واقعه غدیر خم ادامه نبوت

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ| واقعه غدیر خم، ادامه نبوت
معناي غدير
غديردرلغت به معناي آبگير است؛ گودالي در بيابان که آب باران در آن گرد آيد. در ميان راه دو شهر بزرگ دنياي اسلام، مکه و مدينه، محلي است به نام «جُحفه» که در زمان رسول گرامي اسلام صلياللهعليهوآله، کاروانيان حج گذار در آنجا از هم جدا ميشدند و به طرف ديار خود ميرفتند. در اين محل، غدير خم جاي دارد. علت نام گذاري اين غدير به خم، آن است که آبگير آنجا به شکل خُمِ رنگرزان بوده و برخي قبايل صحرايي، گاه جامههاي رنگ کرده خود را در اين آبگير ميشستهاند.
خلاصه واقعه غدير خم
در سال دهم هجرت، رسول خدا صلياللهعليهوآله به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد. به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدير خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علي عليهالسلام را به جانشيني خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولاي اويم، علي مولاي اوست». البته جانشيني علي عليهالسلام سالها پيش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولي در غدير، به اطلاع عموم رسيد.
غدير؛ تداوم خط نبوت
واقعه غدير خم که در آخرين سال زندگي رسول گرامي اسلام صلياللهعليهوآله رخ داد و در آن علي عليهالسلام به جانشيني آن حضرت صلياللهعليهوآله برگزيده شد، حادثهاي تاريخي نيست که در کنار ديگر وقايع بدان نگريسته شود. غدير تنها نام يک سرزمين نيست؛ يک تفکر است. غدير، نشانه و رمزي است که از تداوم خط نبوت خبر ميدهد. غدير، نقطه تلاقي کاروان رسالت با طلايهداران امامت است. آري، غدير خم يک سرزمين نيست؛ چشمهاي است که تا پايان هستي ميجوشد؛ کوثري است که فنا برنميدارد؛ و افقي است بيکرانه و خورشيدي است عالمتاب.
غدير و سرنوشت اسلام
بدون شک واقعه غدير خم، نقش سرنوشت سازي در تعيين مسير آينده اسلام داشته است. در اين واقعه، پيامبر اسلام صلياللهعليهوآله مهمترين مأموريت دوران پيامبري خود را به انجام رساند؛ مأموريتي که انجام آن، به منزله رساندن پيام رسالت حضرت بود، و کوتاهي در مورد آن، به از بين رفتن زحمات چندين ساله ايشان ميانجاميد؛ چنان که خداوندمتعالي درآيه 67 سوره مائده ميفرمايد: «هان اي پيامبر! آنچه را از سوي پروردگارت به تو نازل شده است، تبليغ کن و اگر چنان نکني، پيام و رسالت او را انجام ندادهاي وخداوند تو را از مردم حفظ ميفرمايد».
حديث غدير خم يقيني است
واقعه غدير خم، يکي از مسلّمترين مسائل تاريخ اسلام است و صدها دانشمند از آن ياد کردهاند؛ مانند ابوريحان بيروني و خواجه نصيرالدين طوسي. فيلسوف معروف، فارابي نيز بر همين اساس، به تحليل فلسفه «امامت» پرداخته است. ابن سينا نيز به موضوع نص (حديث صريح غدير)، در کتاب شفا اهميت داده است، و آن را بهترين راه براي تعيين جانشين دانسته است. گذشته از علماي بزرگ شيعه که همه موثّقاند و حجت،دهها و دهها دانشمند و محدث و مورّخ و مفسر از اهلسنت نيز حديث غدير و واقعه آن را نقل کردهاند؛ مانند طبري و ابن اثير و احمد حنبل.
اگر ميشد...
اگر پس از درگذشت پيامبر اکرم صلياللهعليهوآله به سفارشهاي روز غدير و موارد مکرر ديگري که پيامبر صلياللهعليهوآله، علي عليهالسلام را پيشوا معرفي فرموده بود عمل کرده بودند، اسلام جهان گير ميشد و دين خدا بشريت را به راه ميآورد و عدالت و دادگري، آفاق تا آفاق گيتي را ميگرفت. از اينجاست که همه هوشمندان تاريخ بشر که به گونهاي ازاين واقعه آگاهي يافتهاند، از انحرافي که پس از رحلت پيامبر پيش آمد، اظهار تأسف کردهاند؛ از اين جمله است ولتر، فيلسوف مشهور فرانسوي. وي تأسف خويش را چنين اظهار کرده است: «آخرين اراده محمد انجام نشد؛ او علي را به جاي خود منصوب کرده بود...».
عيد غدير در احاديث
عيد خلافت و ولايت
زياد بن محمد گويد: به امام صادق عليهالسلام گفتم: آيا مسلمانان عيدي غير از عيد قربان و عيد فطر و روز جمعه دارند؟ فرمود: «آري، روزي که رسول خدا صلياللهعليهوآله، اميرمؤمنان علي عليهالسلام را (به خلافت و ولايت) منصوب کرد».
