاصر با بیان این که فوکو می‌گوید« قدرت همواره در جوامع مدرن مشخص و مرئی نیست و به ویژه در جوامع غربی یا همان جوامع مدرن نظام قدرت اغوا کننده تر از نظام های سنتی است، اظهار کرد: فوکود ادامه می دهد ساختار قدرت در جوامع مدرن به گونه ای است که فرد با اراده خود به سلطه قدرت عمل کرده و گریز از قدرت خوش خیالی محض است.

حجت‌الاسلام‌ نرگسی ادامه داد: فوکو همچنین معتقد است در جوامع مدرن همان گونه که طبقه مسلط و حاکم قدرت دارد طبقه زیر دست هم قدرت داشته و قدرت به صورت مویرگی در جامعه جریان داشته و نظام سلطه بر تمام بخش های زندگی مردم حاکمیت و نظارت دارد.

وی افزود: امام خمینی(ره) این نظام را در انقلاب ایران تغییر داد و وقتی که ایشان فرمود« ارتش برادر ماست»، ارتش در مقابل مردم تسلیم شده و فرمانبر مردم بود و این مردم هستند که در ارتش نفوذ دارند و همچنین مردم هم برای حمایت از ارتش سرهای خود را تراشیدند تا حکومت طاغوت نتوانتد سربازها را دستگیر کند.

استاد برجسته تاریخ معاصر با بیان این که فوکو معتقد است که مدرنیسم یعنی دنیایی که غرب برای مردم ساخته است هدف خود را به ارمغان آوردن آزادی و رفاه برای مردم عنوان می کنند و در مقابل از مردم می خواهد به انقیاد و قوانینی که می‌گوید عمل کنند، ادامه داد: به عبارت دیگر در نظام مدرنیسم همه برده هستند  و آزادی اصلا وجود دارد .

حجت الاسلام نرگسی افزود: فوکود ادامه می دهد در جامعه غربی همه باید برای زندگی کار کنند و تا جایی که می توانند حتی چندین شغل را به صورت همزمان داشته باشید زیرا فرد زیر بار قرض و بهره های وامی است؛ بنابراین دنیای جدید نه تنها رفاه نیارود بلکه بشر را مجبور کرد کارکند و کار کند و مال اندوزی کند.

وی با اشاره به این که فوکو می‌گوید انقلاب اسلامی، سیستم مدرنیسم را از ریشه ویران کرد و انقلاب اسلامی این زیر بناهای فکر را نابود کرد، گفت: به خاطر همین ویژگی ها فوکو از انقلاب دفاع می‌کند ولی می‌گوید به درک بعضی از ریشه های انقلاب نرسیده است.

استاد برجسته تاریخ معاصر  ادامه داد: فوکو معتقد است هر جا شورش شود با ورود افراد جدید به انقلاب فکر های جدید وارده شده و انقلاب انسجامش را از دست می دهد اما در انقلاب ایران هر که به موج انقلاب می پیوست انقلاب چارچوب و وحدت خود را حفظ می‌کرد.

حجت‌الاسلام‌ نرگسی تأکید کرد: فوکو می‌گوید امام خمینی(ره) برای انقلاب رئیس‌جمهور برنامه و نخست‌وزیر و حکومت مشخص نکرده ولی انقلاب با برنامه پیش می‌رفت و هر چه شاه کوتاه می‌آمد امام(ره) مقاومت می‌کرد و به انقلاب ادامه می‌داد درحالی‌که در سایر انقلاب‌های تاریخ این‌گونه نیست.

وی تصریح کرد: فوکو می‌گوید من ادغام روشنفکران و روحانیان، اتحاد فقیر و پولدار و برخورد مسالمت‌آمیز با رژیمی که سلطه‌گر است را نمی‌فهمم به همین دلیل او به اتکا به انقلاب ایران مدرنیسم را رد می‌کند.

استاد برجسته تاریخ معاصر  یادآور شد: شروع انقلاب از مردم به‌وسیله تغییر خود، کاریزما و منحصر به‌ فرد بودن امام(ره)، ترکیب معنویت و مکتب عاشورا با سیاست و ویژگی‌های مکتب شیعی یعنی امید به انتظار و اعتقاد به تمدن برتر از غرب و اعتقاد به فرهنگ ایثار و شهادت و ظلم‌ستیزی و سیستم رهبری خرد و کلان از مهم‌ترین ویژگی انقلاب ایران در مقابل سایر انقلاب‌ها است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.