پاسخ به چند شبهه عاشورایی

تاریخ انتشار:
در مواردی امر الهی به انداختن خود در هلاکت و جان فشانی و شهادت است مثل جایی که خداوند تبارک و تعالی امر به دفاع از دین داده به یقین این جا هم هلاکت و ضرر در بین هست
پاسخ به چند شبهه عاشورایی

پایگاه اطلاع رسانی بلاغپاسخ به چند شبهه عاشورایی

پرسش:
چرا امام حسین با حرکت به سوی کوفه، خود را به شهادت نزدیک کرد ، در حالی که قرآن می‌فرماید: با دستان خود خویش را به هلاکت نیفکنید؟
(وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدیكُمْ إِلَى التَّهْلُكَة)( و خویشتن را به دست خویش به هلاكت میندازید)(بقره:195)
جواب اول :
جوابهای ابتدایی که به این پرسش  می شود داد به  این صورت هست که هلاکت توبیخ شده هر گونه  هلاکتی نیست ،درواقع تنها نوع خاصی از هلاکت مورد نکوهش قرآن هست که به همراه این نوع هلاکت آخرت افراد هم نابود شود مانند خودکشی با این توصیف هر نوع هلاکت مورد نکوهش نیست .
جواب دوم :
در مواردی  امر الهی  به انداختن خود در هلاکت و جان فشانی و شهادت است مثل جایی که خداوند تبارک و تعالی امر به دفاع از دین داده به یقین این جا هم هلاکت و ضرر در بین هست ولی امر به این کار از ناحیه خدا صادر شده در ثانی این هلاکت به خاطر یک هدف بالاتر و مهم تر ، ارزشمند می شود وآن جایی است که انسان خود را فدای دین خدا و آیین پاک الهی کند.

جواب سوم :
آیات کلام الهی جواب دوم را تایید می کند:
( انْفِرُواْ خِفَافًا وَثِقَالاً وَجَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَیْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ)

سبكبار و گرانبار، بسیج شوید و با مال و جانتان در راه خدا جهاد كنید. اگر بدانید، این براى شما بهتر است. (توبه :41)

منبع : گروه رهپویان قرآن 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.