رفتن به محتوای اصلی
یادداشت تبلیغی؛

«پیام و درس های خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها| بخش هشتم»

تاریخ انتشار:
از آنجائی که 13جمادی الاول بنابر قولی و سوم جمادی الثانی بنابر قول مشهور مقارن با شهادت صدیقه شهیده حضرت زهرا سلام الله علیها است، فرصت و توفیق مهمی برای دلدادگان آن حضرت است که به سطح معرفت و شناخت خود به ام المؤمنین صدیقه شهیده بیفزایند؛ یکی از بی واسطه ترین و درعین حال مستند ترین راه معرفت و شناخت به حضرت زهرا سلام الله علیها خطبه فدکیه با ان محتوای بلند و قدسی است.
1

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، «پیام و درس های خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها| بخش هشتم»

نگارنده: «مبلغ نخبه حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری»

*******

«‌دلایل محکومیت غصب فدک»

بخش هشتم خطبه فدکیه در راستای محاکمه غاصبان فدک در برابر وجدان عمومی است، از همین رو صدیقه شهیده در این بخش از خطبه پنج استدلال قرآنی، قضایی و حقوقی در محکومیت غصب فدک ارائه می کنند و غاصبان خلافت را در برابر وجدان عمومی مسلمین در هر عصر و زمانه ای محاکمه نموده و محکوم می نمایند.

*******

1-متن و ترجمه بخش هشتم:

«وَ اَنْتُمُ الانَ تَزَعُمُونَ اَنْ لا اِرْثَ لَنا أَفَحُکْمَ الْجاهِلِیَّةِ تَبْغُونَ، وَ مَنْ اَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَومٍ یُوقِنُونَ، أَفَلا تَعْلَمُونَ؟ بَلى، قَدْ تَجَلَّى لَکُمْ کَالشَّمْسِ الضَّاحِیَةِ أَنّی اِبْنَتُهُ.اَیُّهَا الْمُسْلِمُونَ! أَاُغْلَبُ عَلى اِرْثی؟ یَابْنَ اَبی‌قُحافَةَ! اَفی کِتابِ اللَّهِ تَرِثُ اَباکَ وَ لا اَرِثُ اَبی؟ لَقَدْ جِئْتَ شَیْئاً فَرِیّاً، اَفَعَلى عَمْدٍ تَرَکْتُمْ کِتابَ اللَّهِ وَ نَبَذْتُمُوهُ وَراءَ ظُهُورِکُمْ، إذْ یَقُولُ «وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ» (آیه 16 نمل) وَ قالَ فیما اقْتَصَّ مِنْ خَبَرِ زَکَرِیَّا اِذْ قالَ: «فَهَبْ لی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیّاً یَرِثُنی وَ یَرِثُ مِنْ الِ‌یَعْقُوبَ»، (آیه 5 مربم) وَ قالَ: «وَ اوُلُوا الْاَرْحامِ بَعْضُهُمْ اَوْلی ببَعْضٍ فی کِتابِ اللَّهِ»، (75 انفال) وَ قالَ «یُوصیکُمُ اللَّهُ فی اَوْلادِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْاُنْثَیَیْنِ»، (11 نساء) وَ قالَ «اِنْ تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّةَ لِلْوالِدَیْنِ وَالْاَقْرَبَیْنِ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُتَّقینَ». (180 بقره)
وَ زَعَمْتُمْ اَنْ لا حَظْوَةَ لی، وَ لا اَرِثُ مِنْ اَبی، وَ لا رَحِمَ بَیْنَنا، اَفَخَصَّکُمُ اللَّهُ بِایَةٍ اَخْرَجَ اَبی مِنْها؟ اَمْ هَلْ تَقُولُونَ: اِنَّ اَهْلَ مِلَّتَیْنِ لا یَتَوارَثانِ؟ اَوَ لَسْتُ اَنَا وَ اَبی مِنْ اَهْلِ مِلَّةٍ واحِدَةٍ؟ اَمْ اَنْتُمْ اَعْلَمُ بِخُصُوصِ الْقُرْانِ وَ عُمُومِهِ مِنْ اَبی وَابْنِ عَمّی؟ فَدُونَکَها مَخْطُومَةً مَرْحُولَةً تَلْقاکَ یَوْمَ حَشْرِکَ.
فَنِعْمَ الْحَکَمُ اللَّهُ، وَ الزَّعیمُ مُحَمَّدٌ، وَ الْمَوْعِدُ الْقِیامَةُ، وَ عِنْدَ السَّاعَةِ یَخْسِرُ الْمُبْطِلُونَ، وَ لا یَنْفَعُکُمْ اِذْ تَنْدِمُونَ، وَ لِکُلِّ نَبَأٍ مُسْتَقَرٌّ، وَ لَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ یَأْتیهِ عَذابٌ یُخْزیهِ، وَ یَحِلُّ عَلَیْهِ عَذابٌ مُقیمٌ.