برترين عيد امت
رسول خدا صلياللهعليهوآله فرمود: «روز غدير خم، برترين عيدهاي امت من است، و آن روزي است که خداوند بزرگ دستورداد برادرم، علي بن ابيطالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدايت شوند، و آن روزي است که خداوند در آن روز دين را تکميل، و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دين آنان قرار داد».
عيد آسماني
حضرت امام رضا عليهالسلام به نقل از جدّش امام صادق عليهالسلام فرمود: «روز غدير خم، درآسمان مشهورتر از زمين است».
عيد پر برکت
امام صادق عليهالسلام فرمود: «به خدا قسم اگر مردم فضيلت واقعي روز غدير را ميشناختند، فرشتگان روزي ده بار با آنان مصافحه ميکردند. بخششهاي خدا به کسي که آن روز را شناخته، قابل شمارش نيست».
روز سپاس و شادي
امام صادق عليهالسلام فرمود: «عيد غدير، روز عبادت و نماز و سپاس و ستايش خداست، و روز سرور و شادي است؛ به دليل ولايت ما خاندان که خدا بر شما منت گذاشت. من دوست دارم شما آن روز را روزه بگيريد».
روز نيکوکاري و بخشش
از امام صادق عليهالسلام نقل شده است که فرمود: «يک درهم دادن به برادران با ايمان و معرفت در روز عيد غدير، برابر هزار درهم (در روزهاي ديگر) است؛ بنابراين، در اين روز به برادرانت انفاق کن و هر مرد و زن مؤمن را شاد گردان».
روز ناله نوميدي شيطان
امام صادق عليهالسلام از پدر بزرگوارش حضرت باقرالعلوم عليهالسلام نقل کرد که فرمود: «شيطان چهار بار ناله نوميدي سر داد؛ روزي که مورد لعن خدا قرار گرفت، روزي که از آسمان به زمين هبوط کرد، روزي که پيامبر اسلام صلياللهعليهوآله به پيامبري مبعوث شد، و روز عيد غدير خم».
عيد غدير در کلام حضرت امام خميني رحمهالله
عيد همگان
حضرت امام خميني رحمهالله، عيد غدير خم را که کاشتن بذر ولايت در جان همه مسلمانان است، مختص گروه خاصي نميدانست و در اينباره ميفرمود: «امروز که روز عيد غدير است، از بزرگترين اعياد مذهبي است. اين عيد، عيدي است که مال مستضعفان است، عيد محرومان است، عيد مظلومان جهان است، عيدي است که خداي تبارک و تعالي به وسيله رسول اکرم صلياللهعليهوآله براي اجراي مقاصد الهي و ادامه تبليغات و ادامه راه انبيا، حضرت امير عليهالسلام را منصوب فرمودند».
ارزش مولا علي عليهالسلام
حضرت امام خميني رحمهالله معتقد بود که بزرگي عيد غدير، از وجود با برکت علي عليهالسلام است و ميفرمود: «مسئله غدير، مسئلهاي نيست که بنفسه براي حضرت امير يک مسئلهاي پيش بياورد؛ حضرت امير مسئله غدير را ايجاد کرده است. آن وجود شريف که منبع همه جهات بوده است، موجب اين شده است که غدير پيش بيايد. غدير براي ايشان ارزش ندارد؛ آنکه ارزش دارد، خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدير آمده است. خداي تبارک و تعالي که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول اللّه کسي نيست که [آنچه [دلخواه است انجام بدهد، مأمور ميکند رسولاللّه را که اين شخص را که قدرت اين معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ايجاد کند و يک حکومت الهي داشته باشد، اين را نصب کن».
الگوي حکومت اسلامي
همه حکومتها به الگو و نمونه نياز دارند تا بر اساس آن، رابطه بين حاکم و مردم مشخص شود و حکومت، وظايف خود را به درستي انجام دهد. حضرت امام خميني رحمهالله بر اين عقيده بود که غدير، الگوي حکومت اسلامي را معين کرد. ايشان در اين باره ميفرمود: «روز عيد غدير، روزي است که پيغمبر اکرم صلياللهعليهوآله تکليف حکومت را معين فرمود و الگوي حکومت اسلامي را تا آخر تعيين فرمود که حکومت اسلام، نمونهاش عبارت از يک همچو شخصيتي است که در همه جهات مهذّب، در همه جهات معجزه است. و البته پيغمبر اکرم اين را ميدانستند که به تمام معنا کسي مثل حضرت امير عليهالسلام نميتواند باشد، لکن نمونه را که بايد نزديک به يک همچو وضعي باشداز حکومتها، تا آخر تعيين فرمودند».
