توصیه های کلیدی امام هادی (ع) برای تمام مسلمین

تاریخ انتشار:
انسان برای پروان به سوی ملکوت اعلی و سیر در فضائل اخلاقی نیازمند غذایی پاک و طیبب است که موجبات کظم غیظ را فراهم می‌سازد و ریشه‌های حرص طمع را در وجود انسان می‌خوشکاند و انسان را با صالحان پیوند می‌دهد.
میلاد امام هادی

پایگاه اطلاع رسانی بلاغتوصیه های کلیدی امام هادی (ع) برای تمام مسلمین

با توجه به نزدیک شدن ولادت امام هادی (علیه‌السلام) چند نکته از سخنان امام هادی را بیان بفرمایید.

نکاتی مهم در سخنان امام هادی (علیه‌السلام):

مال حرام: بسیاری از رذائل اخلاقی که در وجود برخی از انسان‌ها شکل گرفته، ناشی از مال حرامی است که مصرف می‌کنند، غذاى ناپاك و حرام، قلب را تاریك و سخت مى‏‌كند؛ در حدیث معروفی امام حسین (علیه‌السلام) در روز عاشورا آمده است كه: بعد از ایراد آن سخنان داغ و پر محتوا و گیرا در برابر لشكر لجوج و قساوتمند كوفه، هنگامى كه ملاحظه نمود آن‌ها حاضر به سكوت و گوش دادن به سخنانش نیستند، فرمود:
«آرى! شما حاضر به شنیدن سخن حق نیستید زیرا شكم‌هاى شما از غذاهاى حرام پر شده است، در نتیجه خداوند بر دل‌هاى شما مهر زده است و هرگز حقایق را درك نمى‏‌كنید!».[1]
مضرات مال حرام فقط در شکل گیری خلق و خوی انسان خلاصه نمی‌شود بلکه خود مال حرام نیز افزایش نمی‌یابد و برکت الهی شاملش نمی‌شود و انسان نمی‌تواند از آن در راه خیر و خوشی مصرف نماید، امام هادی (علیه‌السلام) می‌فرماید:
«همانا اموال حرام، رشد و نموّ ندارد و اگر هم احیاناً رشد كند و زیاد شود بركتى نخواهد داشت و با خوشى مصرف نمى‌گردد. و آنچه را از اموال حرام انفاق و كمك كرده باشد اجر و پاداشى برایش نیست و هر مقدارى كه براى بعد از خود به هر عنوان باقى گذارد معاقب مى‌گردد». [2]

خشم: از خطرناك‏ترین حالات انسانی که همچون آتشی سوزان می‌تواند شهری را به آتش بکشد و خون‌های زیادی را بریزد و...خشم و غضب است، خشم باعث می‌شود عقل کنار رفته و جنون و دیوانگی به انسان دست بدهد و انسان دست به تصمیمات خطرناک بزند، خشم در موقعیت‌های مختلف تفسیری جداگانه دارد، مثلا خشم در مقابل کسی که قدرت مقابله با او را نداشته باشی نشانه ناتوانی و عجز شخص است و از روی ترس صورت می‌گیرد و در مقابل کسی که از انسان ضغیف‌تر است، نشانه انسان پست و فرومایه است، امام هادی (علیه‌السلام) می‌فرماید:
«غضب و تندى در مقابل آن كسى كه توان مقابله با او را ندارى، علامت عجز و ناتوانى است، ولى در مقابل كسى كه توان مقابله و رو در روئى او را دارى علامت پستى و رذالت است».[3]

حرص: اگر امروزه شاهد ریخته شدن خون هزاران نفر از بی‌گناهان در سوریه و عراق و ... هستیم یکی از علت‌های آن حرص دولت‌های مستکبر نسبت به ذخایر این کشورها است، حرص باعث می‌شود انسان حتی با داشتن اموال زیاد باز هم در التهاب و نگرانى و ناراحتى باشد، و نتواند از آن در راه رفاه خود و خانواده و اطرافیانش استفاده نماید، امام هادی (علیه‌السلام) در این باره می‌فرماید:
«شخص طمّاع و حریص نسبت به اموال و تجمّلات دنیا هیچگاه آسایش و استراحت نخواهد داشت».[4]

معاشرت با افراد فاسد: نقش دوست در زندگی برای کسی پوشیده نیست، اثراتی که دوست می‌تواند روی انسان بگذارد بیش از هر عامل دیگری می‌باشد، دوستان نه تنها اخلاق و رفتار افراد را تحت تأثیر قرار مى‏‌دهند، بلكه در شكل‏ گیرى عقائد آنها نیز مؤثّرند، همان‏گونه كه نسیم دلنواز اگر از روى مزبله‏‌ها و مكان‌هاى بدبو عبور كند، بدبو مى‌‏شود، امام هادی (علیه‌السلام) می‌فرماید
«همنشین شدن و معاشرت با افراد شرور نشانه پستى و شرارت تو خواهد بود».[5]

نتیجه: انسان برای این که بتواند زندگی خوب و شادی در این جهان هستی داشته باشد و لحظه به لحظه زندگیش رنگ و بوی خدایی داشته باشد در گام اول باید مواظب لقمه نانی که می‌خورد باشد و همیشه دنبال مال حلال باشد،در گام بعدی از خشم پرهیز کند و تا می‌تواند خودش را در مقابل این حالت مقاوم سازد، در گام بعدی بداند که دنیا محل گذر است و انسان بیش از یک کفن چیزی همراهش نخواهد برد لذا نست به دنیای فانی حرص نداشته باشد و اموال خود را با اطرافیان مصرف نماید و برای رسیدن به این مقامات با صالحان معاشرت داشته باشد.
.........................
پی نوشت‌ها:

[1]. «مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرامِ فَطَبَعَ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِكُمْ؛» مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ‏45، ص: 9.
[2]. «إنَّ الْحَرامَ لایَنْمى، وَإ نْ نَمى لایُبارَكُ فیهِ، وَما اءَنْفَقَهُ لَمْ یُؤْجَرْ عَلَیْهِ، وَ ما خَلَّفَهُ كانَ زادَهُ إ لَى النّارِ». صابرى يزدى، على رضا، انصارى محلات، محمد رضا، الحكم الزاهرة با ترجمه انصارى، ص:631.
[3]. «الْغَضَبُ عَلى مَنْ لا تَمْلِكُ عَجْزٌ، وَ عَلى مَنْ تَمْلِكُ لُؤْمٌ» مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ‏75، ص: 371.
[4]. «مَا اسْتَراحَ ذُو الْحِرْصِ.» محدث نوری، میراز حاج حسین، مستدرك الوسائل : ج 2، ص 336، ح 11.
[5]. «مُخالَطَةُ الاْ شْرارِ تَدُلُّ عَلى شِرارِ مَنْ یُخالِطُهُمْ» همان مدرک قبلی ج 12، ص 308، ح 14162.

دیدگاه‌ها

پرستش 12:29 - 1402/02/27

سلام بر امام علی النقی الهادی
بابی انت و امی یا مولای

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.