یادداشت تبلیغی

آیات قرآن در رابطه با روزه و ماه رمضان

تاریخ انتشار:
در قرآن کریم آیاتی درباره روزه و ماه مبارک رمضان و احکام آن نازل شده است. در ذیل این آیات با ترجمه آنها نقل می شود:

در قرآن کریم آیاتی درباره روزه و ماه مبارک رمضان و احکام آن نازل شده است. در ذیل این آیات با ترجمه آنها نقل می شود:
سوره بقره , آیه:  ۱۸۳و ۱۸۴
یاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ، أَیَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ
اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید [روزه در] روزهاى معدودى [بر شما مقرر شده است] [ولى] هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد [به همان شماره] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] و بر کسانى که [روزه] طاقت‏فرساست کفاره‏اى است که خوراک دادن به بینوایى است و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند پس آن براى او بهتر است و اگر بدانید روزه گرفتن براى شما بهتر است.
سوره بقره، آیه ۱۸۵
شَهْرُ رَمَضانَ‏ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ.
(روزه، در چند روز معدودِ) ماهِ رمضان است؛ ماهى که قرآن، براى راهنمایى مردم، و نشانه‏ هاى هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهاى دیگرى را به جاى آن، روزه بگیرد! خداوند، راحتى شما را مى‏خواهد، نه زحمت شما را! هدف این است که این روزها را تکمیل کنید؛ و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، بزرگ بشمرید؛ باشد که شکرگزارى کنید!
سوره بقره , آیه: ۱۸۷

أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِکُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّکُمْ کُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنکُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا کَتَبَ اللّهُ لَکُمْ وَکُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّیَامَ إِلَى الَّلیْلِ وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ.
در شبهاى روزه هم خوابگى با زنانتان بر شما حلال گردیده است آنان براى شما لباسى هستند و شما براى آنان لباسى هستید خدا مى‏ دانست که شما با خودتان ناراستى مى‏ کردید پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت پس اکنون [در شبهاى ماه رمضان مى‏توانید] با آنان هم خوابگى کنید و آنچه را خدا براى شما مقرر داشته طلب کنید و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید بامداد از رشته سیاه [شب] بر شما نمودار شود سپس روزه را تا [فرا رسیدن] شب به اتمام رسانید و در حالى که در مساجد معتکف هستید [با زنان] درنیامیزید این است‏ حدود احکام الهى پس [زنهار به قصد گناه] بدان نزدیک نشوید این گونه خداوند آیات خود را براى مردم بیان مى‏ کند باشد که پروا پیشه کنند.
سوره: ۹ , آیه: ۱۱۲
التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّ‌اکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُ‌ونَ بِالْمَعْرُ‌وفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ‌ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّـهِ ۗ وَبَشِّرِ‌ الْمُؤْمِنِینَ.
[آن مؤمنان] همان توبه‏ کنندگان پرستندگان سپاسگزاران روزه‏ داران رکوع‏ کنندگان سجده‏ کنندگان وادارندگان به کارهاى پسندیده بازدارندگان از کارهاى ناپسند و پاسداران مقررات خدایند و مؤمنان را بشارت ده.
مجادله، آیات ۳و۴
وَ الَّذِینَ یُظَاهِرُونَ مِن نِّسَائهِِمْ ثمُ‏َّ یَعُودُونَ لِمَا قَالُواْ فَتَحْرِیرُ رَقَبَهٍ مِّن قَبْلِ أَن یَتَمَاسَّا ذَالِکمُ‏ْ تُوعَظُونَ بِهِ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ، فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیَامُ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَمَاسَّا فَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّینَ مِسْکِینًا ذَلِکَ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ.
کسانى که همسران خود را «ظِهار» مى‏کنند، سپس از گفته خود بازمى‏گردند، باید پیش از آمیزش جنسى با هم، برده‏اى را آزاد کنند؛ این دستورى است که به آن اندرز داده مى‏شوید؛ و خداوند به آنچه انجام مى‏دهید آگاه است! و آن کس که [بر آزادکردن بنده] دسترسى ندارد باید پیش از تماس [با زن خود] دو ماه پیاپى روزه بدارد و هر که نتواند باید شصت بینوا را خوراک بدهد این [حکم] براى آن است که به خدا و فرستاده او ایمان بیاورید و این است‏ حدود خدا و کافران را عذابى پردرد خواهد بود
سوره: ۵ , آیه: ۸۹
لاَ یُؤَاخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِی أَیْمَانِکُمْ وَلَکِن یُؤَاخِذُکُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الأَیْمَانَ فَکَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَهِ مَسَاکِینَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِیکُمْ أَوْ کِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِیرُ رَقَبَهٍ فَمَن لَّمْ یَجِدْ فَصِیَامُ ثَلاَثَهِ أَیَّامٍ ذَلِکَ کَفَّارَهُ أَیْمَانِکُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُواْ أَیْمَانَکُمْ کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ.
خدا شما را به سوگندهاى بیهوده ‏تان مؤاخذه نمى ‏کند ولى به سوگندهایى که [از روى اراده] مى ‏خورید [و مى‏ شکنید] شما را مؤاخذه مى‏ کند و کفاره‏ اش خوراک دادن به ده بینواست از غذاهاى متوسطى که به کسان خود مى‏ خورانید یا پوشانیدن آنان یا آزاد کردن بنده‏اى و کسى که [هیچ یک از اینها را] نیابد [باید] سه روز روزه بدارد این است کفاره سوگندهاى شما وقتى که سوگند خوردید و سوگندهاى خود را پاس دارید این گونه خداوند آیات خود را براى شما بیان مى‏ کند باشد که سپاسگزارى کنید
سوره: ۴ , آیه: ۹۲
وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن یَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلاَّ خَطَئًا وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَئًا فَتَحْرِیرُ رَقَبَهٍ مُّؤْمِنَهٍ وَدِیَهٌ مُّسَلَّمَهٌ إِلَى أَهْلِهِ إِلاَّ أَن یَصَّدَّقُواْ فَإِن کَانَ مِن قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّکُمْ وَهُوَ مْؤْمِنٌ فَتَحْرِیرُ رَقَبَهٍ مُّؤْمِنَهٍ وَإِن کَانَ مِن قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُمْ مِّیثَاقٌ فَدِیَهٌ مُّسَلَّمَهٌ إِلَى أَهْلِهِ وَتَحْرِیرُ رَقَبَهٍ مُّؤْمِنَهً فَمَن لَّمْ یَجِدْ فَصِیَامُ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ تَوْبَهً مِّنَ اللّهِ وَکَانَ اللّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا.
و هیچ مؤمنى را نسزد که مؤمنى را جز به اشتباه بکشد و هر کس مؤمنى را به اشتباه کشت باید بنده مؤمنى را آزاد و به خانواده او خون بها پرداخت کند مگر اینکه آنان گذشت کنند و اگر [مقتول] از گروهى است که دشمنان شمایند و [خود] وى مؤمن است [قاتل] باید بنده مؤمنى را آزاد کند [و پرداخت‏ خون بها لازم نیست] و اگر [مقتول] از گروهى است که میان شما و میان آنان پیمانى است باید به خانواده وى خونبها پرداخت نماید و بنده مؤمنى را آزاد کند و هر کس [بنده] نیافت باید دو ماه پیاپى به عنوان توبه‏ اى از جانب خدا روزه بدارد و خدا همواره داناى سنجیده‏ کار است.
سوره بقره، آیه ۱۹۶
وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَهَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَیْسَرَ مِنَ الْهَدْیِ وَ لا تَحْلِقُوا رُؤُسَکُمْ حَتَّى یَبْلُغَ الْهَدْیُ مَحِلَّهُ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَریضاً أَوْ بِهِ أَذىً مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْیَهٌ مِنْ صِیامٍ‏ أَوْ صَدَقَهٍ أَوْ نُسُکٍ فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَهِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَیْسَرَ مِنَ الْهَدْیِ فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیامُ ثَلاثَهِ أَیَّامٍ فِی الْحَجِّ وَ سَبْعَهٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْکَ عَشَرَهٌ کامِلَهٌ ذلِکَ لِمَنْ لَمْ یَکُنْ أَهْلُهُ حاضِرِی الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعِقاب.
و حج و عمره را براى خدا به اتمام برسانید! و اگر محصور شدید، (و مانعى مانند ترس از دشمن یا بیمارى، اجازه نداد که پس از احرام ‏بستن، وارد مکه شوید،) آنچه از قربانى فراهم شود (ذبح کنید، و از احرام خارج شوید)! و سرهاى خود را نتراشید، تا قربانى به محلش برسد (و در قربانگاه ذبح شود)! و اگر کسى از شما بیمار بود، و یا ناراحتى در سر داشت، (و ناچار بود سر خود را بتراشد،) باید فدیه و کفّاره‏اى از قبیل روزه یا صدقه یا گوسفندى بدهد! و هنگامى که (از بیمارى و دشمن) در امان بودید، هر کس با ختم عمره، حج را آغاز کند، آنچه از قربانى براى او میسّر است (ذبح کند)! و هر که نیافت، سه روز در ایام حج، و هفت روز هنگامى که باز مى ‏گردید، روزه بدارد! این، ده روز کامل است. (البته) این براى کسى است که خانواده او، نزد مسجد الحرام نباشد [اهل مکّه و اطرافِ آن نباشد]. و از خدا بپرهیزید! و بدانید که او، سخت‏کیفر است!
سوره مائده، آیه ۹۵
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّیْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْکُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ یَحْکُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْکُمْ هَدْیاً بالِغَ الْکَعْبَهِ أَوْ کَفَّارَهٌ طَعامُ مَساکینَ أَوْ عَدْلُ ذلِکَ صِیاماً لِیَذُوقَ وَبالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَ مَنْ عادَ فَیَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَ اللَّهُ عَزیزٌ ذُو انْتِقامٍ.
اى کسانى که ایمان آورده‏اید! در حال احرام، شکار نکنید، و هر کس از شما عمداً آن را به قتل برساند، باید کفاره‏اى معادل آن از چهارپایان بدهد؛ کفاره‏اى که دو نفر عادل از شما، معادل بودن آن را تصدیق کنند؛ و به صورت قربانى به (حریم) کعبه برسد؛ یا (به جاى قربانى،) اطعام مستمندان کند؛ یا معادل آن، روزه بگیرد، تا کیفر کار خود را بچشد. خداوند گذشته را عفو کرده، ولى هر کس تکرار کند، خدا از او انتقام مى‏گیرد؛ و خداوند، توانا و صاحب انتقام است.

