رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان بیان کرد:

"عملکرد نامناسب برخی از دینداران" یکی از عوامل دین گریزی

تاریخ انتشار:
رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان دفتر تبلیغات در جلسه "عوامل دین گریزی"، گفت: عملکرد نامناسب برخی از دینداران و کسانی که سر وکار آنها مرتبط با دین می باشد اعم از برخی روحانیون یا مسولین کشور هرچند کم باشد ولی همین کم هم تاثیر مخربی در دینداری جوانان می گذارد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده در جلسه نشست هم اندیشی مبلغان نخبه در عرصه تعمیق ایمان و باورهای دینی با موضوع "عوامل دین گریزی" که به همت اداره امور تبلیغ نخبگانی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سالن شیخ طوسی ستاد دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، در خصوص عواملی که باعث دین گریزی در سطح جامعه می شود، مطالبی را بیان کرد.

رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان اظهار داشت: بدون تردید دین برای زندگی انسان ازمعاد تا معاش برنامه های دقیق و راهگشا دارد، آزادی از قید وبندها و رهایی از صفات رذیله و زندگی هدفمند وشرافتمندانه از بزرگترین اهداف دین و انبیا الهی می باشد، از طرفی فطرت وجبلت انسان با درون مایه های دین پیوند تکوینی دارد و در دین خداوند متعال عنصر گریزاننده دیده نمی شود با این بیان سستی در باورهای دینی و گریز از مسیر حق، خارج از قلمرو دین می باشد.

وی در ادامه مطالب خود افزود:عوامل مختلفی در دین گریزی افراد جامعه نقش دارد و این مسئله برای عالمان دین ونهادهای فرهنگی وتبلیغی ازجمله دفتر تبلیغات اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این جلسه ذیل برنامه های قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده مسأله "فقر" را یکی از عوامل دین گریزی برشمرد و گفت: با تامل در آیات وروایات می بینیم در زندگی انسان در ادوار مختلف جریانات و نوسانات زندگی، دین و باورهای مردم را تحت الشعاع قرار می دهد به عنوان مثال: روایت نبوی(ص) کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا: نزدیک است که فقر به کفر بیانجامد.( الكافي‏، ج ‏۲، ص ۳۰۷) شاهد بر ادعای ما می باشد.

رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان بیان کرد: در قرآن اشاره ای به محیط زندگی اجتماعی می شود که انسان هنگام مرگ با پرونده سیاه و به هم ریخته ازاین دنیا به منزلگاه ابدی کوچ می کند، إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ (آیه 97 سوره نساء) و فرشتگان الهی از وضعیت اسف بار آنها سئوال می کنند: قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ؟ در جواب می گویند محیط زندگی ما عاقبت ما را به اینجا رساند؛ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ. اما خداوند در ادامه می فرماید: قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا. آیا وسعت سرزمین مرا ندیدی چرا مهاجرت نکردی. 

وی با اشاره به وجود درجات مختلف ایمان در انسان ها اظهار داشت: درجه ایمان افراد فرق دارد، آنکه ایمان در وجودش رخنه کرده هیچ مشکلی اعم از فقر و محیط نا سالم و غیره در ایمان وی تاثیر منفی نمی گذارد بلکه این شخص بر فقر و محیط و هجمه های شیاطین انسی و جنی فائق می آید. منظور در بحث  اکثریت جامعه است که شرایط و محیط و رویدادها در دینداری آنها تاثیر دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عباس زاده گفت: البته باید اذعان کرد از بدو ظهور ادیان الهی افراد مستبد و حاکمان ظالم، دین را برای بقای خود سم مهلک می دانستند و هیچ وقت به پذیرش و تن دادن به اوامر ونواهی آن سر برنتافتند و با گردن کشی در مقابل آن ایستادند و سعی در دین زدایی و باورهای مردم داشتند در قرن اخیر ما شاهد دین زدایی حکومت طاغوت در کشور خود بودیم که رژیم پهلوی مصداق بارزآن بود.

رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان بیان کرد: در سالهای اخیر تهاجم سازمان یافته فرهنگی دشمن و تبلیغ ضد دین و سوق دادن جوانان به آزادی های بی قید وبند و درکنار آن تولید عرفانهای بدلی بدین منظور اگر از دین دست بردار نشدند به دین قلابی روی بیاورند و بعد از چند مدتی پوشالی بودن این عرفانها وفرقه های ساختگی از اصل دین برگردند.

وی در ادامه "عملکرد نامناسب برخی از دینداران" را دیگر عامل دین گریزی دانست و اظهار داشت: عملکرد نامناسب برخی از دینداران و کسانی که سر وکار آنها مرتبط با دین می باشد اعم از برخی روحانیون یا مسولین کشور هرچند کم باشد ولی همین کم هم تاثیر مخربی در دینداری جوانان می گذارد و آنان را درشک و تردید قرار می دهد، لذا بر مبلغان عزیز نخبه واجب است تا نسبت به این مسئله عنایت داشته باشند، مردم، جمهرری اسلامی را با روحانیت می شناسند و لذا توقع ندارند در این لباس، خلاف شرع و خلاف اخلاق وعرف اتفاق بیافتد. وافراد زیادی از جامعه حساب شخص را مستقیم به دین ارتباط می دهند.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.