در همایش فضای مجازی پاک

کارگاه‌های تخصصی سواد رسانه دانشگاه تهران برگزار می شود

تاریخ انتشار:
امروزه سواد رسانه ای از شاخصه های باسوادی در جهان مدرن قلمداد شده، بواسطه تحولات روزافزون و پی در پی در عرصه ارتباطات و اطلاعات پایانی بر آن متصور نیست و ضروری است آموزش سواد رسانه ای از ابتدایی ترین نهادهای آموزشی در صدر اولویت ها و برنامه ها باشد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، دانشگاه تهران در حاشیه سومین همایش ملی فضای مجازی پاک، کارگاه‌های تخصصی خود را با هدف بیان اهمیت و کلیات سواد رسانه ای و راهبردهای ارتقاء و فرهنگ سازی و نقش سواد رسانه در ایمنی خانواده و همچنین راهکارهای  تحول در کشور با سواد رسانه ، در تاریخ  ۱۸ اسفند ماه سال جاری در محل سالن همایش های غدیر برگزار می‌کند.
در ادامه توضیحاتی از سوی مسئول برگزار کننده کارگاه های تخصصی دانشگاه تهران در باب اهمیت و ضرورت تحصیل سواد رسانه ای و کلیات مباحث کارگاه ارائه می گردد.
مسئول برگزار کننده کارگاه های تخصصی دانشگاه تهران گفت: امروزه با گسترش چشمگیر رسانه ها و بویژه فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، تنوع کم نظیر شبکه ها و امکان دسترسی به رسانه های مختلف، کسب سواد رسانه ای و اتخاذ تدابیری برای افزایش پیوسته آن ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی شده و به عبارتی لازمه زندگی در جوامع مدرن و شبکه ای به شمار می آید.
وی افزود: بی تردید غفلت از این امر مهم و سهل انگاری در کسب این دانش و مهارت، تهدیدهای جبران ناپذیری برای کاربران و بویژه نوجوانان و جوانانی که ساعت ها وقت ارزشمند خود را به مطالعه و بهره گیری از رسانه های مختلف اختصاص می دهند به همراه خواهد داشت.
فتوره چی با اشاره به مثالی بیان کرد: سواد رسانه  ای گاهی به مثابه گواهینامه رانندگی خودرویی است که به سرنشینانش صلاحیت و توانایی راننده را درگذر از پیچ و خم های پر شیب و لغزنده در یک روز بارانی تضمین می دهد. سواد رسانه ای همچون نسخه یا دستورالعملی است که فرد را به استفاده و بهره گیری هر چه مطلوب و بی خطرتر از دارو، محصول و یا خدماتی رهنمون می سازد. سواد رسانه ای مجموعه ای از قوانین و الزامات خود کنترلی در استفاده از محتوای رسانه هاست. الزامات و برحذرباش هایی که گاهی جنبه کاملا شخصی پیدا می کند؛ همچون ادویه و یا روغن و مواد قندی است که به طور عام هیچ کسی از آنها برحذر داشته نمی شود ولیکن چه بسا، کمی استفاده از آن، فرد بیمار و مستعدی را به ورطه هلاکت بکشاند؛ و پیچیدگی و دشواری پرداختن به این مهم از همینجا آشکار می شود.
وی گفت: در این زمینه با الهام از نظریه هارولد لاسول باید آموخت و دانست که چه کسی، با چه انگیزه ای، از چه طریقی(رسانه ای)، چه مدتی، وبا انتظار چه پیامدی باید رسانه ای را گزینش و مورد استفاده قرار دهد. در اینجا تاکید بر لزوم فعال شدن مخاطب و گزینش سودمندترین و مناسب ترین اطلاعات و محتواهای رسانه های است. لذا تردیدی نیست که علاوه بر لزوم کسب توانایی هایی چون مدیریت زمان، اعتبار سنجی رسانه، دسترسی، ارزیابی، تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای و تبلیغات(گزینشگری فعال)، کسب چنین قابلیت ارزشمند و هدایتگری مستلزم تحصیل دانش  و اطلاعات کافی در زمینه های تاریخی، اقتصادی، و حتی فرهنگی و سیاسی است؛ و شاید از همین روست که صاحب نظران بر این مهم وفاق دارند که همه دانش آموختگان و تحصیلکردگان در هر سطحی تا اندازه ای فاقد سواد رسانه ای اند.
مسئول برگزار کننده کارگاه های تخصصی دانشگاه تهران ضمن بیان شاخصه باسوادی در جهان عنوان کرد: می توان اذعان کرد که امروزه سواد رسانه ای از شاخصه های باسوادی در جهان مدرن قلمداد شده، بواسطه تحولات روزافزون و پی در پی در عرصه ارتباطات و اطلاعات  انتها و پایانی بر آن متصور نیست و البته ضرورت جدی انگاشتن آموزش سواد رسانه ای از ابتدایی ترین نهادهای آموزشی باید در صدر اولویت ها و برنامه های توانمندسازی کودکان و نوجوانان قرار بگیرد تا هزینه های بیشتری در دوران جوانی و میانسالی به آنان تحمیل نگردد و تبعات ناشی از عدم استفاده بهینه و مطلوب از رسانه ها در نسل های آتی کاهش یابد. امید است با اتخاذ تمهیداتی از سوی مسئولان امر فرهنگ بهره گیری صحیح از رسانه ها در جامعه نهادینه شده و تلقی غلط مقابله با رسانه به مدیریت متعهدانه و آگاهانه از محتویات رسانه تغییر یابد و مخاطب رسانه همواره خود را آنگونه که هولستی(1969) تاکید می کند در برابر این پرسش بیابد که " چرا محتوایی تولید و منتشر می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در کارگاه های تخصصی دانشگاه تهران کلیک کنید

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.