و شما اکنون گمان می‌برید که براى ما ارثى نیست، آیا خواهان حکم جاهلیت هستید، و براى اهل یقین چه حکمى بالاتر از حکم خداوند است، آیا نمی دانید؟ در حالى که براى شما همانند آفتاب درخشان روشن است، که من دختر او هستم.اى مسلمانان! آیا سزاوار است که ارث پدرم را از من بگیرند، اى پسر ابی قحافه، آیا در کتاب خداست که تو از پدرت ارث ببرى و از ارث پدرم محروم باشم. امر تازه و زشتى آوردى، آیا آگاهانه کتاب خدا را ترک کرده و پشت سر می اندازید، آیا قرآن نمی‌گوید «سلیمان از داود ارث برد»، و در مورد خبر زکریا آنگاه که گفت: «پروردگار مرا فرزندى عنایت فرما تا از من و خاندان یعقوب ارث برد»، و فرمود: «و خویشاوندان رحمى به یکدیگر سزاوارتر از دیگرانند»، و فرموده: «خداى تعالى به شما درباره فرزندان سفارش مى‌‌کند که بهره پسر دو برابر دختر است»، و مى‌‌فرماید: «هنگامى که مرگ یکى از شما فرارسد بر شما نوشته شده که براى پدران و مادران و نزدیکان وصیت کنید، و این حکم حقّى است براى پرهیزگاران».و شما گمان مى‌‌برید که مرا بهره‌‌اى نبوده و سهمى از ارث پدرم ندارم، آیا خداوند آیه‌‌اى به شما نازل کرده که پدرم را از آن خارج ساخته؟ یا می‌گوئید: اهل دو دین از یکدیگر ارث نمی‌برند؟ آیا من و پدرم را از اهل یک دین نمی‌دانید؟ و یا شما به عام و خاص قرآن از پدر و پسرعمویم آگاهترید؟ اینک این تو و این شتر، شترى مهارزده و رحل نهاده شده، برگیر و ببر، با تو در روز رستاخیز ملاقات خواهد کرد.چه نیک داورى است خداوند، و نیکو دادخواهى است پیامبر، و چه نیکو وعده‌‌گاهى است قیامت، و در آن ساعت و آن روز اهل باطل زیان می برند، و پشیمانى به شما سودى نمی‌رساند، و براى هرخبرى قرارگاهى است، پس خواهید دانست که عذاب خوارکننده بر سر چه کسى فرود خواهد آمد، و عذاب جاودانه که را شامل می‌شود.

*******

2- شرح و تفسیر«دلایل حقوقی و قضایی در محکومیت غصب فدک»

نخستین دلیل صدیقه شهیده بر محکومیت غصب فدک این است محروم کردن وی از ارث پدر بازگشت به جاهلیت است که دختر را تنها به این دلیل که زن است از ارث محروم می کردند و با همان استدلال تفکر جاهلیت وی را می خواهند از ارث محروم کنند درحالی که چنین تفکری با امدن اسلام و قرار رفتن زن در جایگاه اصلی خودش منسوخ شده است.
از همین رو خطاب به اصحاب و ابوبکر می فرمایند: «اَنْتُمُ الانَ تَزَعُمُونَ اَنْ لا اِرْثَ لَنا أَفَحُکْمَ الْجاهِلِیَّةِ تَبْغُونَ، وَ مَنْ اَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَومٍ یُوقِنُونَ، أَفَلا تَعْلَمُونَ؟ بَلى، قَدْ تَجَلَّى لَکُمْ کَالشَّمْسِ الضَّاحِیَةِ أَنّی اِبْنَتُهُ.اَیُّهَا الْمُسْلِمُونَ! أَاُغْلَبُ عَلى اِرْثی:شما اکنون گمان می‌برید که براى ما ارثى نیست، آیا خواهان حکم جاهلیت هستید، و براى اهل یقین چه حکمى بالاتر از حکم خداوند است، آیا نمی دانید؟ در حالى که براى شما همانند آفتاب درخشان روشن است، که من دختر او هستم. اى مسلمانان! آیا سزاوار است که ارث پدرم را از من

