یادداشت تبلیغی

آیات قرآن در رابطه با روزه و ماه رمضان

تاریخ انتشار: 16:44 - 1398/02/09
در قرآن کریم آیاتی درباره روزه و ماه مبارک رمضان و احکام آن نازل شده است. در ذیل این آیات با ترجمه آنها نقل می شود:

در قرآن کریم آیاتی درباره روزه و ماه مبارک رمضان و احکام آن نازل شده است. در ذیل این آیات با ترجمه آنها نقل می شود:
سوره بقره , آیه:  ۱۸۳و ۱۸۴
یاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ، أَیَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ
اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید [روزه در] روزهاى معدودى [بر شما مقرر شده است] [ولى] هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد [به همان شماره] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] و بر کسانى که [روزه] طاقت‏فرساست کفاره‏اى است که خوراک دادن به بینوایى است و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند پس آن براى او بهتر است و اگر بدانید روزه گرفتن براى شما بهتر است.
سوره بقره، آیه ۱۸۵
شَهْرُ رَمَضانَ‏ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ.
(روزه، در چند روز معدودِ) ماهِ رمضان است؛ ماهى که قرآن، براى راهنمایى مردم، و نشانه‏ هاى هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهاى دیگرى را به جاى آن، روزه بگیرد! خداوند، راحتى شما را مى‏خواهد، نه زحمت شما را! هدف این است که این روزها را تکمیل کنید؛ و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، بزرگ بشمرید؛ باشد که شکرگزارى کنید!
سوره بقره , آیه: ۱۸۷

أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِکُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّکُمْ کُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنکُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا کَتَبَ اللّهُ لَکُمْ وَکُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّیَامَ إِلَى الَّلیْلِ وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ.
در شبهاى روزه هم خوابگى با زنانتان بر شما حلال گردیده است آنان براى شما لباسى هستند و شما براى آنان لباسى هستید خدا مى‏ دانست که شما با خودتان ناراستى مى‏ کردید پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت پس اکنون [در شبهاى ماه رمضان مى‏توانید] با آنان هم خوابگى کنید و آنچه را خدا براى شما مقرر داشته طلب کنید و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید بامداد از رشته سیاه [شب] بر شما نمودار شود سپس روزه را تا [فرا رسیدن] شب به اتمام رسانید و در حالى که در مساجد معتکف هستید [با زنان] درنیامیزید این است‏ حدود احکام الهى پس [زنهار به قصد گناه] بدان نزدیک نشوید این گونه خداوند آیات خود را براى مردم بیان مى‏ کند باشد که پروا پیشه کنند.
سوره: ۹ , آیه: ۱۱۲
التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّ‌اکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُ‌ونَ بِالْمَعْرُ‌وفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ‌ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّـهِ ۗ وَبَشِّرِ‌ الْمُؤْمِنِینَ.
[آن مؤمنان] همان توبه‏ کنندگان پرستندگان سپاسگزاران روزه‏ داران رکوع‏ کنندگان سجده‏ کنندگان وادارندگان به کارهاى پسندیده بازدارندگان از کارهاى ناپسند و پاسداران مقررات خدایند و مؤمنان را بشارت ده.
مجادله، آیات ۳و۴
وَ الَّذِینَ یُظَاهِرُونَ مِن نِّسَائهِِمْ ثمُ‏َّ یَعُودُونَ لِمَا قَالُواْ فَتَحْرِیرُ رَقَبَهٍ مِّن قَبْلِ أَن یَتَمَاسَّا ذَالِکمُ‏ْ تُوعَظُونَ بِهِ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ، فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیَامُ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَمَاسَّا فَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّینَ مِسْکِینًا ذَلِکَ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ.
کسانى که همسران خود را «ظِهار» مى‏کنند، سپس از گفته خود بازمى‏گردند، باید پیش از آمیزش جنسى با هم، برده‏اى را آزاد کنند؛ این دستورى است که به آن اندرز داده مى‏شوید؛ و خداوند به آنچه انجام مى‏دهید آگاه است! و آن کس که [بر آزادکردن بنده] دسترسى ندارد باید پیش از تماس [با زن خود] دو ماه پیاپى روزه بدارد و هر که نتواند باید شصت بینوا را خوراک بدهد این [حکم] براى آن است که به خدا و فرستاده او ایمان بیاورید و این است‏ حدود خدا و کافران را عذابى پردرد خواهد بود
سوره: ۵ , آیه: ۸۹
لاَ یُؤَاخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِی أَیْمَانِکُمْ وَلَکِن یُؤَاخِذُکُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الأَیْمَانَ فَکَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَهِ مَسَاکِینَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِیکُمْ أَوْ کِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِیرُ رَقَبَهٍ فَمَن لَّمْ یَجِدْ فَصِیَامُ ثَلاَثَهِ أَیَّامٍ ذَلِکَ کَفَّارَهُ أَیْمَانِکُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُواْ أَیْمَانَکُمْ کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ.
خدا شما را به سوگندهاى بیهوده ‏تان مؤاخذه نمى ‏کند ولى به سوگندهایى که [از روى اراده] مى ‏خورید [و مى‏ شکنید] شما را مؤاخذه مى‏ کند و کفاره‏ اش خوراک دادن به ده بینواست از غذاهاى متوسطى که به کسان خود مى‏ خورانید یا پوشانیدن آنان یا آزاد کردن بنده‏اى و کسى که [هیچ یک از اینها را] نیابد [باید] سه روز روزه بدارد این است کفاره سوگندهاى شما وقتى که سوگند خوردید و سوگندهاى خود را پاس دارید این گونه خداوند آیات خود را براى شما بیان مى‏ کند باشد که سپاسگزارى کنید
سوره: ۴ , آیه: ۹۲
وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن یَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلاَّ خَطَئًا وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَئًا فَتَحْرِیرُ رَقَبَهٍ مُّؤْمِنَهٍ وَدِیَهٌ مُّسَلَّمَهٌ إِلَى أَهْلِهِ إِلاَّ أَن یَصَّدَّقُواْ فَإِن کَانَ مِن قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّکُمْ وَهُوَ مْؤْمِنٌ فَتَحْرِیرُ رَقَبَهٍ مُّؤْمِنَهٍ وَإِن کَانَ مِن قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُمْ مِّیثَاقٌ فَدِیَهٌ مُّسَلَّمَهٌ إِلَى أَهْلِهِ وَتَحْرِیرُ رَقَبَهٍ مُّؤْمِنَهً فَمَن لَّمْ یَجِدْ فَصِیَامُ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ تَوْبَهً مِّنَ اللّهِ وَکَانَ اللّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا.
و هیچ مؤمنى را نسزد که مؤمنى را جز به اشتباه بکشد و هر کس مؤمنى را به اشتباه کشت باید بنده مؤمنى را آزاد و به خانواده او خون بها پرداخت کند مگر اینکه آنان گذشت کنند و اگر [مقتول] از گروهى است که دشمنان شمایند و [خود] وى مؤمن است [قاتل] باید بنده مؤمنى را آزاد کند [و پرداخت‏ خون بها لازم نیست] و اگر [مقتول] از گروهى است که میان شما و میان آنان پیمانى است باید به خانواده وى خونبها پرداخت نماید و بنده مؤمنى را آزاد کند و هر کس [بنده] نیافت باید دو ماه پیاپى به عنوان توبه‏ اى از جانب خدا روزه بدارد و خدا همواره داناى سنجیده‏ کار است.
سوره بقره، آیه ۱۹۶
وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَهَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَیْسَرَ مِنَ الْهَدْیِ وَ لا تَحْلِقُوا رُؤُسَکُمْ حَتَّى یَبْلُغَ الْهَدْیُ مَحِلَّهُ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَریضاً أَوْ بِهِ أَذىً مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْیَهٌ مِنْ صِیامٍ‏ أَوْ صَدَقَهٍ أَوْ نُسُکٍ فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَهِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَیْسَرَ مِنَ الْهَدْیِ فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیامُ ثَلاثَهِ أَیَّامٍ فِی الْحَجِّ وَ سَبْعَهٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْکَ عَشَرَهٌ کامِلَهٌ ذلِکَ لِمَنْ لَمْ یَکُنْ أَهْلُهُ حاضِرِی الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعِقاب.
و حج و عمره را براى خدا به اتمام برسانید! و اگر محصور شدید، (و مانعى مانند ترس از دشمن یا بیمارى، اجازه نداد که پس از احرام ‏بستن، وارد مکه شوید،) آنچه از قربانى فراهم شود (ذبح کنید، و از احرام خارج شوید)! و سرهاى خود را نتراشید، تا قربانى به محلش برسد (و در قربانگاه ذبح شود)! و اگر کسى از شما بیمار بود، و یا ناراحتى در سر داشت، (و ناچار بود سر خود را بتراشد،) باید فدیه و کفّاره‏اى از قبیل روزه یا صدقه یا گوسفندى بدهد! و هنگامى که (از بیمارى و دشمن) در امان بودید، هر کس با ختم عمره، حج را آغاز کند، آنچه از قربانى براى او میسّر است (ذبح کند)! و هر که نیافت، سه روز در ایام حج، و هفت روز هنگامى که باز مى ‏گردید، روزه بدارد! این، ده روز کامل است. (البته) این براى کسى است که خانواده او، نزد مسجد الحرام نباشد [اهل مکّه و اطرافِ آن نباشد]. و از خدا بپرهیزید! و بدانید که او، سخت‏کیفر است!
سوره مائده، آیه ۹۵
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّیْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْکُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ یَحْکُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْکُمْ هَدْیاً بالِغَ الْکَعْبَهِ أَوْ کَفَّارَهٌ طَعامُ مَساکینَ أَوْ عَدْلُ ذلِکَ صِیاماً لِیَذُوقَ وَبالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَ مَنْ عادَ فَیَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَ اللَّهُ عَزیزٌ ذُو انْتِقامٍ.
اى کسانى که ایمان آورده‏اید! در حال احرام، شکار نکنید، و هر کس از شما عمداً آن را به قتل برساند، باید کفاره‏اى معادل آن از چهارپایان بدهد؛ کفاره‏اى که دو نفر عادل از شما، معادل بودن آن را تصدیق کنند؛ و به صورت قربانى به (حریم) کعبه برسد؛ یا (به جاى قربانى،) اطعام مستمندان کند؛ یا معادل آن، روزه بگیرد، تا کیفر کار خود را بچشد. خداوند گذشته را عفو کرده، ولى هر کس تکرار کند، خدا از او انتقام مى‏گیرد؛ و خداوند، توانا و صاحب انتقام است.

