یادداشت تبلیغی

امام مهدی(عج) در ادعیۀ ماه مبارک رمضان

تاریخ انتشار:
با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان زمینه‌های معنوی برای دعا بیشتر فراهم است؛ از میان دعاهای مختلفی که برای ایام این ماه مبارک وارد شده است، دعا برای امام زمان تأکید بیشتری دارد و دعاهایی با عناوین مختلف دراین‌باره وارد شده است.

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ|فصلنامه ره توشه ماه مبارک رمضان 1444، امام مهدی(عج) در ادعیۀ ماه مبارک رمضان.
کاری از گروه تولید محتوای معاونت فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.

نگارنده:حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ملکی‌راد*

مقدمه
دعا و نیایش تأثیر زیادی در روح انسان دارد و آن ‌را تعالی می‌بخشد. انسان با دعا توجه و شایستگی بیشتری برای درک فیض حق پیدا می‌کند. دعا نوعی عبادت، خضوع و بندگی است؛ همان‌طور که همۀ عبادات آثار تربیتی متعددی دارند، دعا نیز دارای چنین اثری خواهد بود؛ ازاین‌رو در آیات و روایات بر آن تأکید بسیاری شده است. استجابت دعای بندگان از سوی خداوند یکی از سنن الهی است ‌که در قرآن کریم بر آن تصریح و تاکید شده است: «وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ»:  هرگاه بندگان من از تو دربارۀ من بپرسند، [بگو] من نزدیکم و دعای دعاکننده را به هنگامی که مرا بخواند، اجابت می‌کنم. 

دوست نزدیک‌تر از من به من است
        وین عجب‌تر که من از وی دورم

«استجابت» و جواب متفرع بر سؤال است و تا سؤال نشود، جواب صدق نمی‌کند؛ سائل بنده است و مجیب خداوند که جواب بنده را می‌دهد، حوائج آنها را می‌پذیرد و از فضل خویش عنایت می‌کند.
دست حاجت چو بری، نزد خداوندی بر
        که کریم است و رحیم است و غفور است و ودود

کرمش نامتناهی نعمش بی‌پایان
        هیچ خواهنده از این در نرود بی‌مقصود

ماه مبارک رمضان یکی از بهترین زمان‌ها برای دعاست؛ زیرا بر اساس خطبۀ شعبانیه حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) ماهى است كه: 
«... وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ‏ فِيهِ‏ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ...»:  روزهايش بهترين روزها، شب‏هايش بهترين شب‏ها و ساعاتش بهترين ساعات است. ماهى كه در آن مردم به ضيافت خدا خوانده و از اهل كرامت خدا قرار داده شده‏اند. نفس‏هاى مردم در آن ثواب تسبيح دارد و خوابیدن در آن عبادت و دعاى مردم در آن مستجاب است و... .

گرچه توجه به امام مهدی(عج) در جایگاه امام حیّ و غایب از انظار، برای همۀ زمان‌ها ضروری است،با توجه به فضای معنوی ماه مبارک رمضان و آمادگی شرایط لازم برای استجابت دعا، باید به امام مهدی(عج) توجه بیشتری داشت و دعاهای مخصوص را مورد توجه ویژه قرار داد. آیت‌الله صافی گلپایگانی دراین‌باره نوشته‌اند: «اظهار شوق به لقاى آن ‌حضرت و گريه و ابراز نگرانى از مفارقت و محروم‌بودن از فيض حضور و دعا براى تعجيل فرج و ظهور و ذكر فضايل و مناقب و اقدامات و برنامه‌هاى انقلابى و اصلاحى آن وجود مبارک، ...، يک سنّت حسنه‌اى است كه همواره شيعه بر آن مداومت داشته و آن را شعار خود قرار داده است». 

توجه به امام زمان(عج) در دعاهای ماه مبارک 
با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان زمینه‌های معنوی برای دعا بیشتر فراهم است؛ از میان دعاهای مختلفی که برای ایام این ماه مبارک وارد شده است، دعا برای امام زمان(عج) تأکید بیشتری دارد و دعاهایی با عناوین مختلف دراین‌باره وارد شده است. مهم‌ترین عناوین و موضوعات موجود در دعاهای ماه مبارک رمضان درباره امام مهدی(عج) را می‌توان در موارد ذیل دسته‌بندی نمود:

1. دعا برای تعجیل در فرج امام زمان(عج)
دعا برای تعجیل فرج یکی از موضوعاتی است ‌که در برخی از دعاهای ماه مبارک رمضان آمده است. در مناسبت‌های مختلف این ماه به این دعا پرداخته شده است ‌که عبارت‌اند از:

