معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تاکید کرد:

لزوم تلاش جهت عملیاتی شدن مفاهیم معرفتی و اسلامی

تاریخ انتشار:
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در جلسه نشست مشترک گروه های تبلیغی تخصصی و عمومی فعال در شهر قم اظهار داشت: مبلغان و گروه های تبلیغی تلاش نمایند تا مفاهیم معرفتی اسلام جنبه عملیاتی به خود بگیرد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، نشست مشترک گروه های تبلیغی تخصصی و عمومی و تجلیل از سرگروه های فعال در شهر قم با حضور حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در سالن شیخ طوسی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد ضمن تشکر از فعالیت های گروه های تبلیغی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار خود با اعضای مجلس خبرگان بر موضوع مهم عملیاتی شدن مفاهیم دینی و معرفتی تاکید داشتند و لازمه این کار را تلاش مسئولین ذی ربط خصوصاً مبلغان در این زمینه برشمردند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در ادامه مباحث خود در آن جلسه با اشاره به داستان حضرت یونس (ع) فرمودند: حضرت یونس بعد از تلاش و کوشش بسیار برای هدایت مردم به مرحله ای رسید که از مردم ناامید و آن ها را رها کرد و گمان برد که خداوند متعال برای این کار بر او سخت نمی گیرد. (وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ، آیه 87 سوره انبیا)

وی در ادامه مطالب خود افزود: تنبیه یا مجازات حضرت یونس (ع) برای رها کردن مردم به حال خود، این بود که خداوند متعال او را در شکم ماهی قرار دهد و اگر او توبه نمی کرد تا قیامت در شکم ماهی باقی می ماند. ((فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ*لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ، آیات 143 و 144 سوره صافات))

دکتر روستا آزاد با اشاره به لزوم خوف و رجا در مسائل اجتماعی، گفت: موضوع خوف و رجا مانند خیلی از مفاهیم معرفتی در اسلام عمدتاً در خصوص مسائل فردی و تعاملات فردی با خداوند در اذهان عموم جای گرفته است، با توجه به سخنان رهبر انقلاب در خصوص داستان حضرت یونس که در مقدمه گذشت، می شود به این نتیجه رسید که مفاهیم معرفتی من جمله "خوف و رجا" می تواند جنبه عملیاتی و ترجمه عملیاتی خودش را پیدا و آثار و برکات بسیاری را با خود همراه داشته باشد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: موضوع "مواسات" یک مفهوم فرهنگی و دینی می باشد که در ایام کرونا وقتی جنبه عملیاتی پیدا کرد توانست اتفاقات مبارکی را در جامعه رقم بزند. همچنین بحث توکل و امید به وعده های الهی از جمله مفاهیمی بودند که مردم در گذشته یک برداشتی از آن داشته و بعد از انقلاب و تلاش های امام راحل و راهنمایی او این مفهوم شکل عملیاتی به خود گرفت.

وی افزود: در عرصه عملیاتی شدن مفهوم خوف و خشیت در مباحث فرهنگی و تبلیغی، عظمت خداوند و مسئولیت انسانی است که زمینه سازی این عملیات را بر عهده می گیرد. همچون که در مسائل فردی انسان از گناه های خود می ترسد در عرصه اجتماعی نیز این خوف وجو دارد خوفی که نسبت به کوتاهی، قصور و یا تقصیر در قبال مسئولیت های اجتماعی انسان را متعهد می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد گفت: در مباحث فرهنگی و تبلیغی ما یک سری مسئولیت و وظیفه هایی داریم، ای بسا گاهی اوقات به این مسئولیت ها توجه نشود. همین مقدار بی توجهی موجب سختگیری خداوند متعال می شود همانطور که در داستان حضرت یونس (ع) ذکر شد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: میزان تلاش شما در بکارگیری امکانات و استفاده از بهترین ها، توجه به برنامه ریزی ها، و توجه به اینکه اگر خدای ناکرده در قسمت مسئولین ذی ربط یا در ناحیه گروه های تبلیغی قصور یا تقصیری رخ دهد طبعاً باید این موارد زمینه های "خوف" برای ما باشد همچنان که گناه های فردی زمینه خوف می شود.

وی توجه به الزامات فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در عرصه عملیاتی کردن مفهوم "خوف" را امری مهم برشمرد و افزود: همچنان که در مسائل فردی الزاماتی چون؛ برنامه ریزی، مراقبه و محاسبه در ترجمه عملیاتی مفهوم خوف از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنین در زمینه های فعالیت فرهنگی و تبلیغی طراحی و نظارت درست و در نهایت ارزیابی و بازخورد طرح می تواند از جمله الزامات مساله خوف باشد.

دکتر روستاآزاد اظهار داشت: مبلغان و سرگروه های تبلیغی توجه داشته باشند این امکاناتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی در خصوص فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در اختیار آنها قرار داده است اگر این امکانات به صورت صحیح و در جایگاه درست مصرف نشود تمامی تلاش ها عبس و بی حاصل خواهد بود.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.