دیدگاه‌ها

رت 00:23 - 1400/01/25

خيلى عالى بود ممنونم

ناشناس 05:48 - 1400/01/25

خداوند ازهمه ماقبول کند انشاالله

دوستی 18:52 - 1400/02/17

واقعا ممنون خیلی مفید بود ،من با مطالعه ی این آیات که به صورت کامل نوشتید و ترجمه ی روان داشتند ، واقعا بر وجوب روزه ،چگونگی و تعداد روزهای روزه مطمئن شدم ،

مبین

In reply to by حمزه پور

14:42 - 1402/01/10

شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده ... پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد... . و می دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است.

محمد 20:00 - 1400/05/09

سلام، خیلی ممنون

رهگذر 14:03 - 1401/01/13

خدا قوت با آرزوی موفقیت عالی بود تشکر

محمد شریف 16:35 - 1401/01/17

متشکرم

سیدغضنفر حیدری 17:28 - 1401/02/12

خداوند شمارامورد لطف خودش قرار دهد انشاالله استفاده کردیم

احمد 23:40 - 1401/03/25

عالی

عصارزاده 01:31 - 1401/10/13

عالی بود ممنون

محمد 18:01 - 1401/10/13

چطور باید روزه گرفت

یمنا 23:33 - 1401/12/03

جزاک الله
اگر تمام برنامه ی زندگیمون همگام و همراه با قرآن باشد به اذن الله گمراه نخواهیم شد

دیانا 10:42 - 1401/12/05

عالی بود. ممنون از شما

علی 17:53 - 1401/12/07

چرا وقتی این آیه هارو میخونم انگار همش یک نفر از طرف خدا حرف زده ... چرا همش میگه خدا این را گفته .. خدا آنرا گفته است ..

عباس شجاعی

In reply to by علی

18:50 - 1402/01/02

سلام.
چون قرآن توسط جبرئیل، بر پیامبر نازل شده.
گرچه هر طور نازل می شد بازهم انکار انسان،بهانه ای دیگر می تراشید.

خزائی 08:32 - 1401/12/18

سپاسگزار🙏

ناشناس 12:43 - 1401/12/18

زمان روزه را قران از سپیده تا شب گفته

هادی 05:55 - 1401/12/25

سلام
روزه قضا را باید برای هر روز
چند روز روزه بگیریم؟

محمد

In reply to by هادی

14:16 - 1401/12/27

سلام، اگر عمدی نگرفته باشید بابتِ هر روز ۶۰ روز روزه که ۳۱ روز آن پی در پی باشد و همچنین آن یک روز روزه رو هم باید قضا کرد که جمعا میشه ۶۱ روز روزه
یا اینکه شصت فقیر را اطعام کند و آن یک روز روزه رو هم بگیرد

اگر غیرِ عمد باشد (مریض یا در سفر یا عذرِ شرعی دیگر) فقط همان یک روز را قضا کند

البته احکامِ ریز دیگری هم دارد

حسی

In reply to by محمد

17:14 - 1402/01/06

سلام میشه بپرسم این حکم کجای قرآن اومده دقیقا؟؟؟؟؟ شصت روز بابت هر یک روز؟؟؟ از کجا میارید؟ شاید شما یک قرآن دیگه دارید ؟؟