الف) دعای شب ششم ماه مبارک رمضان که سید بن طاووس در اقبال الاعمال آن ‌را آورده است: 
«اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى اللَّهُمَ‏ أَنْتَ‏ الْوَاحِدُ الْقَدِيمُ‏ وَ الْآخِرُ الدَّائِمُ‏ وَ الرَّبُ‏ الْخَالِقُ‏ وَ الدَّيَّانُ يَوْمَ الدِّينِ ... أَسْأَلُكَ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ وَ الْعِزَّةِ الَّتِي لَا تُرَامُ وَ أَسْأَلُكَ يَا اللَّهُ وَ أَسْأَلُكَ يَا رَحْمَانُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ فَرَجَنَا بِفَرَجِهِمْ وَ تَقَبَّلَ صَوْمِي و...»:  «پروردگارا حمد مخصوص توست و تنها به تو شکایت می‌آوریم، خدایا تو یکتای قدیم و آخرِ دائم هستی و پروردگار آفریننده، جزادهندۀ روز قیامتی [که هیچ عملی را از خیر و شر وامگذاری]، ... از تو می‌خواهم ‌ای صاحب جلال و کرامت و عزّتی که جوینده‌ای برایش نیست و از تو می‌خواهم ‌ای الله و از تو می‌خواهم ‌ای مهربان، از تو می‌خواهم که بر محمد و آل محمد درود فرستی و فرج آل محمد را زودتر رسانی و گشایش امر ما را با فرج آنان تعجیل فرمایی و روزه‌ام را بپذیری و ... .

ب) در دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان نیز به این موضوع اشاره شده است: 
«اللَّهُمَّ إِنِّي لا أَجِدُ مِنْ أَعْمالِي عَمَلًا أَعْتَمِدُ عَلَيْه‏ ... وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ تُعَجِّلَ فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ فَرَجِي مَعَهُمْ‏، وَ فَرَجَ‏ كُلِ‏ مُؤْمِنٍ‏ وَ مُؤْمِنَةٍ، بِرَحْمَتِكَ‏ يا أَرْحَمَ‏ الرَّاحِمِين‏»:  بارخدایا من از کارهایم عملی که بتوانم بر آن تکیه کنم، چیزی نمی‌یابم ... از تو می‌خواهم که بر محمد و آل محمد درود فرستی و فرج آل محمد را زودتر برسانی و گشایش کار مرا با آنها تعجیل فرمایی؛ نیز فرج هر مؤمن و مؤمنه را زودتر بیاوری، به مهربانی‌ات‌ ای مهربان‌ترین مهربانان.

ج) در دعای شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان از امام صادق(علیه السلام) به این مطلب توجه شده است: 
«... وَ أَسْأَلُكَ‏ بِجَمِيعِ‏ ما سَأَلْتُكَ‏ وَ ما لَمْ‏ أَسْأَلُكَ‏ مِنْ‏ عَظِيمِ‏ جَلالِكَ، ما لَوْ عَلِمْتُهُ لَسَأَلْتُكَ بِهِ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ، وَ أَنْ تَأْذَنَ لِفَرَجِ مَنْ بِفَرَجِهِ فَرَجُ أَوْلِيائِكَ وَ أَصْفِيائِكَ مِنْ خَلْقِكَ، وَ بِهِ تُبِيدُ الظَّالِمِينَ وَ تُهْلِكُهُمْ، عَجِّلْ ذلِكَ يا رَبَّ الْعالَمِين...»: ‏ از تو مى‏خواهم به تمام آنچه از تو سؤال نمودم و آنچه از تو درخواست نكردم از جلالت عظيم تو كه اگر آن را مى‏دانستم، به آن از تو درخواست مى‏كردم اينكه بر محمد و خاندان او درود فرستى و فرج كسى را كه به فرج او، دوستان و برگزيدگان از خلقت گشايش يابند، را اجازه فرمايى و به [دست] او ستمگران را نابود و هلاک گردانى. زودتر آن ‌را برسان، اى پروردگار عالميان. 

