ماجرای روضه خوانی مفتی اهل سنت لبنانی و گریه مسیحیان

تاریخ انتشار:
این مفتی سنی به گونه ای از مظلومیت حضرت زهرا(س) سخن گفت که بغض در گلوی همه ترکید و صدای گریه حاضران به خصوص مسیحیان به آسمان برخاست و من احساس کردم که در ایران هستم.
مفتي

حجت الاسلام والمسلمین علی سائلی، نماینده سابق جامعة المصطفی در لبنان، با اشاره به جریان های سیاسی لبنان و رابطه آنها با نظام و ولی فقیه ایران، اظهارداشت: تاریخ لبنان را می توان به دو برهه قبل و پس از 2005 میلادی که "رفیق حریری" نخست وزیر وقت لبنان، در آن سال ترور شد، تقسیم کرد. پس از ترور نخست وزیر، در هشت مارس راهپیمایی بزرگی توسط حزب الله و جریان مقاومت لبنان در محکومیت این اقدام به راه افتاد و از طرف مقابل در چهارده مارس نیز راهپیمایی دیگری در مقابل این راهپیمایی به راه افتاد که بعدها برگزارکنندگان آن به جریان هشت مارس و جریان چهارده مارس معروف گشتند.

وی ادامه داد: قبل از 2005 میلادی همه جریان های سیاسی به خصوص حزب الله لبنان از طرفداران جدی انقلاب اسلامی ایران بودند، اما پس از آن تاریخ، شاهد تقسیم جریانات سیاسی این کشور و گسست رویکردهای سیاسی جریان های سیاسی لبنان از یکدیگر و طرفداری جریان هشت مارس از ایران و خط مقاومت و جانب داری جریان چهارده مارس از آمریکا بودیم.

*ترکیب جمعیتی - سیاسی

نماینده سابق جامعه المصطفی با بیان این که لبنان دارای 18 طائفه است که طبق قانون اساسی این کشور، منصب ریاست جمهوری بر عهده مسیحیان، ریاست مجلس بر عهده شیعیان و نخست وزیری به اهل سنت داده شده است تا همه طوایف این کشور در حکومت دخیل باشند، افزود: پس از ترور حریری، شخصیت های مثل "جفری فلتمن" و "رود لارسن" توسط سازمان های مخفی اطلاعاتی آمریکا وارد گود شدند و قطعنامه  1559 شورای امنیت را به تصویب رساندند که بر مبنای آن ارتش سوریه باید به حمایت نظامی خود از لبنان پایان و از این کشور خارج می شد که این موضوع محقق شد، هرچند خروج فلسطینی ها و خلع سلاح حزب الله که دو بند دیگر قطعنامه را تشکیل می دادند، اجرایی نشد.

* کمک مالی غرب و عربستان به جریان 14 مارس

مدیر گروه فقه مچتمع آموزش عالی فقه(حجتیه)، با اشاره این که طائفه های لبنان اعضای خود را با پول و جایگاه نگه می دارند و از این روست که شاهد کمک های مالی بسیار آمریکا، کشورهای غربی و عربستان به جریان چهارده مارس در لبنان هستیم، تأکید کرد: حتی در فضای دانشگاهی لبنان نیز شاهد حضور مستقیم کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه و لیبی و تأسیس دانشگاه هایی با نام کشورهای خود در لبنان هستیم تا قشر جوان کشور را در جهت منافع خود تربیت سازند و از آن جایی که هزینه زندگی در لبنان بسیار بالاست و این کشور جزء کشورهای گران دنیا برای اقامت شمرده می شود، گرایش بسیاری از لبنانی ها به این قدرت ها برای ادامه زندگی در کشور مادری خود را در پی داشته است.

وی با بیان این که از طرف مقابل، جریان هشت مارس که یک جریان شیعی، اهل سنت و مسیحی شمرده می شود، در برابر این همه دام دشمن،  ایمان خود را با چنگ و دندان نگه می دارند، بیان کرد: شیعیان لبنان، دارای دو جریان "حزب الله" با تأکید بر حرکت ناب و خالص شیعی، به رهبری "حسن نصرالله" و "حرکت امل" با تکیه بر افکار روشنفکری، به رهبری رییس مجلس است که می توان آنها را با استفاده از کراوات یا تراشیدن محاسن شناخت.

* ترکیب مذهبی لبنان

حجت الاسلام والمسلمین سائلی با ابراز این که متأسفانه در لبنان، آمار دقیقی از پیروان ادیان و مذاهب ارایه نمی شود، اما می توان گفت که 33 درصد جمعیت این کشور را مسیحیان و 29 درصد را شیعیان و 29 درصد را اهل سنت و 9 درصد را اقلیت ها تشکیل می دهند، ادامه داد: از نظر سیاسی نیز 60 درصد شیعیان، 40 درصد اهل سنت و 60 درصد مسیحیان، هشت مارسی هستند که نشان از پایداری افکار مقاومت و رضایت از مواضع ایران در بین جریان های مذهبی این کشور دارد. اما پس از ترور نخست وزیر، چیدمان جریان سیاسی این کشور به گونه ای شد که دو جریان دارای قدرت مساوی باشند تا نخست وزیر از گروه چهارده مارسی باشد و ریاست مجلس را نیز هشت مارسی ها بر عهده باشند و رییس جمهور نیز فردی بی طرف باشد.