نیلوفر 03:52 - 1401/12/28

دوستان کسی در مورد اینکه روزه به علت مسافت راه شکسته میشه ویا اینکه به سرزمین پدری رفته وروزهای اش کامل آیه قرآنی سراغ داره بهم بگه؟

گمنام

In reply to by نیلوفر

00:31 - 1402/01/02

سرزمین پدری و غیر پدری یا شکسته و غیر شکسته نداره هر جا که رفتی اگر در توانت بود باید روزت کامل بگیری اگر هم در قران گفته در سفر روزه واجب نیست به خاطر راحتی انسان این تمام چیزی که تو قران اومده که قابل استناد بقیه جزییات حرف دیگران که قابل اعتماد نیست

علی 00:20 - 1402/01/03

منکه نفهمیدم توهیچ کدوم آیه های قران هم کلمه ای فرض بودن روزه راپیدانکردم چونکه فریضه بزبان عربی میشه همان واجب بزبان فارسی مثل حدیث حضرت محمدکه گفته طلب العلم فریضه علی کل مسلم ومسلمه

ناشناس

In reply to by علی

05:39 - 1402/01/05

سلام. بنظرم وقتی خدا میگه؛ اى کسانى که ایمان آورده‏ اید روزه بر شما مقرر شده است، یعنی انسانی که خدا و رسول و قرآنش رو باور داره و میدونه ک همه اینا رو برا منفعت خودش میگه و سخت هم نمیگیره (مسافرت، بیماری...) مثل خیلی کاراهای دیگه... روزه هم باید بگیره. واجب گفتن علما در احکام برا اینه ک کسی تردید نکنه. ایمان یعنی همین... یعنی فراتر از هر شک و دودلی و بهانه اوردنی.

ناشناس 08:20 - 1402/01/03

واقعا عالی و مفید
ممنون از شما

ناشناس 12:45 - 1402/01/03

خیلی عالیییییییییییییی

سماوات 14:47 - 1402/01/04

بسیار عالی، ممنون

علی 01:41 - 1402/01/05

فهم آیات و روایات نیاز به تخصص دارد همانطور فهم متون ادبی گذشته نیاز به تخصص دارد ، و تخصص گرایی امری بدیهی و عقلائی هستش

مسعود 19:58 - 1402/01/05

نمیدونم چرا بعضی از آیات من رو ناراحت میکنه مثل خدا شدیدالعقاب است یا کسایی که به الله ایمان ندارند کافر هستن و حکم کافر مشخص میباشد باورم نمیکنم خدایی که مهربانترین و عادلترین است به شک بشر و ایمان نداشتن به او چنین حکمی دهد چرا الله از قبل و بعد ما آگاه هست ولی ما رو مورد آزمایش قرار میدهد چرا الله هر که را بخواهد هدایت میکند چرا الله بر کفر کافران می افزاید نمیدانم چرا اینقدر الله ما را میترساند و .....

حسین

In reply to by مسعود

04:45 - 1402/01/08

سلام
دلیلش مشخصه، چون بحث عدل الهی مطرحه، آدمی هم جوریه که بعضی وقتا اگه سرنیزه بالاسرش نباشه آدم نمیشه! میگن حال و حسّت نسبت به خدا باید حالت خوف و رجا باشه یعنی هم بترسی هم امید داشته باشی و واقعا هم وقتی قرآن میخونی خود خدا هم این رو ازت میخواد، یجای قرآن میگه ((ویحذرکم ا... نفسه)) خدا شما را از [عقاب‌ و عذاب] خود میترساند، یه جا هم میگه غفور و مهربان است و توبه پذیر است چون آدم هم از یه طرف هوا برش نداره هم از یه طرف ناامید نشه.

بنده خدا 20:05 - 1402/01/05

خیلی خوب بود ممنون

در جستجوی اسلا… 21:33 - 1402/01/05

سلام ، کفاره ۶۰ روز در قبال یک روز روزه خواری عمدی رو از کدوم آیه یا روایت اهل بیت اسطنتاج کردید؟؟؟؟

سالار 10:31 - 1402/01/07

اصل روزه کدام روزهای ماه رمضان است.بالا آمده روزهای معدودی از ماه

مبین

In reply to by سالار

14:42 - 1402/01/10

شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده ... پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد... و می دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است.

آمین 16:48 - 1402/01/07

کجای قرآن سی روز را عنوان کرده؟ گفته تعدادی از روز در ماه رمضان

مبین

In reply to by آمین

14:42 - 1402/01/10

شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده ... پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد... و می دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است.

هومن 04:58 - 1402/01/10

تشکر از شما واقعاً سودمند بود

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.