آیت الله عباسی خراسانی:

کرونا کوچکتر از آن است که بتواند دین را به چالش بکشاند

تاریخ انتشار:
آیت الله عباسی خراسانی استاد درس خارج حوزه علمیه در جلسه هم اندیشی مبلغان نخبه در عرصه ایمان و باورهای دینی گفت: در مورد اظهار نظر در موارد مستحدثه باید تمام جوانب فقهی آن را سنجید.

به گزارش خبرنگار بلاغ، جلسه هم اندیشی مبلغان نخبه در عرصه ایمان و باورهای دینی با موضوع "کرونا، علم و دین" با سخنرانی آیت الله عباسی خراسانی استاد درس خارج حوزه علمیه، در سالن جلسات مرکز همایش های غدیر برگزار شد.

در این جلسه آیت الله عباسی خراسانی ضمن تبریک ایام ولادت با برکت پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) مطالبی را در خصوص "کرونا، علم و دین" بیان کرد.

وی به آیه پایانی سوره مبارکه آل عمران اشاره کرد و گفت: در این ایام که در مواجهه با ویروس منحوس کرونا هستیم توجه به آیه 200 سوره مبارکه آل عمران: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ. ای کسانی که ایمان آورده‌اید! (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید! و در برابر دشمنان (نیز)، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید!» می تواند به انسان امید دهد.

آیت الله عباسی خراسانی در ادامه مطالب خود بیان کرد: آیه مذکور هم  توصیه می کند به صبر فردی(اصْبِرُوا) و هم صبر اجتماعی(صابِرُوا) هم با کلمه (رابِطُوا) ما را متوجه به امام زمان(ارواحنا فداء) و لزوم رعایت مسائل بهداشتی می کند. شاید بتوان گفت این آیه بهترین دستورالعمل برای دوران شیوع ویروس کرونا باشد.

استاد درس خارج اظهار داشت: کرونا کوچکتر از آن است که بتواند دین را به چالش بکشاند و حوزه علمیه و عالمان دینی نباید در مسائل مستحدثه بزرگ نظر یا کوچک نظر باشند. در مسائل مستحدثه اولین اقدام "موضوع شناسی" می باشد. در شبهه تضاد کرونا و دین باید اول کرونا را موضوع شناسی کنیم.

وی در ادامه مباحث خود در بحث موضوع شناسی بیان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری کرونا یک نوع بیماری مثل طاعون است، که با توجه به روایات وارده در مورد طاعون، ما ملزم به رعایت مسائل بهداشتی هستیم. یک انسان بی غرض با تتبع در روایات زیاد در مورد مواجهه با بیماری ها به این نتیجه می رسد که اسلام در مقابل علم نیست بلکه مسلمانان را به رعایت مسائل بهداشتی امر می کند.

آیت الله عباسی خراسانی تفقه همه جوانب در مباحث دینی در رویا رویی با مستحدثات را امری مهم برشمرد و گفت: دین اسلام را با یک و یا دو آیه نمی توان به جوامع انسانی معرفی کرد بلکه دین یک مجموعه آیات، روایات و سنت اهل بیت (علیهم السلام) می باشد و در موضوعات جدید و مستحدثه نیز باید تمام جوانب دین مورد تفقه قرار گیرد.

استاد درس خارج به موضوع مهم علم آموزی و دستور اکید اسلام به آن اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام می فرماید: اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّينِ؛ فإنَ طَلَبَ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ؛ دانش را فرا گيريد، گرچه در چين باشد؛ زيرا طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. با توجه به این حدیث این مطلب روشن می شود که علم و دین هیچگونه تزاحم و تصادمی با هم ندارند. 

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.