* ارادت سیدحسن نصرالله به رهبر معظم انقلاب

نماینده پیشین جامعه المصطفی در لبنان با بیان این که در هشت سال اقامتم در لبنان، سخنرانی های بسیاری برای رزمندگان حزب الله، اسقف های کلیساها و دانشگاه آمریکایی لبنان داشتم، ابراز داشت: در یکی از دیدارهایی که با سید حسن نصر الله داشتم، ایشان گفت" یکی از شخصیت های کشورهای عربی به دیدارم آمد و گفت راز موفقیت حزب الله در چیست که اسراییلی که در سال 1967م در کمتر از چند ساعت شش کشور عربی را شکست داد، را سرکوب کرد. در پاسخ گفتم راز آن است که در شورای مرکزی حزب الله به تصویب رسیده است که اگر دریابیم حضرت آیت الله خامنه ای به چه چیزی تمایل دارند، انجام آن را بر خود واجب کنیم".

* حزب الله و اعتصاب همگانی در 2009م

وی ادامه داد: نگاه ارادت به رهبر معظم انقلاب، در حوزه علمیه و شیعیان لبنان نیز وجود دارد. سال 2009م، حزب الله برای خیانت های "فواد سینوره" از دولت این کشور بیرون رفت و اعتصاب کرد تا او از نخست وزیری استعفا دهد، اما او امتناع کرد. حزب الله نیز ضمن فراخوانی برای هواداران خود، اعتصاب کشوری دامنه داری را شروع کرد و مجبور شد تا برای تحقق خواسته خود به همراه دیگر همفکران مسیحی و سنی خود در میدان شهر چادر بزنند و در آن زندگی کنند. این جریان چندماه طول کشید و تبدیل به اعتراضی فرسایشی گردید و مسئولان حزب الله نیز برای تقویت روحیه رزمندگان و اعتصاب کنندگان به حوزه ها مراجعه کردند تا با تشکیل کلاس های آموزشی و عقیدتی روحیه آنها تجدید و تقویت گردد.

* مدیحه سرایی مفتی لبنانی در رثای حضرت زهرا(س)

مدیر گروه فقه مدرسه حجتیه با بیان این که این کلاس ها به صورت جداگانه برای شیعیان، اهل سنت و مسیحیان توسط استادان حوزه برگزار گردید که اکنون که پنج سال از آن جریان می گذرد، شاهد ادامه آثار آن جلسات بر روی مخاطبان لبنانی به خصوص مسیحیان هستیم، افزود: به یاد دارم که آن ایام مصادف با سالگرد سالگرد حضرت امام راحل بود که در ضمن مراسم، سخنرانانی از مذاهب گوناگون به ایراد سخن پرداختند. سخنران اهل سنت "شیخ احمدزی"، مفتی شهر صیدا بود، پیرمردی از علاقه مندان امام راحل و دوستداران مقام معظم رهبری؛ که من چندین بار به حضور ایشان رسیده بودم.

*خاطره ای از امام خمینی(ره)

وی ادامه داد: اجتماع عظیمی از مسیحیان و مسلمانان در آن روز پای سخن این عالم اهل سنت نشسته بودند که ایشان از هدایت الهی توسط پیامبران(علیهم السلام) سخن گفت تا این که به انقلاب امام خمینی(ره) و هدایت جهان توسط او ختم کرد و در پایان خاطره ای از امام نقل کرد که مسیحیان و مسلمانان را به همراه داشت. او گفت از نزدیک زندگی حضرت امام(ره) را دیدم. چند پله ابتدایی اتاق خانه ایشان به اندازه ای ساییده شده بود که اگر کسی در سن امام احتیاط نمی کرد، سر می خورد و از آن می افتاد، به امام گفتم "آقا، این پله ها برای شما خطرناکند" که با این پاسخ امام روبه رو شدم "رفتن از این لبه تا آن طرف پله که خطری ندارد".

حجت الاسلام والمسلمین سائلی در پایان گفت: این مفتی سنی در ادامه سخن خود این جریان را با ساده زیستی حضرت فاطمه زهرا(س) مقایسه کرد و از مظلومیت آن بانو سخن گفت که بغض در گلوی همه ترکید و صدای گریه حاضران به خصوص مسیحیان بلند شد، به گونه ای که من احساس کردم در ایران هستم که این گونه واکنش جمعیت را به دنبال داشته است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.