پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ /۱۳ محرم ۱۴۴۴

مسیر

مدیر گروه تبلیغی مصباح الهدی گفت:
حجت الاسلام علی احدی، مدیر گروه تبلیغی مصباح الهدی گفت: ما دریافتیم که مکانهای عمومی مانند پارک ها و سواحل دریاها بزنگاه بسیاری از آسیب های اجتماعی است و می توانیم با تبلیغ در این محل ها مخاطبان بیشتری را پوشش بدهیم و موفقیت بیشتری در تبلیغ کسب نماییم.
اولین ماشین نماز کشور

به گزارش خبرنگار بلاغ، در حاشیه نشست انتقال تجارب گروه های تبلیغی که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که به همت اداره گروه های تبلیغی برگزارشد، اولین ماشین نماز کشور و صحنه نمایش همراه سفیر هدایت در مقابل ساختمان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای ساعاتی به نمایش درآمد و نحوه تبلیغ با آن توضیح داده شد.
به همین مناسبت حجت الاسلام و المسلمین علی احدی مدیر گروه تبلیغی مصباح الهدی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار بلاغ، به توضیحاتی در مورد ماشین نماز و تبلیغ در مکان های عمومی پرداخت که در ادامه می خوانیم.

* ویژگی های بخصوص این ماشین چه می باشد که آن را ملقب به ماشین نماز و سفیر هدایت نموده است؟

این ماشین، اولین ماشین نماز کشور و ماشین سفیر هدایت موسسه مصباح الهدی می باشد که مجهز به امکانات متفاوتی به منظور انجام فعالیت های تبلیغی شده است.
از جمله ویژگی های این ماشین می توان به:

وجود وضو خانه و ایستگاه صلواتی:
که در مکان هایی که وضوخانه یا آب ندارد استفاده می شود، این وضو خانه و ایستگاه صلواتی طرف راست کامیون قرار گرفته است و موقع اجرای برنامه اصلا دیده نمی شود، به همین خاطر این ماشین، ماشین نماز لقب گرفته است که در اجلاس سراسری نماز هم مورد تجلیل قرار گرفت.

سن سیار:
این ماشین دارای یک سن سیار بزرگ به ابعاد ۷و نیم در ۴ متر (مجموعا ۳۰ متر) می باشد که وقتی باز می شود اصلا از روبرو کسی نمی تواند تشخیص بدهد که این کامیون است، ارتفاع سن خیلی بالاست به صورتی که اگر با سن های دیگر که با ابزارهای مختلف مانند داربست درست می شود مقایسه کنیم واقعا زیبایی و کارآییش قابل مقایسه نیست.

سینمای سیار:
ماشین سفیر هدایت دارای یک تلویزیون بزرگ شهری با کیفیت بالا می باشد که آن را تبدیل به سینمای سیار می کند که برای اجرای برنامه هایی چند رسانه ای مانند پرده خوانی و غیره کارایی فوق العاده ای دارد.

سیستم صوتی دایناکورد:
همچنین مجهز به سیستم صوتی بسیار بیشرفته و حرفه ای به نام دایناکرود می باشد، به صورتی که برای اجرای برنامه های دیگر نیاز به سیستم صوتی دیگری نیست.

اتاق فرمان:
ویژگی دیگر این ماشین اتاق فرمان آن می باشد که دارای قابلیت هایی خوبی است به صورتی که حتی قابلیت تدوین و پخش تصویر زنده را نیز دارد.

وسایل پذیرایی:
این ماشین ۳۰۰ صندلی و همه امکانات دیگری که برای اجرای یک برنامه لازم است اعم از سیستم صوتی و تصویری و صندلی و بنر و غیره را داخل خودش جای می دهد و برای حمل آنها نیاز به وسیله دیگری نمی باشد.
ویژگی های فوق این ماشین را تبدیل به ابزار بسیار مناسبی برای تبلیغ کرده است که در فضای عمومی برنامه هایی را پوشش می دهد که واقعا مدلهای دیگر نمی توانند پوشش دهند.

* تا به حال در چه مکانهایی و برای تبلیغ چه موضوعاتی از این ماشین استفاده شده است و آیا کارایی لازم را داشته؟

در مکان های مختلفی مانند پارک ها، فضاهای عمومی، سواحل و موضوعات مختلف مانند نماز، شهدای مدافع حرم، اعتیاد، طلاق و کاهش دیگر آسیب های اجتماعی و به شیوه های مختلف مانند سخنرانی، پرده خوانی، روایت گری و غیره از این ماشین استفاده شده است که برخی در مناطق شهری و برخی روستایی بوده با توجه به هین تنوع شیوه ها، موضوعات و مکانها می توان گفت که قابلیت و کارآیی لازم را از خود نشان داده است.