2. دعا برای تجدیدعهد با ولایت و امامت امام مهدی(عج)
در دعای روز سیزدهم ماه مبارک به دعا برای تجدیدعهد با امام زمان(عج) اشاره شده است: 
«اللَّهُمَ‏ إِنِّي‏ أَدِينُكَ‏ بِطاعَتِكَ‏ وَ وِلايَتِكَ‏، وَ وِلايَةِ مُحَمَّدٍ نَبِيِّكَ، وَ وِلايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَبِيبِ نَبِيِّكَ، وَ وِلايَةِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سِبْطَيْ نَبِيِّكَ، وَ سَيِّدَيْ شَبابِ أَهْلِ جَنَّتِكَ. وَ أَدِينُكَ يا رَبِّ بِوِلايَةِ عَلیِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسى‏ بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِیِّ بْنِ مُوسى‏، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ، وَ سَيِّدِي وَ مَوْلايَ صاحِبِ الزَّمانِ أَدِينُكَ يا رَبِّ بِطاعَتِهِمْ وَ وِلايَتِهِمْ، وَ بِالتَّسْلِيمِ بِما فَضَّلْتَهُم‏ ...»:  بارالها من با اطاعت از خودت و ولایتت و ولایت محمد پیامبرت(صلی الله علیه و آله) و ولایت امیر مؤمنان(علیه السلام) دوست پیامبرت و ولایت حسن و حسین دو نوادۀ پیامبرت و دو آقای جوانان اهل بهشتت، دین‌دار تو هستم و تو را دین‌داری می‌کنم. همچنین ای پروردگار به ولایت علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی و آقا و مولایم صاحب‌الزمان دین‌دار تو هستم و همچنین ای پروردگار به اطاعت و ولایت ایشان و تسلیم‌بودن به آنچه آنان را بدان برتری داده‌ای، دین‌داری‌ات می‌کنم ...... .

3. دعا برای نصرت امام مهدی(عج) و دفع بلاها از ایشان
در دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان در‌این‌باره می‌خوانیم: 
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّكَ وَ خَلِيفَتِكَ وَ لِسانِكَ، وَ الْقائِمِ بِقِسْطِكَ، وَ الْمُعَظِّمِ لِحُرْمَتِكَ، وَ الْمُعَبِّرِ عَنْكَ، وَ النَّاطِقِ بِحُكْمِكَ، وَ عَيْنِكَ النَّاظِرَةِ، وَ إُذُنِكَ السَّامِعَةِ، وَ شاهِدِ عِبادِكَ، وَ حُجَّتِكَ عَلى‏ خَلْقِكَ، وَ الْمُجاهِدِ فِي سَبِيلِكَ، وَ الْمُجْتَهِدِ فِي طاعَتِكَ، وَ اجْعَلْهُ فِي وَدِيعَتِكَ الَّتِي لا تَضِيعُ، وَ أَيِّدْهُ بِجُنْدِكَ الْغالِبِ، وَ أَعِنْهُ وَ أَعِنْ عَنْهُ، وَ اجْعَلْنِي وَ والِدَيَّ وَ ما وَلَدا وَ وَلَدِي مِنَ الَّذِينَ يَنْصُرُونَهُ وَ يَنْتَصِرُونَ بِهِ فِي الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ»:  بارالها بر محمد و آل محمد درود فرست و از ولی و خلیفه و زبان گویایت و به‌پاخاسته [برای اجرای] دادگری‌ات و تعظیم‌کنندۀّ‌ حرمتت و بازگوکنندۀ از سوی تو، گویندۀ حکم تو و چشم بیننده و گوش شنوندۀ تو و گواه بندگانت و حجت تو بر خلقت و جهادگر در راهت و تلاش‌گر در طاعتت هرگونه بلا را دفع کن و او را در امانت گم‌ناشدنی خویش قرار ده و به سپاهیان پیروزت تأیید فرما و او را یاری نما و از او حمایت کن و مرا و والدینم و آنچه متولد کرده‌اند و فرزندانم را از کسانی قرار ده که او را یاری می‌کنند و از او در دنیا و آخرت یاری می‌گیرند.