دیدگاه‌ها

رت 00:23 - 1400/01/25

خيلى عالى بود ممنونم

ناشناس 05:48 - 1400/01/25

خداوند ازهمه ماقبول کند انشاالله

دوستی 18:52 - 1400/02/17

واقعا ممنون خیلی مفید بود ،من با مطالعه ی این آیات که به صورت کامل نوشتید و ترجمه ی روان داشتند ، واقعا بر وجوب روزه ،چگونگی و تعداد روزهای روزه مطمئن شدم ،

مبین

In reply to by حمزه پور

14:42 - 1402/01/10

شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده ... پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد... . و می دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است.

هموطن

In reply to by مبین

13:32 - 1402/03/07

در این سوره که ذکرکردید، تعداد روزهای گرفتن روزه ذکر نشده، حتی در معنی فارسی هم نوشتند،، روزهای معدود،، ولی بسراحت و دقیق درسوره بقره تعداد روزها ذکرشده است. !! چرا قرآنی که فصیح وروان بیان شده نیاز به تفسیر آنهم هرکس به صلایق و دیدگاه خودش باید نیلز داشتع باشد؟؟

محمد 20:00 - 1400/05/09

سلام، خیلی ممنون

رهگذر 14:03 - 1401/01/13

خدا قوت با آرزوی موفقیت عالی بود تشکر

محمد شریف 16:35 - 1401/01/17

متشکرم

سیدغضنفر حیدری 17:28 - 1401/02/12

خداوند شمارامورد لطف خودش قرار دهد انشاالله استفاده کردیم

احمد 23:40 - 1401/03/25

عالی

عصارزاده 01:31 - 1401/10/13

عالی بود ممنون

محمد 18:01 - 1401/10/13

چطور باید روزه گرفت

یمنا 23:33 - 1401/12/03

جزاک الله
اگر تمام برنامه ی زندگیمون همگام و همراه با قرآن باشد به اذن الله گمراه نخواهیم شد

