پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ /۱۷ شوال ۱۴۴۳

مسیر

یادداشت تبلیغی؛
نوشتار حاضرمی کوشد تا با توجه به سخنان پیامبر اسلام ( صلى الله عليه و آله و السلم )اهمیّت ،آثار وبرکات ماه مبارک  رمضان را  درجهت بهرمندی بیشتر از فیوضات  این ماه با شرافت وکرامت،  تبیین نماید،تاانگیزه بیشتری باشد برای درک بهتر این ماه سراسر رحمت ومغفرت و

پایگاه اطلاع رسانی بلاغشناخت بهتر ماه رمضان  درسخنان پیامبر اعظم( صلى الله عليه و آله و السلم)

«هلال »ماه رمضان« هلال »خجستگی ای است ،که در آن بدبینی وبد شگونی نیست ،«هلالی» است که درآن سختی نیست ؛وبه پلیدی آمیخته نمی گردد و«هلال »ایمنی وایمان ونعمت واحسان وسلامت واسلام خواهد بود.

اشاره:

نوشتار حاضرمی کوشد تا با توجه به سخنان پیامبر اسلام ( صلى الله عليه و آله و السلم )اهمیّت ،آثار وبرکات ماه مبارک  رمضان را  درجهت بهرمندی بیشتر از فیوضات  این ماه با شرافت وکرامت،  تبیین نماید،تاانگیزه بیشتری باشد برای درک بهتر این ماه سراسر رحمت ومغفرت و آمرزش .

 

۱.محوگناهان  وافزایش  نیکی ها

گناهان وزشتی ها به برکت  ماه رمضان از بین می روند ویک شستشویی درونی وباطنی است .

پيامبر (صلى الله عليه و آله )فرمودند:«شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ يُضاعِفُ اللّه‏ُ فيهِ الحَسَناتِ وَ يَمحو فيهِ السَّيِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَةِ[۱]»

«ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزايد و گناهان را پاك مى‏كند و آن ماه بركت است.»

 

۲.ماه رحمت ،مغفرت واجابت

پیامبرمکرم اسلام  درحدیث ذیل ،ماه رمضان را به سه قسمت بیان فرمودند :

پيامبر( صلى الله عليه و آله )فرمودند: «هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَةُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّار.[۲]؛ رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه ‏اش مغفرت و پايانش اجابت و آزادى از آتش جهنم.»

 

۳.آرزویی داشتن ماه رمضان همیشگی

ماه رمضان آنقدر زیبایی وبرکات دارد که اگر ما بندگان ،شیرینی لحظات نورانی  این ماه عزیز را می دانستیم ،آروز می کردیم تمام سال ماه رمضان  بود.پيامبر( صلى الله عليه و آله) فرمودند:«لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِي رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَة.؛ اگر بنده «خدا» مى‌دانست كه در ماه رمضان چيست(چه بركاتی وجود دارد)دوست مى‌‏داشت كه تمام سال، رمضان باشد.[۳]»

 

۴.خواب روزه دار عبادت است

آنقدر این ماه ارزشمند است که حتی خواب روزه دار عبادت است ونفس کشیدن او تسبیح.وَ رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ )أَنَّهُ قَالَ: نَوْمُ اَلصَّائِمِ عِبَادَةٌ وَ نَفَسُهُ تَسْبِيحٌ[۴] ؛خواب روزه دار عبادت است ونفس کشیدنش تسبیح .

 

۵.تفاوت روزه با دیگر واجبات

پيامبر( صلى الله عليه و آله) فرمودند:« عن جبرئیل عن اللّه تعالى: کُلُ عَمَلِ اِبنُ آدَمَ لَهُ اِلاّ الصَّوم وَ هُوَ لى اَنَا اَجزِء بِهِ[۵] ؛ همه اعمال نیک فرزند آدم به خودش بر مى‏گردد غیر از روزه که براى من است.»

 

۶. گشوده شدن درهاى آسمان

پيامبر (صلى الله عليه و آله )فرمودند:« اِنَّ اَبوابَ السَّماءِ تُفتَحُ فِى اَوَّل لَیلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ وَ لا تُغلَقُ اِلى آخَرِ لَیلَهٍ مِنهُ.[۶]؛ درهاى آسمان در اوّلین شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرین شب بسته نمى‏شود.»

 

۷.بسته شدن درهای دوزخ

پيامبر(صلى الله عليه و آله ) فرمودند:« إذا استَهَلَّ رَمَضانُ غُلِّقَتْ أبوابُ النارِ ، و فُتِحَتْ أبوابُ الجِنانِ ، و صُفِّدَتِ الشَّياطينُ[۷]»«چون هلال ماه رمضان پديد آيد ، درهاى دوزخ بسته گردد و درهاى بهشت گشوده شود و شياطين به زنجير كشيده شوند .»

 

۸. به زنجيرکشیده  شدن شياطین  

بحرمت ماه رمضان شیاطین در بند می شوند واز وسوسه کردن بندگان الهی ناامید ودرمانده می شوند پس ماه رمضان کمک وپشتوانه بزرگی است در جهت کسب کمالات  اخلاقی وعرفانی .چنانکه حضرت ختم رسل (ص) بآن اشاره فرمودند.