4. دعا برای ایجاد همبستگی در جامعۀ منتظر به‌واسطه امام مهدی(عج)
در دعای افتتاح با اشاره به این مطلب می‌خوانیم: 
«اللَّهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعَثَنَا وَ اشْعَبْ بِهِ صَدْعَنَا وَ ارْتُقْ بِهِ فَتْقَنَا وَ كَثِّرْ بِهِ قِلَّتَنَا وَ أَعْزِزْ [أَعِزَّ] بِهِ ذِلَّتَنَا وَ أَغْنِ بِهِ عَائِلَنَا وَ اقْضِ بِهِ عَنْ مُغْرَمِنَا [مَغْرَمِنَا] وَ اجْبُرْ بِهِ فَقْرَنَا وَ سُدَّ بِهِ خَلَّتَنَا وَ يَسِّرْ بِهِ عُسْرَنَا وَ بَيِّضْ بِهِ وُجُوهَنَا وَ فُكَّ بِهِ أَسْرَنَا وَ أَنْجِحْ بِهِ طَلِبَتَنَا وَ أَنْجِزْ بِهِ مَوَاعِيدَنَا وَ اسْتَجِبْ بِهِ دَعْوَتَنَا وَ أَعْطِنَا بِهِ سُؤْلَنَا وَ بَلِّغْنَا بِهِ مِنَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ آمَالَنَا وَ أَعْطِنَا بِهِ فَوْقَ رَغْبَتِنَا يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ أَوْسَعَ الْمُعْطِينَ اشْفِ بِهِ صُدُورَنَا وَ أَذْهِبْ بِهِ غَيْظَ قُلُوبِنَا وَ اهْدِنَا بِهِ لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ وَ انْصُرْنَا بِهِ عَلَى عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّنَا إِلَهَ الْحَقِّ [الْخَلْقِ‏] آمِينَ»:  خدايا پريشانى‏ ما را به يارى او جمع كن؛ پراكندگى ما را به او وحدت بخش؛ گسيختگى ما را با او پيوند ده؛ اندک ما را به او زياد فرما؛ ذلّت ما را به او عزّت ده؛ تنگدستى ما را به او توانگرى بخش؛ بدهى ما را از بركت او ادا كن؛ فقر ما را به مدد او جبران فرما؛ جدايى و دودستگى ما را به او برطرف كن؛ دشوارى كار ما را به او آسان گردان؛ روى ما را به ديدار او سپيد كن؛ اسيران ما را به يارى او آزاد گردان؛ درخواست‌هاى ما را به لطف او برآور؛ وعده‏هاى ما را به ظهور او تحقق بخش‏؛ دعاي‌مان را به كمک او اجابت كن؛ خواسته‏هاي‌مان را به حق او عطا فرما؛ ما را به يارى او به آروزهاى دنيا و آخرت‌مان برسان؛ لطف به او بالاتر از آرزوي‌مان‏ به ما اعطا كن، اى بهترين خواسته‏شدگان و گشاده‏دست‏ترين بخشندگان، سينه‏هاى ما را به او شفا بخش، كينۀ دل‌هاي‌مان را به او برطرف‏ كن و ما را به مدد او به حقيقت آنچه در آن اختلاف افتاده از حق به اذن خود راهنمايى فرما. همانا تو هر كه را بخواهى، به راه راست‏ هدايت مى‏كنى و به وسيله او ما را بر دشمنان خود و دشمنان خويش يارى ده، اى معبود حق، آمين.
در دعای روز سیزدهم ماه مبارک نیز می‌خوانیم: «اللهم ... اشْعَبْ بِهِ صَدْعَنا، وَ ارْتُقْ بِهِ فَتْقَنا، ...». 

5. دعا برای نابودی ستم و ستمگران توسط امام مهدی(عج)
در دعای شب بیست‌ویکم در وصف حضرت مهدی(عج) می‌خوانیم: «... وَ بِهِ تُبِيدُ الظَّالِمِينَ وَ تُهْلِكُهُمْ، عَجِّلْ ذلِكَ يا رَبَّ الْعالَمِين...»: ‏ و به [دست] او ستمگران را نابود و هلاک گردانى. زودتر آن ‌را برسان، اى پروردگار عالميان. 
در دعایی دیگر می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ أَمِتْ بِهِ الْجَوْرَ، وَ دَمْدِمْ‏ بِمَنْ نَصَبَ لَهُ، وَ اقْصِمْ رُءُوسَ الضَّلالَةِ، حَتَّى‏ لا تَدَعْ عَلَى الْأَرْضِ مِنْهُمْ دَيَّارا»:  ای خدا به [ظهور] او ستم را بمیران، و هر که با او بستیزد، نابودش ساز و سران گمراهی را پشت بشکن تا اینکه احدی از آنها را روی زمین به جای نگذرای.

6. دعا برای امام مهدی(عج) با تأکید بر عدالت‌گستری ایشان
در دعای افتتاح می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ ...»:  خدایا بر عهده‌دار فرمانت و قیام‌کننده مورد آرزو و عدالت‌گستر موردانتظار درود فرست.