* با توجه به اینکه برنامه های شما غالبا در فضاهای عمومی برگزار می شود، معمولا چه تعداد مخاطب از این برنامه ها استفاده می نماید؟

مخاطبین برنامه معمولا بالای۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ نفر می باشد به صورتی که اصلا در برنامه های مختلف زیر هزار نفر مخاطب نداشتیم.

* هدفتان از تبلیغ در اماکن عمومی چه می باشد؟

در مرحله اول ما طلبه ایم و وظیفه اصلی ما تبلیغ دین به مردم و پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی می باشد بنابراین باید ببینیم امروزه مردم بیشتر در کجا حضور دارند و بیشتر ناهنجاری ها و آسیبهای اجتماعی کجا هستند و برای آنجا برنامه ریزی کنیم؛ ما دریافتیم که مکانهای عمومی مانند پارک ها و سواحل دریاها بزنگاه بسیاری از آسیب های اجتماعی است و می توانیم با تبلیغ در این محل ها مخاطبان بیشتری را پوشش بدهیم، بنابراین وظیفه خودمان را تبلیغ در این مکان ها دیدیم در ادامه هم تاکید مقام معظم رهبری برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی موجب شده است که ما این موضوع را جدیتر بگیریم.

* آیا خاطره از تبلیغ در مکان های عمومی در ذهن دارید؟

بازخوردی که از تبلیغ در مکانهای عمومی دیدیم بسیار خوب بوده است، افرادی که فکر می کردیم با ما بد هستند الان می بینیم که چقدر خوب هستند و چقدرر ما را دوست دارند و علاقه مندند، بنابراین خاطرات فراوانی است از آشتی زن و شوهر هایی که دادخواست طلاق داده بودند ولی با مشاوره گرفتن از مشاورانی که در کنار برنامه مستقر کرده ایم از تصمیم خود منصرف شده اند تا جوانهایی که در لبه پرتگاه اعتیاد بود اند و بعد از برنامه خوشبختانه از دام اعتیاد فرار کردند.
به عنوان مثال یک روز در پارک قدم می زدم که یک پسر جوان از پشت درختها بیرون آمد و مرا صدا زن، چون شب بود منم ترسیدم وقتی با او لای درختها رفتم دیدم یکی داغونتر از خودش هم نشسته و یک سری قرص هم جلوشون است، تا ما را دیدند زدند زیر گریه گفتند ما آمده بودیم خود کشی کنیم، دیدیم شما دارید قدم می زنید گفتیم یک مشورتی هم از شما بگیریم، با صحبت بسیار ساده، خیلی آسون جلوی خودکشی دونفر گرفته شد و این از برکات تبلیغ در پارکهاست چون کسی در مسجد یا حسینیه نمی آید خودکشی کند.

* توصیه شما برای طلبه هایی که توانایی تبلیغ در فضاهای عمومی را دارا می باشند چیست؟ و چگونه می توانند هزینه های لازم را تأمین نمایند؟

طلبه ها در درجه اول باید بدانند که وظیفه ذاتیشون حل مشکلات اخلاقی و فرهنگی مردم و کاهش آسیبهای اجتماعی می باشد و بعد نگاه کنند ببند کجا می توانند این وظیفه را بهتر انجام دهند و کجا مردم به آنها بیشتر نیاز دارند، وقتی به نتیجه رسیدند با انگیزه ای که اجاد می شود تمام توان خود را به کار بگیرند و در همانجا به تبلیغ بپردازند.
به نظر من الان بیشتر مشکلات مردم و ضرورت بر حضور روحانی در محل های فقیر نشین و فضاهایی مانند پارکها و سواحل می باشد، لذا طلبه ها هم سعی کنند در همانجا حضور داشته باشند؛ البته شاید در شروع کار ناملایمتی را ببینند و کار سخت باشد، ولی واقعا وقتی که وارد این عرصه شوند با توجه به تاثیرات مثبت و خوبی هایی دارد ترغیب به ادامه می شوند.
برای تأمین هزینه هم به مردم اعتماد کنند، مطمئنا مردم هم به آنها اعتماد می کنند علاوه بر آن نهادهای مختلفی مانند: دفتر تبلیغات اسلامی، شهرداری ها، استانداری ها، سازمان تبلیغات اسلامی و غیره نیز هستند که برای تأمین هزینه های خود می توانند از آنها کمک بگیرند.
همچنین ابزارهای خاصی که برای کار در فضای عمومی لازم است را در نظر بگیرند و تلاش کنند به خود کفایی برسند یعنی ابزارهایی درست کنند که نیازمندی خود به سازمانهای مختلف را کاهش دهند.

راه های ارتباطی با گروه تبلیغی:

سایت موسسه مصباح الهدی: www.mesbahalhoda.net

آدرس کانال تلگرامی: https://telegram.me/mesbahaolhoda

و شماره تماس: ۰۹۱۲۸۵۳۷۸۱۸

راه های ارتباطی گروه تبلیغی مصباح الهدی می باشد.

ارتباط در ایتا