نقش زنان منتظردر جهاد تبیین

تاریخ انتشار:
زاهره سادات میر جعفری
نقش زنان منتظردر جهاد تبیین

بحث جهاد تبیین یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری می باشد که جنسیت بردار نیست اما نشاندهنده اهمیت و حساسیت دوره ای بسیار مهم و تعیین کننده است که هوشیاری و تلاش مضاعفی را می طلبد. طبق آیات و روایات، ظهور مهدی (عج) بسته به ایجاد زمینه‌هایی است که تا این زمینه‌ها فراهم نشود، ظهور محقق نخواهد شد؛ شخص منتظر باید برای ایجاد این زمینه‌ها تلاش کند و برای انجام این رسالت‌ها کمر همت بسته تا انشاء الله زمینه‌های ظهور حضرت فراهم‌ شود. در این میان زنان نیز به‌عنوان تشکیل‌دهندگان نیمی از جامعه و به‌عنوان مادران و مربیان نسل آینده رسالت‌هایی بر دوش دارد. رسالت‌های زن منتظر به سه حوزه فردی، خانوادگی و اجتماع تقسیم می‌شود که برمبنای خودسازی، دگر سازی و تمدن سازی در بیانات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید شده است. تاریخ زرین فعالیت‌های بانوان در عرصه‌های گوناگون، گواه آن است که در حکومت جهانی حضرت ولی‌عصر (عج) نیز زنان مؤمن و متعهد دارای جایگاه والایی هستند و برخی از زنان چنان شایستگی و منزلتی پیدا می‌کنند که جزء اصحاب و کارگزاران ویژه حضرت مهدی (عج) می‌شوند.

در روایتی جابر بن یزید جعفی از امام باقر (ع) نقل می‌کند: «و یجی و الله ثلاث مأئة و بضعة عشر رجلا فیهم خمسون إمراة یجتمعون بمکة علی غیر میعاد قزعا کقزع الخریف یتبع بعضعهم بعضا؛ به خدا قسم سیصد و اندی مرد می‌آیند که در میان آنها پنجاه زن وجود دارد و بدون وعده قبلی در مکه اجتماع می‌کنند؛ ابری همانند ابر پاییز، برخی از برخی پیروی می‌کنند»

این روایت و این‌گونه روایت‌ها از نقش مهم زنان حکایت دارد و نشان می‌دهد چگونه بانوان در مراحل اولیه تمام رویدادها حضور دارند.

علاوه بر نقش برجسته بانوان در آغاز قیام امام، در دوران حکومت نورانی امام مهدی (عج) نیز بانوان به مقامات عالیه‌ی علمی دست خواهند یافت. حمران ابن اعین از امام باقر علیه‌السلام نقل می‌کند: «و تؤتون الحکمة فی زمانه حتی إن المرأة لتقضی فی بیت‌ها به کتاب الله تعالی و سنة رسول‌الله؛ در زمان حکومت حضرت مهدی (عج) حکمت بر مردم ارزانی می‌شود، حتی بانوان در منزل با کتاب الهی و سنت نبوی حکم می‌کنند»

توجه دختران و بانوان جامعه ما به حضور زنان در آغاز قیام جهانی امام مهدی عج و نقش مهم آنها در دوران حکومت می‌تواند باعث بیداری، خودباوری، خودسازی و آمادگی آنان شود و تلاش سازنده‌ی آنان را برای تربیت نسل مهدی باور و مهدی یاور را در پی داشته باشد.

غرب پس از تجربه چند سده سکولاریسم و دین‌گریزی، غرق شدن در رفاه مادی و لذت‌طلبی و درگیری با بحران‌ها و آسیب‌های فردی و اجتماعی، امروز تشنه معنویت، اخلاق، ارزش‌های متعالی و دست‌یافتن به آرامش روانی در پرتو آموزه‌های دینی است؛ از این‌رو، اندیشمندان جهان اسلام باید با غنیمت شمردن این فرصت و با بهره‌گیری از جذابیت‌های رسانه‌ای، به طرح و معرفی سرمایه‌های اخلاقی و معنوی مکتب اسلام بپردازند و به جهانیان نشان دهند که تنها آموزه‌های اسلامی می‌تواند به بحران‌های معنوی و اخلاقی که دنیای غرب با آنها روبه‌روست، پایان دهد.

در این میان، آموزه‌های ارزشمند اسلام در زمینه چارچوب‌ها و ضوابط حاکم بر روابط زن و مرد در خانواده و اجتماع، اموری مانند حجاب و عفاف، جایگاه شایسته مادری و همسری، مقام متعالی زن و... از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در صورت معرفی مناسب آن به جهانیان، هواداران فراوانی در جهان پیدا می‌کند.