دیانا 10:42 - 1401/12/05

عالی بود. ممنون از شما

علی 17:53 - 1401/12/07

چرا وقتی این آیه هارو میخونم انگار همش یک نفر از طرف خدا حرف زده ... چرا همش میگه خدا این را گفته .. خدا آنرا گفته است ..

عباس شجاعی

In reply to by علی

18:50 - 1402/01/02

سلام.
چون قرآن توسط جبرئیل، بر پیامبر نازل شده.
گرچه هر طور نازل می شد بازهم انکار انسان،بهانه ای دیگر می تراشید.

خزائی 08:32 - 1401/12/18

سپاسگزار🙏

ناشناس 12:43 - 1401/12/18

زمان روزه را قران از سپیده تا شب گفته

هادی 05:55 - 1401/12/25

سلام
روزه قضا را باید برای هر روز
چند روز روزه بگیریم؟

محمد

In reply to by هادی

14:16 - 1401/12/27

سلام، اگر عمدی نگرفته باشید بابتِ هر روز ۶۰ روز روزه که ۳۱ روز آن پی در پی باشد و همچنین آن یک روز روزه رو هم باید قضا کرد که جمعا میشه ۶۱ روز روزه
یا اینکه شصت فقیر را اطعام کند و آن یک روز روزه رو هم بگیرد

اگر غیرِ عمد باشد (مریض یا در سفر یا عذرِ شرعی دیگر) فقط همان یک روز را قضا کند

البته احکامِ ریز دیگری هم دارد

حسی

In reply to by محمد

17:14 - 1402/01/06

سلام میشه بپرسم این حکم کجای قرآن اومده دقیقا؟؟؟؟؟ شصت روز بابت هر یک روز؟؟؟ از کجا میارید؟ شاید شما یک قرآن دیگه دارید ؟؟

ناشناس

In reply to by ناشناس

03:11 - 1402/01/25

من خودم اهل روزه هستم وقران راهم بامعنی میخوانم ولی هنوزآیه ای که به وضوح درمورد کفاره روزه عمد که گرفتن ۶۰روزه یا اطهام ۶۰ نفر باشه ندیدم لطف کنید شفاف سازی کنید

مژگان

In reply to by محمد

19:25 - 1402/01/21

وقتی خدا خودش داره میگه سختی برا شما نیس هروقت تونستید روزه بگیره نتونستید روزی دیگه بگیرید این احکامی که میگن همش الکیه که کفاره بدین 60 تا سیر کنید فلان کنید الان کنید

نیلوفر 03:52 - 1401/12/28

دوستان کسی در مورد اینکه روزه به علت مسافت راه شکسته میشه ویا اینکه به سرزمین پدری رفته وروزهای اش کامل آیه قرآنی سراغ داره بهم بگه؟

گمنام

In reply to by نیلوفر

00:31 - 1402/01/02

سرزمین پدری و غیر پدری یا شکسته و غیر شکسته نداره هر جا که رفتی اگر در توانت بود باید روزت کامل بگیری اگر هم در قران گفته در سفر روزه واجب نیست به خاطر راحتی انسان این تمام چیزی که تو قران اومده که قابل استناد بقیه جزییات حرف دیگران که قابل اعتماد نیست

علی 00:20 - 1402/01/03

منکه نفهمیدم توهیچ کدوم آیه های قران هم کلمه ای فرض بودن روزه راپیدانکردم چونکه فریضه بزبان عربی میشه همان واجب بزبان فارسی مثل حدیث حضرت محمدکه گفته طلب العلم فریضه علی کل مسلم ومسلمه

ناشناس

In reply to by علی

05:39 - 1402/01/05

سلام. بنظرم وقتی خدا میگه؛ اى کسانى که ایمان آورده‏ اید روزه بر شما مقرر شده است، یعنی انسانی که خدا و رسول و قرآنش رو باور داره و میدونه ک همه اینا رو برا منفعت خودش میگه و سخت هم نمیگیره (مسافرت، بیماری...) مثل خیلی کاراهای دیگه... روزه هم باید بگیره. واجب گفتن علما در احکام برا اینه ک کسی تردید نکنه. ایمان یعنی همین... یعنی فراتر از هر شک و دودلی و بهانه اوردنی.

