حجت الاسلام پناهیان بیان کرد:

شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است نه یک حق شهروندی

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در جلسه نشست هم اندیشی مدیران گروه های تبلیغی با موضوع انتخابات و علاج مشکلات کشور، شرکت مردم در انتخابات را یک وظیفه شرعی دانست و بر لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات آینده و انتخاب فرد اصل تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، جلسه نشست هم اندیشی مدیران گروه های تبلیغی با موضوع انتخابات و علاج مشکلات کشور با مشارکت نهادهای تبلیغی کشور و تشکل فراگیر تبلیغ گروهی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در سالن همایش مرکز همایش های غدیر برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام پناهیان ابتدا به موضوع مجموعه آموزه های دینی تبلیغ شده در سطح جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی به مجموع آموزه های دینی در جامعه نگاه می کنیم شاهد یک نقص بزرگی هستیم که اگر این نقص برطرف شود، فعالیت های تبلیغی مبلغان به ثمر خواهد نشست.

وی در ادامه افزود: رمانی که مبلغان برای تبلیغ به مناطق مختلف کشور می روند عموماً از دو آموزه اصلی مبدأ (آفرینش انسان و موضوعات مطبوع) و معاد( قیامت و وقایع بعد آن) و در نتیجه در عنوان کلی اصول و فروع دین سخن خواهند گفت. اما یک مسأله مهم اغلب، مورد غفلت واقع خواهد شد این است که در مورد "امتحانات الهی" کمتر در منابر و سخنرانی ها به آن پرداخته می شود.

مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه با اشاره بر لزوم توجه و تبیین مسأله "امتحانات الهی" اظهار داشت: بدون در نظر گرفتن مسأله "امتحانت الهی" سخن گفتن در دیگر موضوعات دین بی اثر می باشد چون این امتحان است که خوب را از بد مشخص خواهد کرد.

حجت الاسلام پناهیان گفت: تشخیص تکلیف در موقعیت های مختلف کار ساده ای نیست و هر عالمی برای افراد گوناگون نمی تواند یک تکلیف واحدی را تشخیص دهد. البته میزان وجوب و حرمت و حسن و قبح جدای از حسن و قبح ذاتی می باشد. مثلا در مورد احترام به والدین در احادیث آمده است که احترام به مادر باید سه برابر بیشتر از احترام پدر باشد اما گاهی اوقات موقعیتی پیش می آید که احترام به پدر باید بیشتر شود. لذا تکلیف هر شخص مبتنی بر موقعیت او می باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان آفات عدم توجه به موضوع امتحان الهی اظهار داشت: امتحان الهی یک فصل مهمی در تعلیمات دینی می باشد که عدم توجه به آن دارای آفاتی هم در زمینه زندگی فردی و هم در عرصه اجتماعی می باشد.

وی در ادامه بیان کرد: قضاوت زودهنگام دیگران و مایوس شده انسان نسبت به خود از آفات عدم توجه به موضوع امتحان الهی می باشد. در مسأله اجتماعی و عدم توجه به امتحان الهی می توان به سرگذش خوارج اشاره کرد که در آن موقعیت نتوانستند تشخیص دهند که قرآن های صامت بالای نیزه را بزنند و از قرآن ناطق حضرت علی علیه السلام دفاع کنند. و در این امتحان الهی مردود شدند.

مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه با اشاره به وقایع سال 88 و امتحان خواص در آن برهه اشاره کرد و افزود: در سال 88 همه دیدند که بعضی از خواص جامعه به دلیل عدم بصیرت و عدم توجه به اهمیت امتحان الهی در آن امتحان مردود شدند، گاهی با یک ظلم کوچک یکی از خواص جامعه، مملکت دچار خسران عظیم خواهد شد.

حجت الاسلام پناهیان اظهار داشت: هر انسان چه با شخصیت فردی و چه اجتماعی باید در مرحله اول موقعیت قرار گرفته خود در آن را باید بشناسد و بداند که در آن موقعیت چه تکلیفی بر عهده او می باشد، در این میان از امتحانات الهی نیز نباید غافل شود، مثلا در عرصه اجتماعی اگر فرد می بیند دشمن در حال ضربه زدن به کشور است و بصورت مداوم کشور را تحریم می کند دیگر هیچ فرد عاقلی مذاکره با این دشمن را صحیح نمی داند.

وی در ادامه بیان کرد: مبلغان سراسر کشور باید در درجه اول موضوع اصل شرکت در انتخابات را برای مردم تبیین کنند که شرکت در انتخابات یک وظیف کاملا شرعی است نه یک حق شهروندی زیرا اگر موضوع انتخابات یک حق باشد، افرادی می توانند بگویند ما از حق خودمان می گذریم وو رای نمی دهیم، اما اگر یک تکلیف شرعی بود دیگر عذری برای عدم شرکت نخواهند داشت و در روز قیامت باید پاسخگوی این عدم ادای تکلیف باشند.

استاد حوزه علمیه بر اهمیت تبلیغ در خصوص شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح تاکید کرد و گفت: حضرت امام (ره) در زمان انتخابات می فرمودند که حوزه های علمیه باید در زمان اتخابات تعطیل شوند و طلاب به نقاط مختلف کشور اعزام شوند تا مردم را برای شرکت در انتخابات دعوت و معیارهای انتخاب فرد اصلح را تبیین کنند.

مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه به موضوع اصل تأیید و رد صلاحیت ها اشاره کرد و اظهار داشت: شورای محترم نگهبان به دلیل رعایت قانون همیشه مورد بغض و کینه دشمنان داخلی و خارجی بوده است. در مورد عدم صلاحیت بعضی از کاندیداهای انتخابات 1400 باید دانست که این عدم صلاحیت به دلیل عملکرد نامطلوب چندساله اخیر آنان بوده است و به نظرات شخصی و جناحی اعضای محترم شورای نگهبان مربوط نمی شود.

حجت الاسلام پناهیان بیان کرد: یک از مهمترین ویژگی های انتخابات ریاست جمهوری 1400 این است که فضای دو قطبی دروغین اصولگرا و اصلاح طلب دیگر وجود ندارد و مردم می توانند در میان افراد تایید صلاحیت شده بین خوب و خوبتر یکی را انتخاب کنند.

وی در ادامه افزود: مبلغان و تمام ملت ایران باید دقت کنند که درست است که انتخاب فرد اصلح یک امتحان الهی است و ماباید در این امتحان پیروز شویم اما باید در نظر داشت که امتحانات الهی تمام نمی شود و اگر هم یک دولت انقلاب و خوبی هم سر کار آمد تازه امتحانات جدیدی برای مومنین شروع خواهد شد و مومنین باید برای ایجاد تحول در جامعه به یاری دولت روی کار آمده بشتابند.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.