حجت الاسلام عابدینی؛

تربیت فرزند باید از زمان خردسالی آغاز شود

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام عابدینی دکترای روانشناسی کودک و نوجوان، در جلسه نشست آنلاین "کودک و رفتار سالم" بیان کرد: برای تربیت بهتر فرزندان باید از زمان کودکی آنها، به فکر باشیم و تربیت را در زمان خردسالی جدی بگیریم.

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، اولین جلسه نشست آنلاین "کودک و رفتار سالم" برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام نصیر عابدینی، کارشناس و دکتری روانشناس بالینی مسائل کودک و نوجوان در مورد راه و روش درست تربیت و مواجهه صحیح در قبال رفتارهای کودکان، مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلام عابدینی اظهار داشت: اگر والدین دوست دارند در آینده فرزندانشان رفتارهای سالمی نشان دهند، باید از زمان کودکی به تربیت فرزندانشان اهمیت دهند. تربیت در سنین کودکی نیازمند تمهیداتی می باشد که والدین با مطالعه مطالب مربوط در این زمینه می توانند فعالیت های تربیتی موفق تری را داشته باشند.

وی در ادامه مطالب خود افزود: بر فرض اینکه عمر طبیعی انسان ها را میانگین 80 سال بدانیم، 3 سال اول زندگی بهترین زمان و طلایی ترین زمان برای تربیت یک انسان می باشد. این مطلب را تمام روانشناسان به آن اذعان دارند. والدین گرامی باید در این 3 سال، تمام تلاش خود را برای تربیت فرزندانشان داشته باشند.

روانشناس بالینی مسائل کودک و نوجوان بیان کرد: در سه سال اول زندگی یک انسان، نرون های عصبی مغز یا به عبارت دیگر سیستم های عصبی، در مغز تشکیل می شود. وقتی یک کودک به دنیا می آید ذهن او کاملا خالی و پاک می باشد لذا بر اساس دریافت های او از سوی والدین خود، مطالب مورد نیاز مغز خود را تغذیه می کند.

حجت الاسلام عابدینی به منشاء آسیب های روانی و اختلالات رفتاری افراد اشاره کرد و گفت: منشاء تمام آسیب های روانی و اختلالات رفتاری و ذهنی هر فرد مانند اضطراب، سوء ظن، افسردگی، وسواس و ...  به مطالب دریافتی او در سه سال اول زندگی او برمی گردد. به همین دلیل باید توجه داشت که در این زمان چه مطالبی از طرق مختلف مورد تغذیه کودکان ما قرار می گیرد.

وی تربیت فوری کودکان را امری مهم برشمرد و اظهار داشت: کودکانی که در سه سال اول زندگی خود مورد تربیت درست و صحیح از سوی والدین قرار نمی گیرند، دیگرنمی توانند تصویر درست از خودشان و جهان پیرامون خود داشته باشند و به اصطلاح به چنین افرادی می گویند که در "هپروت" (فضای غیر عقلانی) سیر می کنند. 

روانشناس بالینی مسائل کودک و نوجوان در ادامه مطالب خود گفت: برای تربیت صحیح فرزند، اولین گام متوجه مادر می باشد که باید یک "دلبستگی ایمَن" برای کودک خویش فراهم سازد و این مؤلفه زمانی رخ خواهد داد که مادر در سه سال مذکور کنار فرزندش باشد. لذا والدینی که سرکار یا دانشگاه و ... می باشند، انتظار رفتار سالم در سنین نوجوانی و جوانی، از کودکانشان را نباید داشته باشند.

 

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.