در دعای دیگری که از امام زین‌العابدین(علیه السلام) نقل شده نیز به این موضوع اشاره شده است: 
«اللَّهُمَّ هذا شَهْرُ رَمَضانَ، الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ، ... أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّي عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ تَنْصُرَ خَلِيفَةَ مُحَمَّدٍ وَ وَصِيَ‏ مُحَمَّدٍ، وَ الْقائِمَ‏ بِالْقِسْطِ مِنْ أَوْصِياءِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلامُ، اعْطِفْ‏ عَلَيْهِمْ نَصْرَكَ...»:  خدایا از تو می‌خواهم جانشین محمد و وصی محمد و قیام‌کننده به عدالت از اوصیای محمد ـ که درودهایت بر او و ایشان باد ـ را یاری نمایی، یاری‌ات را بر آنان معطوف بدار.

7. دعا برای امداد حضرت مهدی(عج) توسط ملائکه و نیروهای غیبی
در دعای افتتاح در‌این‌باره می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ وَ ... حفّه‏ بِمَلَائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ»:  خدایا ایشان را با فرشتگان مقربت دربر گیر و با روح‌القدس کمک و یاری‌اش کن، ای پروردگار عالمیان. در روایات نیز به این نکته اشاره شده است‌که خداوند آن ‌حضرت را با نیروهای ماوراء‌الطبیعه امداد می‌رساند؛ از جمله: «و یؤیده الله بالملائکه و الجن و شیعتنا المخلصین»:

 خداوند حضرت مهدی(عج) را با فرشتگان، جن و شیعیان مخلص یاری می‌کند. همچنین وارد شده است: «یُؤَیِّدُهُ بِثَلَاثَةِ أَجْنَادٍ بِالْمَلَائِکَةِ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الرُّعْب‏...»:  خداوند آن ‌حضرت را با سه لشکر یاری می‌دهد: فرشتگان، مؤمنان و رعب [ترس‌انداختن در دل دشمن].

8. دعا برای حضرت در جایگاه اقامه‌کنندۀ قرآن و دین 
در دعای افتتاح می‌خوانیم: 
«اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِيَ إِلَى كِتَابِكَ‏ وَ الْقَائِمَ بِدِينِكَ اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ مَكِّنْ لَهُ دِينَهُ الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ لَهُ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً يَعْبُدُكَ لَا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً...»:  خدایا آن حضرت را دعوت‌کننده به کتابت و قیام‌کننده به امر دینت قرار ده، او را در زمین جانشین خود قرار ده؛ همان‌گونه که پیشینیان او را جانشین خود قرار دادی؛ دینی که برای او پسندیده‌ای پابرجا ساز و بیم و ترس او را به آسودگی خاطر و ایمنی تبدیل کن ... . 

همچنین می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِینَکَ وَ سُنَّه نَبِیِّکَ حَتَّى لا یَسْتَخْفِیَ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَه أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ»:  خدایا به دست او دینت را و سنت پیغمبرت را آشکار ساز تا آنکه دیگر چیزى از حق و حقیقت از ترس احدى از خلق مخفى نماند.

در روایات به این نکته اشاره شده است که آن ‌حضرت دین الهی را در زمین بسط و گسترش خواهد داد. در روایتی در تفسیر آیۀ «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ»  از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است: «هذه الآیة لآل محمد (علیهم السلام) و المهدی و أصحابه یملکهم الله مشارق الأرض و مغاربها و یظهر الدین و یمیت الله به و أصحابه البدع الباطل کما أمات السفه الحق حتى لا یرى أثر للظلم»: ‏ خداوند به وسیلۀ آنان دین خود را آشکار می‏کند و حاکم می‏گرداند؛ به گونه‏ای که اثری از ستم و بدعت دیده نمی‏شود.

9. دعا برای عزت، نصرت و یاری حضرت مهدی(عج)
در دعای افتتاح به این مطلب اشاره شده است و دراین‌باره می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً، وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً وَ اجْعَلْ‏ لَهُ‏ مِنْ‏ لَدُنْكَ‏ سُلْطَاناً نَصِيرا»:  خدایا او را عزت بخش و دیگران را به‌واسطه او عزت ده و کمک و یاری‌اش کن و دیگران را به‌وسیله او یاری رسان و فتح و پیروزی را نصیبش فرما و از جانب خویش حکومتی پیروزمند و سلطنت و قدرت توجه فرما. 
اگر یاری و نصرت با حضرت باشد، اسلام و اهل اسلام در سایه‌سار حکومت او عزت‌مند می‌شوند: «تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ».