ناشناس

In reply to by علی

15:32 - 1402/01/12

سلام درقرآن آمده یا ایهالذین آمنو کتب علیکم السلام یعنی ای
کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما واجب شد (یعنی کتبا برایتان دستور آمده)

ناشناس 08:20 - 1402/01/03

واقعا عالی و مفید
ممنون از شما

ناشناس 12:45 - 1402/01/03

خیلی عالیییییییییییییی

سماوات 14:47 - 1402/01/04

بسیار عالی، ممنون

علی 01:41 - 1402/01/05

فهم آیات و روایات نیاز به تخصص دارد همانطور فهم متون ادبی گذشته نیاز به تخصص دارد ، و تخصص گرایی امری بدیهی و عقلائی هستش

مسعود 19:58 - 1402/01/05

نمیدونم چرا بعضی از آیات من رو ناراحت میکنه مثل خدا شدیدالعقاب است یا کسایی که به الله ایمان ندارند کافر هستن و حکم کافر مشخص میباشد باورم نمیکنم خدایی که مهربانترین و عادلترین است به شک بشر و ایمان نداشتن به او چنین حکمی دهد چرا الله از قبل و بعد ما آگاه هست ولی ما رو مورد آزمایش قرار میدهد چرا الله هر که را بخواهد هدایت میکند چرا الله بر کفر کافران می افزاید نمیدانم چرا اینقدر الله ما را میترساند و .....

حسین

In reply to by مسعود

04:45 - 1402/01/08

سلام
دلیلش مشخصه، چون بحث عدل الهی مطرحه، آدمی هم جوریه که بعضی وقتا اگه سرنیزه بالاسرش نباشه آدم نمیشه! میگن حال و حسّت نسبت به خدا باید حالت خوف و رجا باشه یعنی هم بترسی هم امید داشته باشی و واقعا هم وقتی قرآن میخونی خود خدا هم این رو ازت میخواد، یجای قرآن میگه ((ویحذرکم ا... نفسه)) خدا شما را از [عقاب‌ و عذاب] خود میترساند، یه جا هم میگه غفور و مهربان است و توبه پذیر است چون آدم هم از یه طرف هوا برش نداره هم از یه طرف ناامید نشه.

یگانه

In reply to by مسعود

02:09 - 1402/01/12

دوست عزیز درباره جمله اخرتون که چرا خداوند بر کفر کافران می افزاید باید بگم: چون مکانیزم جهان هستی بر اساس قانون جذب و فرکانس هست کل قران راجع این قانون صحبت میکنه با یه جمله که ای انسان ما زمین آسمان و مُسخر تو کردیم خدا میگه من همه چیز رو برای شما فراهم میکنم کار من هدایت به سمتی هست که خودتون میخواید اگر دنبال خوبی ها باشی هدایتت میکنه به سمت خوبی های بیشتر و اگر دنبال شر و بدی باشی هدایت میشی به سمت شر و بدی بیشتر یه مثال کوچیک میزنم شما اراده کن که معتاد بشی به محض اینکه بخوای ادمایی سر راهت قرار میگیرن که ساقی و غیره باشن چون تو تو فرکانس جذب اون افراد قرار میگیری هم فرکانس میشی... کار خداوند هدایت هست اما سوال اینجاست که تو دوست داری هدایت بشی به سمت چی؟!!

