چهل سالگی انسان

تاریخ انتشار:
چهل سالگی انسان   «وَ وَصَّینَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً حَتَّی إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ...

چهل سالگی انسان

 

«وَ وَصَّینَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً حَتَّی إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعینَ سَنَةً قالَ رَبِّ أَوْزِعْنی أَنْ أَشْکرَ نِعْمَتَک الَّتی أَنْعَمْتَ عَلَی وَ عَلی والِدَی وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَصْلِحْ لی فی ذُرِّیتی إِنِّی تُبْتُ إِلَیک وَ إِنِّی مِنَ الْمُسْلِمینَ[1]

؛ ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند، مادرش او را با ناراحتی حمل می کند و با ناراحتی بر زمین می گذارد؛ و دوران حمل و از شیر بازگرفتنش سی ماه است؛ تا زمانی که به کمال قدرت و رشد برسد و به چهل سالگی بالغ گردد می گوید: «پروردگارا! مرا توفیق ده تا شکر نعمتی را که به من و پدر و مادرم دادی بجا آورم و کار شایسته ای انجام دهم که از آن خشنود باشی، و فرزندان مرا صالح گردان؛ من به سوی تو بازمی گردم و توبه می کنم، و من از مسلمانانم»

 

 

پیامبر خدا در چهل سالگی به نبوت مبعوث گردید.

از امام حسن عسکرى عليه‏السلام نقل شده كه:

«وقتى پيامبر به سن چهل سالگى رسيد، خداى رؤف دل حضرت را از همه دلها بهتر و خاشع‏تر و مطيع‏تر و بزرگتر يافت . لذا امر كرد تا درهاى آسمان را گشودند و ملائكه فوج فوج به زمين آمدند و خداى توانا، رحمت خود را از ساق عرش تا سر آن بزرگوار متصل كرد . در اين هنگام جبرئيل فرود آمد و در غار حرا، بازوى مبارك پيامبر را گرفت و گفت: اى محمّد ! بخوان ! محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: چه بخوانم؟ جبرئيل فرمود:

«إِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّك َ الَّذِي خَلَقَ * خَلَقَ الإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ»

وقتى وحى تمام شد و ملائكه به آسمان بالا رفتند، حضرت در حالى كه انوار جلال الهى او را فرا گرفته بود و كسى نمى‏توانست به او نگاه كند، از غار بيرون آمد و بطرف پايين كوه حركت نمود .

بر هر درخت و سنگ و گياهى كه عبور مى‏كرد، بر آن جناب سلام مى‏كردند و به زبان فصيح مى‏گفتند: «السلام عليك يا نبى اللّه‏ ! السلام عليك يا رسول اللّه‏» ! همين كه حضرت وارد خانه خديجه شد، خانه از شعاع خورشيد جمالش منوّر گرديد .

خديجه عليهاالسلام گفت:

اى محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ! اين چه نوريست كه در تو مشاهده مى‏كنم؟ فرمود: اين نور پيامبرى است ! بگو «لا اله الاّ اللّه‏ . محمّد رسول اللّه‏» . خديجه عليهاالسلام گفت: من سالهاست كه پيامبرى تو را مى‏دانم و شهادتين را جارى نمود . در اين موقع حضرت فرمود: خديجه! احساس سرماى شديدى مى‏كنم . پارچه‏اى روى من بيانداز ! وقتى خديجه پارچه‏اى بر روى پيامبر انداخت، ناگاه آيه نازل شد: «يا أَيُّها المُدَّثـّرُ * قُـمْ فَأَنْذِرْ * وَرَبَّك َ فَكَبِّرْ و . . .»

(اى پيچيده شده در پارچه ! بلند شو ومردم را انذار بده ! وخدا را به بزرگى ياد كن و . . .) رسولخدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله برخاست و بر بالاى بام رفت و انگشت بر دو گوش گذاشت و فرياد زد: «اللّه‏اكبر ! اللّه‏اكبر» ! در مكه خانه‏اى نماند جز اينكه صداى تكبير حضرت را شنيد .»[2]

 

[1] أحقاف، آیه 15.

[2] بحارالانوار18/196

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.