10. دعا برای برطرف‌شدن مشکلات جامعۀ منتظر
در دعای افتتاح می‌خوانیم: 
«اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ إِمَامِنَا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ‏ وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ‏ بِفَتْحٍ تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَ رَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِكَ يَا ارحم الراحمین»:  «خدایا ما از فقدان پیامبرمان و غیبت امام‌مان و فراوانی دشمنان و کمی تعداد و فتنه‌های سخت و خودنمایی روزگار بر ضرر ما به تو شکایت می‌کنیم؛ پس بر محمد و خاندان پاکش درود بفرست و ما را بر این امور یاری فرما به پیروزی نزدیک از جانب خودت و و رنج و سختی را از ما بر طرف ساز و ما را به رحمت خویش فرا گیر ای مهربان‌ترین مهربانان.

11. دعا برای ظهور و برخورداری از برکت‌های حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)
در دعای افتتاح می‌خوانیم: 
«اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الآخِرَةِ ...»:  خدایا ما آرزومند دولت کریمانه هستیم که به‌واسطه آن اسلام و اهلش را به آن عزت بخشى؛ نفاق و اهل نفاق را ذلیل و خوار گردانى و ما را در آن دولت حقه اهل دعوت به طاعتت و از پیشوایان راه هدایت قرار دهى و به‌واسطۀ آن دولت به ما کرامت دنیا و آخرت عطا فرمایى ... .

12. دعا برای سلامتی امام زمان(عج)
یکی دیگر از دعاهایی که در ایام ماه مبارک رمضان بر آن تأکید شده، دعا برای سلامتی امام زمان(عج) است؛ به‌ویژه به این دعا در شب بیست‌و‌سوم تأکید بیشتری شده است. كلينى از محمد بن عيسى به سند خود از امامان آورده است كه فرمودند: اين دعا را شب بيست‌و‌سوم ماه رمضان در حال سجده و برخاستن و نشستن و در هر حال تكرار مى‏كنى و نيز هر قدر كه مى‏توانى و هرگاه كه به يادت آمد در دوران زندگى‏ات؛ پس از حمد خداى تبارک و تعالى و صلوات بر پيغمبر(صلی الله علیه و آله) بگو: «اللَّهُمَ‏ كُنْ‏ لِوَلِيِّكَ‏ فُلَانِ‏ بْنِ‏ فُلَانٍ‏ فِي‏ هَذِهِ‏ السَّاعَةِ وَ فِي‏ كُلِ‏ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ قَائِداً وَ عَوْناً وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلا...». 

فهرست منابع
قرآن کریم
1. ابن بابویه، محمد بن علی؛ الامالی؛ چ ششم، تهران: کتابچی، 1376 ش.
2. ابن طاووس، علی بن موسی؛ اقبال الاعمال؛ چ اول، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1376 ش.
3. ابن منظور، محمد بن مکرم؛ لسان العرب؛ چ سوم، بیروت: دار صادر، 1414 ‌ق.
4. دیلمی، محمد بن حسن؛ ارشاد القلوب الی الصواب؛ چ اول، قم: الشریف الرضی، 1412ق.
5. صافی گلپایگانی، لطف‌الله؛ امامت و مهدویت؛ قم: دفتر نشر آثار آیت‌الله صافی ‌گلپایگانی، 1397 ‌ش.
6. طباطبایی، سیدمحمدحسین؛ المیزان فی تفسیر القرآن؛ بیروت: مؤسسه الاعلمی، 1417 ق.
7. طوسی، محمد بن حسن؛ مصباح المتهجد و سلاح المتعبد؛ بیروت: موسسه فقه الشیعه، 1411 ق.
8. قمی، علی بن ابراهیم؛ تفسیر القمی؛ چ سوم، قم: دار الکتاب، 1404 ق.
9. کلینی، محمد بن یعقوب؛ الکافی؛ چ چهارم، تهران: دار الکتب الاسلامیه، 1407 ‌ق.
10. مجلسی، محمدباقر؛ بحار الأنوار؛ تحقیق: یحیی العابدی؛ چ دوم، بیروت: مؤسسة الوفاء، 1403 ق.
11. زاد المعاد؛ بیروت: مؤسسه الاعلمی، 1423 ق.
12. نعمانی، محمد بن ابراهیم؛ الغیبة؛ تحقیق: فارس حسون کریم؛ قم: انوار الهدی، 1422 ق. 

دیدگاه‌ها

ناشناس 19:29 - 1402/12/13

مطالب واقعا عالی، فقط ایکاش بصورت و در قالب منبر و سخنرانی باشند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.