ناشناس

In reply to by مسعود

11:46 - 1402/01/15

درود
بله فرمانروای عالمیان عدالت حقیقی را در این دنیا با قرار دادن قانون های بدون تغییرش وضع کرده است، پروردگار یک انسان نیست که با دید انسانی به او نگاه کنیم، خداوند این دنیا را هوشمند آفریده است و این هوشمندی به هر کسی کمک می کند طبق اختیارش یا به کمال هدایت شود یا ضد کمال، مشیت یا سنت الهی همان قوانین الهی هستند، اشرف مخلوقات بودن به دلیل اراده و اختیار انسان است، سوره ی حمد تنها سوره ای از قرآن است که از زبان ما خدا سخن گفته، یعنی در واقع به ما راه را نشان داده، ما می گوییم تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوییم ما را به راه راست هدایت بفرما، راه کسانی که به آن ها نعمت داده ای نه کسانی که بر آنان غضب کرده ای و نه گمراهان…
در اینجا کاملا قانونمند بودن جهان هستی مشخص است، یعنی اگر به راه راست بروی هدایت می شوی راحت تر بروی، اگر به گمراهی بروی هدایت می شوی به آن مسیر، ما باید هوشمندی و قانونمند بودن این جهان را درک کنیم وگرنه تا زمانی که خدا را مثل یک انسان ببینیم که گاهی مهربان و گاهی خشمگین است در گمراهی خواهیم مرد،، همین هوشمندی باعث وحی شدن به حضرت محمد شده که اسم آن را جبرییل گذاشتند، برای کسی دیگر الهام، نشانه و یا چیز دیگری می تواند معنا داشته باشد، تمام کلماتی که ارادالله، یریدالله هستند یعنی طبق قانونی که خداوند قرار دارد، به خاطر همین است که خداوند همیشه می فرماید شما خودتان به خودتان ظلم کردید، وقتی وارد غم و غصه و اندوه می شوی، وقتی ترس به دلت راه می دهی که نشانه ی ایمان نداشتن است، وقتی غیبت می کنی، قضاوت می کنی، در واقع به خودت ظلم می کنی و طبق قانون از همین جنس ناراحتی ها بیشتر وارد زندگی می شود، همه چیز این دنیا قانونمند است، خدا را به خاطر عدالتش شاکر هستم و اینکه هر کسی را خالق زندگیش در این دنیا قرار داده و طبق انتخابش هدایتش می کند…

امیرعلی اکبری

In reply to by ناشناس

09:05 - 1402/01/17

ممنون خیلی خوب توضیح دادی ، این بیانات شما میتونه اراده انسان بع سمت خدا و یکسان کنه و همه چیز و فقط به خدا واگذار نکنیم و این وسط بفهمیم که حرکت و پیشرفت دست خود بشر هست و خدا میتونه در این راه کمکت کنه

بنده خدا 20:05 - 1402/01/05

خیلی خوب بود ممنون

در جستجوی اسلا… 21:33 - 1402/01/05

سلام ، کفاره ۶۰ روز در قبال یک روز روزه خواری عمدی رو از کدوم آیه یا روایت اهل بیت اسطنتاج کردید؟؟؟؟

سالار 10:31 - 1402/01/07

اصل روزه کدام روزهای ماه رمضان است.بالا آمده روزهای معدودی از ماه

مبین

In reply to by سالار

14:42 - 1402/01/10

شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده ... پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد... و می دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است.

آمین 16:48 - 1402/01/07

کجای قرآن سی روز را عنوان کرده؟ گفته تعدادی از روز در ماه رمضان

مبین

In reply to by آمین

14:42 - 1402/01/10

شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده ... پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد... و می دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است.

هومن 04:58 - 1402/01/10

تشکر از شما واقعاً سودمند بود

پیمان 22:25 - 1402/01/10

سلام
روزه به خانواده بی سرپرست و فقیر واجب است
اگه نگرییم مگه مشکلی دارد

ناشناس

In reply to by پیمان

13:09 - 1402/01/12

سلام فرقی نمیکنه کسی فقیر باشه یا ثروتمند در هر صورت واجبه. مگر اینکه بیماری داشته باشه که روزه براش ضرر داشته باشه یا خانمها عذر شرعی داشته باشند و... .