پيامبر (صلى الله عليه و آله )فرمودند:«قد وَكَّلَ اللّه ُ بِكُلِّ شيطانٍ مَرِيدٍ سَبعَةً مِن ملائكَتِهِ فلَيسَ بمَحلولٍ حتّى يَنقَضِيَ شَهرُكُم هذا .[۸] ؛ خداوند بر هر شيطانِ سركشى، هفت تن از فرشتگان خود را گمارده، كه تا پايان اين ماه شما (رمضان)، همچنان در بند مى باشد .»

 

۹.میراث  گرانبهایی روزه داری

في حديثِ المِعراجِ : قالَ رسول الله (ص) يَا رَبِّ مَا أَوَّلُ الْعِبَادَةِ- قَالَ أَوَّلُ الْعِبَادَةِ الصَّمْتُ وَ الصَّوْمُ- قَالَ يَا رَبِّ: و ما ميراثُ الصَّومِ ؟ قالَ : الصَومُ يُورِثُ الحِكمَةَ، و الحِكمَةُ تُورِثُ المَعرِفَةَ، و المَعرِفَةُ تُورِثُ اليَقينَ ، فإذا استَيقَنَ العَبدُ لا يُبالِي كيفَ أصبَحَ، بِعُسرٍ أم بِيُسر[۹]؛در حديث معراج آمده است : پيامبر(ص) خطاب به خدای سبحان عرضه داشت: اول عبادت چيست؟ فرمود اول عبادت، سکوت و روزه گرفتن است: عرضه داشت: پروردگارا، ميراث روزه چيست؟ خداوند فرمود : روزه، حكمت را به ارث مى برد و حكمت،معرفت را ، ومعرفت يقين را ، چون بنده به يقين رسد، ديگر برايش اهميتى ندارد چگونه شب و روز خود را بگذراند ؛ به سختى يا به آسانى .»

 

۱۰.آمرزش الهی

پيامبر(صلى الله عليه و آله ) فرمودند:« مَن أدرَك شهرُ رمضان فَلم يُغفر لَه فأبعَده الله[۱۰] ؛هرکه ماه رمضان را دریابد وآمرزیده نشود ،خداوند او را (از رحمت خود )دور می گرداند.»

 

۱۱.از آمرزش الهی محروم نمانیم

پيامبر( صلى الله عليه و آله) فرمودند:إن الشَّقي مَن حُرِمَ غُفران الله في هذا الشَهرِ العَظيم[۱۱]»«بدبخت ،کسی است که در این ماه بزرگ از آمرزش خداوند محروم ماند.»

 

۱۲. خاصیت آمرزش در ماه رمضان

پيامبر (صلى الله عليه و آله )فرمودند:فَمَن لم يُغفر لَه في رَمضانِ فَفي أيِّ شهرِ يُغفر له[۱۲]؟»«کسی که در ماه رمضان، آمرزیده نشود در کدام ماه آمرزیده خواهد شد؟».

 

۱۳.شقی  چه کسی است؟

پيامبر (صلى الله عليه و آله )فرمودند:«إن الشّقَي حق الشقي مَن خَرج منه هذا الشهر ولم يُغفر ذُنوبَه[۱۳] ؛شقی وبدبخت کسی است که از ماه رمضان بیرون رود در حالی آمرزیده نشود.

 

۱۴.تبیین ویژگی های  ماه رمضان

براستی اگر بدقت نگاه نماییم  ماه رمضان ویژگی های منحصر بفردی دارد که در روایت ذیل بآن اشاره می کنیم.

پيامبر (صلى الله عليه و آله )فرمودند:«قَدْ جَاءَكُمْ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرٌ مُبَارَكٌ شَهْرٌ فَرَضَ اَللَّهُ عَلَيْكُمْ صِيَامَهُ تُفَتَّحُ فِيهِ أَبْوَابُ اَلْجِنَانِ وَ تُغَلُّ فِيهِ اَلشَّيَاطِينُ فِيهِ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»  مَنْ حُرِمَهَا فَقَدْ حُرِمَ[۱۴]» . «ماه رمضان فرا رسیده ماهی با برکت که خدا روزه اش را بر شما واجب گردانید. درهای بهشت در این ماه باز می شود و شیاطین در غل و زنجیرند در این ماه شب قدر است که فضیلت آن از هزار ماه بیشتر است. در حقیقت محروم کسی است که از برکات آن شب محروم باشد».

منابع
[۱] .شیخ صدوق ،فضايل الاشهر الثلاثه ،ص ۹۵.

[۲] . کافی ج ٤ ، ص ٦٧.

[۳] . بحار الانوار،ج ٩٣، ص ٣٤٦ ، ح ١٢

[۴] . الفقه المنسوب إلی الإمام الرضا علیه السلام  ،ج۱ ، صفحه۲۰۴ 

[۵] . بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۲۵۴ و محجة البیضاء، ج ۲، ص ۱۲۱.

[۶] . بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۴.

[۷] . بحار الأنوار :ج ۹۶،ص ۳۴۸.

[۸] . ثواب الأعمال : ۹۰/۵ .

[۹] . بحار الأنوار : ج ۷۴،ص ۲۷.

[۱۰] . بحارالانوار: ۷۴ / ۷۴ / ۶۲.

[۱۱] .عيون أخبار الرضا ،۱ / ۲۹۵ / ۵۳.

[۱۲] . أمالي الصدوق: ۵۴ / ۲ و ۵۲ / ۲.

[۱۳] . أمالي الصدوق: ۵۴ / ۲ و ۵۲ / ۲.

[۱۴] . «تهذيب الاحکام، ج ۴، ص ۱۵۲»

نظرات

سلام ممنون که این روش را انتخاب کردید
ارتباط در ایتا