دومین دلیل صدیقه شهیده در محکومیت غصب فدک آیاتی است که دلالت براین دارد که انبیاء از خود ارث باقی می گزارند، چراکه ابوبکر مدعی بود که پیامبران از خود ارث باقی نمی گذارند. از همین رو صدیقه شهیده خطاب به ابوبکر می فرمایند اگر استدلال شما این است که پیامبران از خود چیزی را به ارث نمی گذارند این استدلال مخالف نصّ صریح قرآن است؛ چراکه قرآن در پیشروی همه در ایات متعدد می گوید از خود ارث می گذارند. ازهمین رو صدیقه شهیده آیاتی را که دلالت براین دارد پیامبران از خود ارث باقی می گزارند آورده و خطاب به ابوبکر می فرمایند:

«یَابْنَ اَبی‌قُحافَةَ! اَفی کِتابِ اللَّهِ تَرِثُ اَباکَ وَ لا اَرِثُ اَبی؟ لَقَدْ جِئْتَ شَیْئاً فَرِیّاً، اَفَعَلى عَمْدٍ تَرَکْتُمْ کِتابَ اللَّهِ وَ نَبَذْتُمُوهُ وَراءَ ظُهُورِکُمْ، إذْ یَقُولُ «وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ» (16 نمل) وَ قالَ فیما اقْتَصَّ مِنْ خَبَرِ زَکَرِیَّا اِذْ قالَ: «فَهَبْ لی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیّاً یَرِثُنی وَ یَرِثُ مِنْ الِ‌یَعْقُوبَ»، ( آیه 5،14 سوره مریم) وَ قالَ: «وَ اوُلُوا الْاَرْحامِ بَعْضُهُمْ اَوْلی ببَعْضٍ فی کِتابِ اللَّهِ»، (آیه 75 انفال) وَ قالَ «یُوصیکُمُ اللَّهُ فی اَوْلادِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْاُنْثَیَیْنِ»، (آیه 11 نساء) وَ قالَ «اِنْ تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّةَ لِلْوالِدَیْنِ وَالْاَقْرَبَیْنِ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُتَّقینَ». ( آیه 180 بقره):
اى پسر ابی قحافه، آیا در کتاب خداست که تو از پدرت ارث ببرى و از ارث پدرم محروم باشم. امر تازه و زشتى آوردى، آیا آگاهانه کتاب خدا را ترک کرده و پشت سر می اندازید، آیا قرآن نمی‌گوید «سلیمان از داود ارث برد»، و در مورد خبر زکریا آنگاه که گفت: «پروردگار مرا فرزندى عنایت فرما تا از من و خاندان یعقوب ارث برد»، و فرمود: «و خویشاوندان رحمى به یکدیگر سزاوارتر از دیگرانند»، و فرموده: «خداى تعالى به شما درباره فرزندان سفارش مى‌‌کند که بهره پسر دو برابر دختر است»، و مى‌‌فرماید: «هنگامى که مرگ یکى از شما فرارسد بر شما نوشته شده که براى پدران و مادران و نزدیکان وصیت کنید، و این حکم حقّى است براى پرهیزگاران»

سومین دلیل بر محکومیت غصب فدک آنست محروم کردن وی از ارث پدری مخالف نص صریح آیات قرآن در موضوع ارث است که نه تنها در این ایات دختر را تخصیص نمی زند بلکه می گوید بازماندگان از متوفی ارث می برند و در اصل ارث هیچ تفاوتی بین دختر و پسر نیست هر چند در سهم الارث بین دختر و پسر تفاوت وجود دارد.