علی 04:48 - 1402/01/11

خدا قوت سپاسگزارم

حنا 17:47 - 1402/01/11

سلام، گفته شده سفر روزه را باطل میکنه، ومیتونی بعدا یک روز قضای روزه را بگیری، آیا کسایی که الان به مسافرت میرن اگه مسافرت اجباری نباشه، فقط واسه خوش گذرانی میرن، قضای روزه اونها هم یک روزه؟
یا روزه خواری عمد حساب میشه

حنا

In reply to by ناشناس

16:44 - 1402/01/13

اخه مگه میشه خب میشه فرار از روزه، وقتی من مسافرت و به واجبات ترجیح بدم خب میشه روزه خواری عمدی، چطور میشه قضاش همون یک روز باشه

ناشناس

In reply to by حنا

11:53 - 1402/01/15

روزه زکات سلامتی است، همانطور که الان هم از لحاظ علمی ثابت شده،، این ماه برای این است که خداوند ضرورت آن را برای بدن نشان دهد و انسان به درک این برسد که برای سلامتی اش باید حداقل یک ماه در سال جسم و روحش را پاک تر کند، با نخوردن مواد شیمیایی، با ارتباط بیشتر گرفتن با خدا، دروغ نگفتن، غیبت نکردن و….
خداوند همه چیز را خیلی دقیق گفته و همیشه آسان ترین ها برای انسان خواسته، حالا شما خودتون به خودتون سخت بگیرید، اختیار هر کار و تصمیمی را دارید

ابوالفضل 14:06 - 1402/01/12

عالی بود

ناشناس 15:12 - 1402/01/13

خدا قوت

💕 12:33 - 1402/01/14

سلام نماز و روزه هاتون قبول خیلی عالی بود سال نو مبارک انشاالله سالی پر از خیرو برکت داشته باشید

ناشناس 22:15 - 1402/01/14

کلمه روزه چند بار در قرآن امده؟

ناشناس 13:32 - 1402/01/15

سلام میشه بگید معنی کلمه روزه یعنی چه؟؟
آیا آداب روزه گرفتن در قران اومده ؟؟
اینکه خوردن و آشامیدن و ...روزه را باطل میکنه؟؟

محمدحسین افشاری

In reply to by ناشناس

08:57 - 1402/01/16

روزه در لغت به معنای خودداری کردن از چیزی و ترک آن آمده است.
در مورد روزه باید گفت که مقدار ماه و روز آن در قرآن به طور روشن بیان شده است:
الف. شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ ... فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ... ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده ... پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد... [بقره، 185]و می دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است.

ب. وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ، بخورید و بیاشامید تا نمودار و جدا شود براى شما رشته سفید از رشته سیاه از فجر سپس روزه را تا شب‏ به پایان رسانید.[بقره، 186] و در این آیه محدوده زمانی روزه که باید در این زمان از خوردن و آشامیدن اجتناب کرد، آمده است.
در مورد آمیزش با همسران در ماه رمضان در آیه 187 سوره بقره خدای متعال می فرماید: «برای شما حلال شد در شب های ماه رمضان مباشرت با زنان خود که آنها جامه شما هستند و خدا دانست که شما در کار مباشرت زنان به نافرمانی و اطاعت نفس خود را در ورطه گناه می افکنید، لذا از حکم حرمت در گذشت و گناه شما را بخشید از اکنون در شب رمضان روا است که با زن های خود به حلال مباشرت کنید و از خداوند آنچه مقرر کرده بخواهید» که نشان دارد این عمل در روزهای ماه رمضان دارای حرمت است.

ناشناس 15:46 - 1402/01/16

سلام دو بار از شما سوال شد در کجای قرآن گفته شده بابت یک روز روزه خواری عمدی باید ۶۰ روز روزه بگیریم اما پاسخ ندادید لطفاً پاسخ این سوال رو هم بفرماید ممنون

محمدحسین افشاری

In reply to by ناشناس

09:05 - 1402/01/17

با سلام
جزئیات احکام روزه به مانند جزئیات نماز در روایات نقل شده از اهل بیت (علیهم السلام) بیان شده است. به گونه ای اصل وجوب این احکام در قرآن مطرح شده و فروعات آن را باید از دیگر متون دینی (سنت) یعنی قول، فعل و تقریر ائمه معصومین (علیهم السلام) به دست آورد که این، فعالیت علمی است که عالمان دینی انجام می دهند و در قالب مسائل فقهی قابل استفاده برای عموم می باشد.

