حجت الاسلام عابدینی؛

محبت فیزیکی، کلامی و رفتاری، از ارکان تربیت کودک هستند

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام عابدینی دکترای روانشناسی کودک و نوجوان، در جلسه نشست آنلاین "کودک و رفتار سالم" بیان کرد: برای تربیت کودکان و انتظار رفتار سالم از آنان در بزرگسالی، باید با کودکان خود تعامل مثبت داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، دومین جلسه نشست آنلاین "کودک و رفتار سالم" برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام نصیر عابدینی، کارشناس و دکتری روانشناس بالینی مسائل کودک و نوجوان در مورد راه و روش درست تربیت و مواجهه صحیح در قبال رفتارهای کودکان، مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلام عابدینی با بیان اینکه هر انسانی روزی در جایگاه پدر یا مادر قرار خواهد گرفت اظهار داشت: برای رفتار سالم در کودکان بایداساس ایجاد کنندهِ رفتار سالم درکودک را به خوبی محکم نمود. زمان پی ریزی جهت ایجاد رفتار سالم در کودک همان سه سال اول زندگی است؛ که یک زمان طلایی می باشد.

وی در ادامه مطالب خود افزود: در سه سال مذکور، ما دو فاز رشدی در کودکان داریم؛ فاز اول از نوزادی تا یک سالگی است، فاز دوم از سن یک تا سه سالگی می باشد. در فاز اول، شش ماه اول آن خیلی مهم است؛ چون طرح واره ذهنی کودک با توجه به محیط شکل می گیرد. مادرچون در شکل گیری طرح واره ذهنی کودک موثر می باشد؛ در صورت عدم بر طرف شدن نیازها، یک تصویر در ذهن کودک شکل می گیرد که "من خواستنی نیستم".

روانشناس بالینی مسائل کودک و نوجوان بیان کرد: کودکانی که نیاز عاطفی آنها برطرف نشود، اختلالی به نام مهر طلبی یعنی "مرا باید بخواهد" در رفتارشان شکل می گیرد. این کودکان نیاز دیگران را به نیاز خودشان ترجیح می دهند، برای رفع این اختلال که موجب رفتار ناسالم می شود یک آنتی ویروس به نام "دلبستگی ایمن" داریم که باید کودک را دوست داشت و برای شکل گیری دلبستگی ایمن دو کار باید کرد؛ اول مادر در دسترس باشد؛ یعنی در سه سال اول فقط خودش کودک را در اختیار داشته باشد دوم نیازهای کودک را به خوبی بشناسد.

حجت الاسلام عابدینی گفت: مهم ترین نیاز، نیاز ارتباطی است یعنی برای کودک بستری فراهم شود که نیاز های ارتباطیش شکل بگیرد.در این صورت طرح واره ذهنی کودک مثبت می شود و دیگر احساس نمی کند من بی ارزش هستم یا من خواستنی نیستم یا دنیا جای خطر ناک است یا مادرم بد است.

وی با اشاره به انواع نیازهای ارتباطی، نقش والدین در خوشبختی فرزندان را امری مهم برشمرد و افزود: مادر باید آینه باشد. آینه تصویر را بازتاب و انعکاس می دهد، اگر کودک ذوق می کند مادر هم ذوق کند، اگربچه گریه می کند مادر نباید بی خیال باشد. با زاویه دید کودک دنیا را ببینیم، مثلا در بازار بچه گریه می کند؛ می گوییم بچه چقدر بد خلق است در صورتی که باید بازار را از دید کودک بنگریم. 

حجت الاسلام عابدینی در پایان مطالب خود اظهار داشت: مهم ترین نیاز کودکان تعامل مثبت است که با انجام سه کار بدست می آید؛ اول اینکه محبت فیزیکی مثل در آغوش گرفتن فرزند را فراموش  نکنیم، گام دوم محبت کلامی است یعنی والدین از جملات عاطفی در اراتباط با کودکان خود استفاده کنند و سوم اینکه در زمان های طلایی که کودک به او خوش می گذرد مانند زمان بازی کردن، مطالب تربیتی خود را به او ارائه دهیم.
 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.