چهارمین دلیل بر محکومیت از ارث و غصب فدک این است حتما غاصبان فدک برای توجیه رفتار ناشایست می گویند محروم شدن من از ارث از این جهت است که من و پدرم رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم از یک ملت نیستیم از دو ملت و دو مذهب و آئین هستیم که من نمی توانم از پدرم ارث ببرم اگر چنین ادعایی داشته باشید جز نسبت ناروا چیز دیگری نیست و برای محکومیت شما همین کافی است هیچ کسی تردید و شک ندارد که من و پدرم از یک ملت و از یک مذهب هستیم. ازهمین رو خطاب به ابوبکر می فرماید:

«وَ زَعَمْتُمْ اَنْ لا حَظْوَةَ لی، وَ لا اَرِثُ مِنْ اَبی، وَ لا رَحِمَ بَیْنَنا، اَفَخَصَّکُمُ اللَّهُ بِایَةٍ اَخْرَجَ اَبی مِنْها؟ اَمْ هَلْ تَقُولُونَ: اِنَّ اَهْلَ مِلَّتَیْنِ لا یَتَوارَثانِ؟ اَوَ لَسْتُ اَنَا وَ اَبی مِنْ اَهْلِ مِلَّةٍ واحِدَةٍ؟ اَمْ اَنْتُمْ اَعْلَمُ بِخُصُوصِ الْقُرْانِ وَ عُمُومِهِ مِنْ اَبی وَابْنِ عَمّی؟ ما گمان مى‌‌برید که مرا بهره‌‌اى نبوده و سهمى از ارث پدرم ندارم، آیا خداوند آیه‌‌اى به شما نازل کرده که پدرم را از آن خارج ساخته؟ یا می‌گوئید: اهل دو دین از یکدیگر ارث نمی‌برند؟ آیا من و پدرم را از اهل یک دین نمی‌دانید؟ و یا شما به عام و خاص قرآن از پدر و پسرعمویم آگاهترید؟»

پنجمین دلیل بر محکومیت غاصبان فدک این است همه این دلایل چهارگانه بر محکومیت غصب فدک درصورتی است اگر فدک ارث بود و حدیث «نحن معاشر الانبیاء» جعلی و یا ساختگی نمی بود، مهمترین دلیل بر محکومیت غاصبان این است حدیث جعلی ساختگی است جز ابوبکر هیچکس از اصحاب و انصار و حتی عایشه از پیامبر نشنید؛ فدک هم ارث نبوده است بلکه رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم در زمان حیاتش به من بخشید شاهدش همین بس که کارگران من درآن مشغول کار بودند و شخص شما ابوبکر انها را بیرون کردید پس باید بدانید با غصب فدک خلافت سرنوشتی تلخی در انتظار شما است: «فَدُونَکَها مَخْطُومَةً مَرْحُولَةً تَلْقاکَ یَوْمَ حَشْرِکَ.
فَنِعْمَ الْحَکَمُ اللَّهُ، وَ الزَّعیمُ مُحَمَّدٌ، وَ الْمَوْعِدُ الْقِیامَةُ، وَ عِنْدَ السَّاعَةِ یَخْسِرُالْمُبْطِلُونَ، وَ لا یَنْفَعُکُمْ اِذْ تَنْدِمُونَ، وَ لِکُلِّ نَبَأٍ مُسْتَقَرٌّ، وَ لَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ یَأْتیهِ عَذابٌ یُخْزیهِ، وَ یَحِلُّ عَلَیْهِ عَذابٌ مُقیمٌ: اینک این تو و این شتر، شترى مهارزده و رحل نهاده شده، برگیر و ببر، با تو در روز رستاخیز ملاقات خواهد کرد.چه نیک داورى است خداوند، و نیکو دادخواهى است پیامبر، و چه نیکو وعده‌‌گاهى است قیامت، و در آن ساعت و آن روز اهل باطل زیان می برند، و پشیمانى به شما سودى نمی‌رساند، و براى هرخبرى قرارگاهى است، پس خواهید دانست که عذاب خوارکننده بر سر چه کسى فرود خواهد آمد، و عذاب جاودانه که را شامل می‌شود»

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.