استاد دوره تربیت مربی کودک و نوجوان:

خلاقیت، شکل دهنده شخصیت انسان و بالا برنده اعتماد بنفس می باشد

تاریخ انتشار:
فاطمی نیا استاد دوره تربیت کودک و نوجوان، در اولین جلسه نشست آنلاین "کودک و خلاقیت" بیان کرد: خلاقیت یعنی ابتکار در حل مسئله به شیوه جدید، خلاقیت شکل دهنده شخصیت انسان و بالا برنده اعتماد بنفس است و مشکلات یکی از شاهراه های خلاقیت است.

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، اولین جلسه نشست آنلاین "کودک و خلاقیت" برگزار شد.

در این نشست  سیدحسن فاطمی نیا استاد دوره تربیت کودک و نوجوان، در مورد راه و روش ایجاد خلاقیت و نوآوری در کودکان، مطالبی را بیان کرد.

 فاطمی نیا به موضوع تعریف "خلاقیت" اشاره کرد و اظهار داشت: خلاقیت یعنی ابتکار در حل مسئله به شیوه جدید، خلاقیت شکل دهنده شخصیت انسان و بالا برنده اعتماد بنفس است و مشکلات یکی از شاهراه های خلاقیت است.

وی د رادامه مطالب خود افزود: درباره تاریخچه خلاقیت می توان گفت؛ از زمان تاریخ بشر شروع گردیده است، مانند اختراع چرخ که یک خلاقیت است و باعث پیشرفت بشر گردید، یا با اختراع "صفر" در کشور هند که مبنای عدد نویسی و در دنیای اعداد تحول ایجاد کرد.

استاد دوره تربیت کودک و نوجوان با اشاره به انواع خلاقیت بیان کرد: خلاقیت در دو بخش قابل بررسی است اول: عملی تجسمی هنری و دوم: اندیشه و فکر می باشد، باید دقت کرد که وجه مشترک بین این دو قسم، ایده پردازی می باشد. بحث ما درباره بخش اول یعنی خلاقیت عملی تجسمی هنری است.

 فاطمی نیا، آشنایی با مبانی هنر در عرصه خلاقیت را یک امر ضروری دانست و گفت: آشنای با مبانی هنر مثل آشنا شدن با نقطه، شکل ها، فرم ها، خط، مثلث، مربع و دایره و... است تا بتوانیم ارزش مکانی، زمانی و تاثیر گذاری و شیوه بیانی این موارد را بدست آورده و  پیام خود را انتقال دهیم؛ مثل پوسترهای تبلیغاتی، یا نقاشی با ترکیب بندی، یا چیدمان در مغازه، لذا هنرآموز باید این آموزش را ببیند.

وی در ادامه بحث "مبانی هنر" اظهار داشت: نکته دیگر در مبانی هنر، تطبیق مبانی هنر با سنین کودکی است، مثلا می بینیم اندازه و حجم اسباب بازی کودکان بزرگتر است یا چاب کتاب بر اساس سنین مختلف صورت می گیرد. در روانشناسی رشد مطالبی است که کودکان در سنین مختلف به آن نیاز دارند تا با برآورده شدن نیازها ذهنشان شکل گرفته و افردی خلاق بشوند.

استاد دوره تربیت کودک و نوجوان به موضوع یادگیری خلاقیت اشاره کرد و گفت: از موارد یادگیری خلاقیت مشاهده است، مثل داستان هابیل و قابیل که انسان با مشاهده، دفن کردن را آموخت. با مشاهده، کودک شروع می کند به پردازش ذهنی، وقتی کودک به موزه یا باغ وحش می رود ذهن خلاقش شروع به پردازش یک سری مسائل می نماید که در بحث خلاقیت می تواند کمک شایانی به کودک داشته باشد.

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.