علیرضا 18:14 - 1402/01/18

جزاكم الله خيرا

علی 10:49 - 1402/01/19

ببخشید ایا در قرآن مبطلات روزه را گفته؟

محمدحسین افشاری 08:58 - 1402/01/20

در قرآن به سه مورد از مبطلات روزه اشاره شده است:
1و 2) خوردن و آشامیدن: خداوند در آیه‌ای از قرآن به صورت ضمنی، به ممنوع بودن خوردن و نوشیدن در هنگام روزه بودن اشاره می‌کند و می‌فرماید: «وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ»؛[بقره 187] و بخورید و بیاشامید، تا رشته سپید صبح، از رشته سیاه شب براى شما آشکار شود، سپس روزه را تا شب، ادامه دهید.
مفهوم این دستور قرآنی، این است که خوردن و آشامیدن، قبل از طلوع فجر و اذان صبح، جایز است ولی بعد از اذان صبح تا اول شب، باید خوردن و آشامیدن ترک شود.
3) نزدیکی با همسر در طول روز: أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِکُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّکُمْ کُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنکُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا کَتَبَ اللّهُ لَکُمْ در شبهاى روزه هم خوابگى با زنانتان بر شما حلال گردیده است آنان براى شما لباسى هستند و شما براى آنان لباسى هستید خدا مى‏ دانست که شما با خودتان ناراستى مى‏ کردید پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت پس اکنون [در شبهاى ماه رمضان مى‏توانید] با آنان هم خوابگى کنید و آنچه را خدا براى شما مقرر داشته طلب کنید.

بقیه مواردی که موجب بطلان روزه هست در روایات نقل شده از اهل بیت (علیهم السلام) آورده شده است.
موفق باشید

ناشناس 16:27 - 1402/01/21

عالی

علی 19:44 - 1402/01/24

باسلام به همه عزیزان
واقعا توضیحات داده شده درموردروزه ودیگرمسایل کامل آورده شده فقط خدا کنه ماخودمون روبرای توجیه گناهامون به نفهمیدن مسایل نزنیم.ازخدا عاقبت به خیری برای همه ومخصوصاخودم طلب میکنم

مژگان 11:26 - 1402/01/27

خدارو هزارن مرتبه شکر که ما موجودی خلق شدیم که با هدایت و حمایت الله مسیرو به انتخاب خودمون ادامه میدیم هرچه در قرآن و در دیگر کتب آسمانی نازل شده همه دستورالعمل طی طریق کردن در این دنیای فیزیکی هست. حالا این خود ما هستیم که میتونیم با استفاده از این بروشور و دستورالعمل زندگی در مسیر درست و پیرو روح و قوانین روح باشیم یا اینکه پیرو ذهن و چون و چرا ها و بهانه هایی از اطلاعات وارد شده به سیستم ضبط صوتی و تصویری ذهن عمل کنیم .
ذهن نجواگر درست نقطه مقابل روح عمل میکنه تا ما انسان ها تشخیص بدیم و خودمون رو محک بزنیم و آگاه بشیم که این جسم خاکی و این ذهن مرکبی برای عمل به آگاهی های زندگی مستند. ما روح مقدس پرودگار رو در وجودمون داریم مادامی که به فرمان و هدایت الله باشیم میتونیم ذهن و جسم رو در خدمت و هماهنگی با روح به کار بگیریم
باشد که رستگار شویم .

علي 17:17 - 1402/01/27

بله مي دانيم ماه چند روز است ولي واضح نوشته شده است ايام معدود .و ايام معدود به معني كل 30 روز ماه نيست.ايام معدود يعني چند روز معدود

ناشناس 01:02 - 1402/03/05

ممنون عالی بود

غزال 10:40 - 1402/07/26

عرض ادب خدمت شما! خیلی سپاسگزارم از مطلب خوبتون. خیلی آموزنده بود. تمام سوال های که در ذهنم بود حل شد و حالا خیلی مطمعا شدم که حتما روزه و حج فرض است باید تا توان ما است انجام بدیم. خداوند شما را خیر بدهد. درود

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.