امام جواد، زمینه ساز امامت امام مهدی

تاریخ انتشار:
امامت حضرت جواد الائمه(علیه السلام) در 8 سالگی یک نوع آماده سازی شیعه برای پذیرش امامت حضرت امام مهدی(ع) در 5 سالگی است. و این باعث شد تا شیعیان با این مسئله هیچ مشکلی نداشته باشند و آن را به راحتی قبول کنند.
امام جواد، زمینه ساز امامت امام مهدی

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ|  امام جواد، زمینه ساز امامت امام مهدی

سی ‎ام ذی القعده روز شهادت امام نهم شیعیان، امام جواد(علیه السلام) است. امامی که تنها 25 سال عمر کرد و در آن 25 سال، با خفقان شدید و مشکلات عدیده‎ای از سوی حکومت و خانواده خود مواجه بودند. ایشان در عرض 17 سال امامت، شیعه را به بهترین نحو هدایت و امامت کردند. بخاطر اینکه که ایشان در 8 سالگی به امامت رسیدند، ابتدا شبهاتی برای شیعیان در باور این نکته پیش آمد؛ ولی از آنجا که هر آنچه خدا خواهد همان می‎شود، ایشان امامت را با صلابت آغاز کردند. زمانی که امام رضا(علیه السلام) در آستانه شهادت قرار گرفتند، از آنجا که نماز میت امام را امام باید بخواند، ایشان در لحظه‎ای از مدینه به طوس آمدند؛ گرچه امام رضا(علیه السلام) به خادم خود، اباصلت، دستور داده بود که درها را ببندد و به کسی اجازه دخول ندهد.

شیعه معتقد است امام، زمام امور همه مردم دنیا را بر عهده دارد؛ چرا که ایشان حجت الهی است. حال چگونه یک امام 8 ساله می ‎تواند امام و زمامدار امور مردم دنیا باشد؟ در جواب به این نکته باید ابتدا تکلیف خود را با این آیه قرآن مشخص کنیم که فرمود: «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ».[1] آیا اینگونه نیست که اگر خدا چیزی را بخواهد همان می‎شود؟ اگر جواب‎مان مثبت است، با توجه به زندگی حضرت عیسی(علیه السلام) که از بدو تولد به پیامبری رسیده بودند، هیچ اشکالی در امامت حضرت امام محمد تقی(علیه السلام) وارد نیست؛ زیرا خدا این‎گونه خواسته بود و نمونه‎ای از قبل بر این‎گونه واقعیات نیز وجود دارد.

نکته دیگری که در نحوه امامت حضرت جواد الائمه(علیه السلام) -امامت ایشان در خردسالی- مهم می ‎نماید این است که این کار یک نوع آماده سازی شیعه برای پذیرش امامت حضرت امام مهدی(علیه السلام) در 5 سالگی است. امامت حضرت جواد(علیه السلام) باعث شد وقتی امام مهدی(علیه السلام) در سن 5 سالگی به امامت رسیدند و جعفر کذاب را که می‎خواست نماز میت امام حسن عسکری(علیه السلام) را بخواند، را کنار زده و خود به امامت ایستادند، شیعیان با این مسئله هیچ مشکلی نداشته باشند و به راحتی قبول کنند. پس یکی از حکمتهای الهی در امامت امام 8 ساله، آماده کردن ملت برای پذیرش امامت امام مهدی(علیه السلام) در 5 سالگی بوده است.

پی ‎نوشت‎ها:
[1] (یس، 82) «جز اين نيست كه كار و فرمان او، چون چيزى را بخواهد، اين است كه گويدش: باش، پس مى‏ باشد»

سایت اندیشه برتر btid.org

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.