افزایش آثار منتشرشده نویسندگان زن غربی در سال‌های اخیر که در آنها از لزوم بازگشت به عفاف سخن به میان آمده و همچنین جریان رو به افزایش گرایش زنان اروپایی به اسلام که خشم رسانه‌های غربی را برانگیخته است، شاهدی بر این مدعاست.

در این شرایط، بر همه زنان منتظر لازم است با هدف تحقق قدرت اسلام در جهان، برتری‌های فرهنگ و تمدن اسلامی در زمینه موضوع زن و خانواده را برای جهانیان تبیین کنند.

مقام معظم رهبری در این‌باره می‌فرماید: «مثل همه موضوعات دیگر، موضوع زن هم دستمایه ای شده است در دست سوداگران همه ارزشهای انسانی در دنیا و در رسانه‌های جمعی عالم ...

در چنین شرایطی، جا دارد زن مسلمان با تامل در مفاهیم اسلامی و ارزشگذاری های اسلامی و با دقت در خطوطی که در نظام اسلامی برای پیشرفت زنان و مردان پیش بینی شده است، هویت خود رابازیابی کند، قامت رسای استدلال را در مقابل سفسطه ها و وسوسه های عوامل صهیونیسم و سرمایه‌گذاری و زراندوزی به نمایش درآورد. امروزه جهان مدرنیته با بحران‌های گوناگون در حوزه مسائل زنان روبروست که موارد زیر از جمله آنهاست:

- بحران اخلاقی لذت طلبی و خود محوری

- بحران خانواده با نمودهایی همچون کاهش میزان ازدواج رسمی، ظهور روزافزون خانواده‌های تک‌والدینی و خانواده‌های بدون فرزند، افزایش طلاق و خشونت علیه زنان؛

- بحران هویت زنانه، با جلوه‌هایی همچون صنعت تبلیغات، صنعت پوشاک و مد، صنعت زیبایی.

همه زنان منتظر باید باید این بحران‌ها را به خوبی بازشناسی کنند تا هم خود به ناکارآمدی الگوی غربی برای سامان‌دهی مباحث مربوط به حوزه زن و خانواده در جامعه واقف شوند و بتوانند در زندگی فردی و اجتماعی خود، به خوبی از این الگوی تباه‌کننده دوری جویند و هم دیگران را به برائت از مناسبات غربی حاکم بر روابط زن و مرد دعوت کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این‌باره می‌فرماید «در بازنگری ارزش‌های سازنده شخصیت زن باید ادعانامه‌ای علیه کسانی که در طول دهه‌های اخیر با سیاست‌های مغرضانه و غلط خود نسبت به زن اهانت کرده‌اند، صادر شود و فرهنگ غربی و سردمداران آن متهم اصلی ر این زمینه هستند؛

بی‌تردید، بخش مهم مسئولیت تربیت انسان‌های صالحی که در عصر ظهور امام مهدی(ع)، وارث زمین خواهند شد، به عهده زنانی است که رسالت مادری خود را به خوبی شناخته و آن را چنان‌که شایسته است، پاس می‌دارند.

برخی صاحب‌نظران تعلیم و تربیت راهکارهایی را برای نهادینه کردن فرهنگ انتظار در فرزندان یادآوری کرده‌اند که برخی از آنها عبارتند از: فضاسازی؛ گوشزد کردن اهمیت این مسأله؛ انتقال معارف مهدوی؛ بسیار یاد کردن امام زمان(عج) و ایجاد شرایط خاص.

همچنین رسانه‌های غربی در سالیان اخیر، هجوم سنگینی را به باورها، ارزش‌ها و هنجارهای اسلامی به ویژه مباحث مرتبط با حوزه زن و خانواده آغاز کرده‌اند برای مثال با هدف تغییر فرهنگ و مقررات حاکم بر زن و خانواده تقدس مادری را زیر سوال می برند.

با توجه به نکات یاد شده، همه زنان منتظر وظیفه دارند با وجود تلاش گسترده و بی‌سابقه رسانه‌های غربی برای دگرگون کردن فرهنگ متعالی حاکم بر خانواده و روابط زن و مرد در جوامع اسلامی به ویژه ایران عزیز، به هر شکل ممکن از این فرهنگ متعالی پاسداری و فعالیت‌های این رسانه‌ها را خنثی کنند. بدین منظور باید خود را مسلح به سلاح های ارزشمند علم و آگاهی و تحقیق نمایند. و اولویتهای تبیین اصول و فروعات دینی اسلام را تشخیص داده و تشریح نمایند.

 

منبع: خبرگزاری حوزه

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.