حکومت يا مقام معنوي
گروهي، خام انديشانه ميپندارند که مسئله غدير، مربوط به مسائل معنوي امام علي عليهالسلام است و ربطي به خلافت و حکومت ايشان بعد از پيامبر اسلام صلياللهعليهوآله ندارد؛ ولي حضرت امام رحمهالله با ردّ اين مدّعا ميفرمود: «نصب حضرت امير به خلافت، اينطور نيست که از مقامات معنوي حضرت باشد؛ مقامات معنوي حضرت و مقامات جامع او اين است که غدير پيدا بشود». ايشان سپس در ادامه ميفرمايند: «اينکه در روايات ما... غدير را آن قدر ازش تجليل کردهاند، نه از باب اينکه حکومت يک مسئلهاي است. حکومت آن است که حضرت امير به ابن عباس ميگويد که: به قدر اين کفش بيقيمت هم پيش من نيست، آنکه هست، اقامه عدل است. آن چيزي که حضرت امير عليهالسلام و اولاد او ميتوانستند در صورتي که فرصت بهشان بدهند، اقامه عدل را به آنطوري که خداي تبارک و تعالي رضا دارد، انجام بدهند؛ لکن فرصت نيافتند».
ولايت کلي
حضرت امام خميني رحمهالله بر روي مقام ولايت کلّي امامان معصوم عليهمالسلام خيلي تأکيد ميکرد. ايشان در سخنان خود، اين ولايت را غير از مسئله خلافت و حکومت ميدانست که در عيد غدير خم مطرح شد. به نظر مرحوم امام، اين ولايت کلي، همان امامت و از اصول مذهب تشيع است که کسي که به آن معتقد نباشد، تمام اعمال نيک خود را باطل کرده است. ايشان در اين مورد ميفرمود: «آن چيزي که براي ائمه ما قبل از غدير... مطرح بوده است، اين يک مقامي است که مقام ولايت کلي... [و] امامت است... . اگر کسي... آن ولايت کلي را قبول نداشته باشد، اگر تمام نمازها را مطابق با همين قواعد اسلامي شيعه هم به جا بياورد، باطل است؛ اين غير [از] حکومت... [و] از اصول مذهب است».
انحراف بعد از غدير
پس از واقعه مهم غدير خم و برگزيدن امام علي عليهالسلام به جانشيني رسول خدا صلياللهعليهوآله، عدهاي به فاصله اندکي، اين مسئله را نپذيرفتند و علي عليهالسلام را از خلافت کنار گذاشتند. اين کنار گذاشتن معصوم و برگزيدن غير او، اندک اندک خطي انحرافي پديد آورد؛ به طوري که بعدها معاويهها و يزيدها خلافت و حکومت را به دست گرفتند و آن را به سلطنت تبديل کردند. مرحوم امام خميني، اين انحرافها را سرچشمه گرفتاريهاي کنوني دنياي اسلام ميداند و ميفرمايد: «انحرافاتي که بعد از غدير خم پيدا شد و ماها هم غفلت کرديم ـ همه نه ـ بسياري از ماها، اکثريت شايد غفلت کردند و ما را کنارهگير کردند، نگذاشتند که در امور مسلمين دخالت بکنيم، اسباب اين گرفتاريهايي شده است که الان در سرتاسر کشورهاي اسلامي داريم ميبينيم، در همه جا اين مسائل هست... ».
درست زنده نگه داشتن غدير
شادماني کردن و مجلس گرفتن در اعياد اسلامي، عملي نيکوست؛ ولي نيکوتر آنکه، در مورد بزرگي آن عيد بينديشيم. حضرت امام خميني رحمهالله در مورد درست زنده نگه داشتن عيد سعيد غديرخم ميفرمايد: «زنده نگه داشتن اين عيد، نه براي اين است که چراغاني بشود و قصيدهخواني بشود و مداحي بشود. اينها خوب است؛ اما مسئله اين نيست. مسئله اين است که به ما ياد بدهند که چطور بايد تبعيت کنيم. به ما ياد بدهند که غدير، منحصر به آن زمان نيست؛ غدير در همه اعصار بايد باشد و روشي که حضرت امير در اين حکومت پيش گرفته است، بايد روش ملتها و دست اندرکاران باشد. قضيه غدير، قضيه جعل حکومت است. اين است که قابل نصب است؛ والاّ، مقامات معنوي قابل نصب نيست».
غدير در کلام مقام معظم رهبري
عيد غدير، عيد بسيار بزرگ و خاطره عظيم تاريخي است.
در کار غدير بايد هدف را مشخص کرد. بنشينيد و واقعا روي مسائل فکر کنيد. براي اين کار وقت بگذاريد.
در کار فرهنگي غدير، بايد مانند علامه اميني و مرحوم سيدشرفالدين کار کرد که الغدير و المراجعات را تحويل دادند.
کساني به درد کار غدير ميخورند که اهل اين کار باشند؛ کار در مورد غدير بايد عميق و گسترده باشد.
کار در مورد غدير، کاري بزرگ و پر جاذبه است.
کار در موضوع غدير بايد پيوسته و دائم باشد و در مورد غدير بايد متخصص تربيت کرد.
عيد غدير، عيد ولايت است، عيد سياست است، عيد دخالت مردم در امر حکومت است، عيد آحاد ملت و امت اسلامي است.
[عيد غدير]، حقيقتا روز بزرگ و عيد تعيين کننده و عظيم القدري است.
بر گرفته از اندیشه قم
افزودن دیدگاه جدید