منظور از امی بودن پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)

تاریخ انتشار:
منظور از اینکه گفته می شود پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) «امی» بودند چیست؟
مبعث

منظور از امی بودن پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)

منظور از اینکه گفته می شود پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) «امی» بودند چیست؟

واژه امی از ماده امّ به معنای مادر یا از امت به معنای جمعیت گرفته شده است. دانشمندان درباره معنای امّی اختلاف دارند. جمعی آن را به معنای درس نخوانده می دانند. یعنی امی کسی است که به همان حالتی که از مادر متولد شده باقی مانده و مکتب و استادی را ندیده است. بعضی آن را به معنای کسی دانسته است که از میان امت و توده برخاسته است نه از میان اشراف، ثروتمندان. اما معنای مناسب برای امی همان معنای اول است که با موارد استعمال این کلمه نیز سازگارتر می باشد.[1] زیرا یکی از نکات روشن زندگی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) این است که آن حضرت به مکتب نرفته و درس نخوانده و نزد هیچ استاد و معلمی، تلمذ و شاگردی نکرده است و با هیچ نوشته و کتابی آشنا نبوده است و احدی از مورخان مسلمان و غیرمسلمان مدعی نشده است که آن حضرت در دوران کودکی یا جوانی، چه رسد به دوران کهولت و پیری که دوره رسالت است، نزد کسی خواندن یا نوشتن آموخته است و همچنین احدی ادعا نکرده و موردی را نشان نداده است که آن حضرت قبل از دوران رسالت یک سطر خوانده و یا یک کلمه نوشته باشد.

مردم عرب و بالاخص عرب حجاز در آن عصر، به طور کلی بی سواد بودند و افرادی از آنها که می توانستند بخوانند و بنویسند انگشت شمار و انگشت نما بودند ممکن نیست که شخصی در آن محیط این فنّ را بیاموزد و در میان مردم به این صفت معروف نشود.»[2] قرآن کریم نیز امی بودن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) یعنی درس نخواندن وی قبل از بعثت را تأیید می کند. در سوره عنکبوت می فرماید: ﴿وَمَا کُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ کِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِیَمِینِکَ إِذًا لَارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ﴾؛ تو هرگز پیش از این کتابی نمی خواندی، و با دست خود چیزی نمی نوشتی، مبادا کسانی که در صدد تکذیب و ابطال سخنان تو هستند، شک و تردید کنند.[3]

زمانی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در مکه می زیست تعداد باسوادان آن سرزمین بسیار اندک و انگشت شمار بودند. بر اساس آنچه در تاریخ آمده است، تعداد مردانی که خواندن و نوشتن را می دانستند فقط هفده نفر و تعداد زنانی که با خواندن و نوشتن آشنا بودند فقط یک نفر بود و اسامی آنها در تاریخ آمده است، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) جزء آن عده نیست. مسلماً در چنین محیطی اگر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) خواندن و نوشتن می دانست کاملاً معروف و مشهور می شد. و سخن صریح قرآن کریم که فرمود: ﴿الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ...﴾؛ همانان که از این فرستاده پیامبر درس نخوانده که [نام] او را نزد خود در تورات و انجیل نوشته مى‏ یابند پیروى مى کنند... .[4] وی را «امی» خوانده است، مورد اعتراض مردم قرار می گرفت، در حالی که چنین حادثه رخ نداد. این نیز خود تأییدی بر این مطلب است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) با خواندن و نوشتن آشنایی نداشته است. این مطلبی بود که نسبت به دوران قبل از بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بیان شد. اما نسبت به دوران بعد از رسالت او (چه دوران سیزده ساله ای که در مکه زندگی کرد و چه دوران ده ساله زندگی که در مدینه بود) نیز هیچ یک از مورخان ننوشته اند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) خواندن و نوشتن را از کسی فراگرفته باشد.

بنابراین، پیامبر (صلی الله علیه و آله) به همان حال امی بودن تا پایان عمر باقی مانده است. اما نکته قابل توجه این است که درس نخواندن غیر از بی سواد بودن است رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) احتمالا توانایی بر خواندن و نوشتن از طریق تعلیمات الهی داشت، بدون آنکه نزد انسانی آن را فرا گرفته باشد.

هر چند در هیچ تاریخی دیده نشده است که او از این علم و دانشش استفاده کرده باشد، چیزی را از رو بخواند و یا با دست خود نامه ای بنویسد، و شاید پرهیز پیامبر (صلی الله علیه و آله) در تمام عمرش از این کار باز برای این بود که دستاویزی به دست بهانه جویان ندهد.[5]

بنابراین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) چه در مدینه و چه در مکه نزد هیچ انسانی به فراگیری خواندن و نوشتن نپرداخته است. زیرا تعداد افراد باسواد مکه، در زمانی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در آن محیط زندگی، می کرد فقط هفده نفر مرد و یک نفر زن بوده است و تعداد افراد با سواد مدینه از میان دو قبیله اوس و خزرج که دو قبیله معروف ساکنان مدینه بودند، فقط یازده نفر بود که بلاذری در تاریخ خود نام آنها را بیان نموده است و نیز نام کسانی را که سمت دبیری پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را داشتند بیان می کند و مشخص و روشن می شود که خط و فن خواندن و نوشتن تازه وارد حجاز گردیده بوده است و از آن جهت اگر کسی خواندن و نوشتن می دانست معروف و زبانزد خاص و عام می شد. و از اینکه اسم آن حضرت جزء افراد با سواد مدینه ثبت نشده است روشن می شود که آن حضرت در مدینه هم خواندن و نوشتن را فرا نگرفته است.[6]

از مجموع قرائن به دست می آید که آن حضرت در دوران رسالت نیز نه خواند و نه نوشت و این مطلب مورد اتفاق تمام دانشمندان شیعه و سنی می باشد. و از نصوص تاریخی معتبر به دست می آید که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مدینه گروهی به نام دبیر داشته است.

دبیران پیامبر وحی الهی، سخنان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، عقود و معاملات مردم، عهدها و پیمان نامه های رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با مشرکین و اهل کتاب، دفاتر صدقات و مالیات و خمس، و نامه های فراوان آن حضرت به سران قبایل و کشور های هم جوار، را، می نوشتند.

امروزه علاوه بر وحی و سخنان حضرت، که نوشته شده و باقی است، عهدنامه ها و بسیاری از نامه های رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز در متن تاریخ ثبت شده و باقی است که محمد بن سعد در طبقات الکبری در حدود صدنامه را ذکر کرده است.[7]

نکته قابل دقت این است که از این همه نامه و سخنان حضرت که در تاریخ آمده است هیچ کدام به خط خود وی نوشته نشده است و اگر حضرت در دوران بعد از رسالت به فراگیری خواندن و نوشتن پرداخته بود لااقل یک نامه یا یک آیه یا سخن از خود حضرت، به خط خود آن حضرت نوشته می شد.

نتیجه این که مراد از امی بودن پیامبر (صلی الله علیه و آله) که در قرآن کریم یا در احادیث آمده است همان درس نخوانده و مکتب ندیده است و بین درس نخواندن با بی سوادی فرق وجود دارد.


پی نوشت:

[1] . مکارم شیرازی، ناصر؛ تفسیر نمونه، ج 6، ص 395.

[2] . مطهری، مرتضی؛ پیامبر امی، ص 9.

[3] . سوره عنکبوت، آیه 48.

[4] . سوره اعراف، آیه 157.

[5] . مکارم شیرازی، ناصر؛ تفسیر نمونه، ج 16، ص 305.

[6] . طباطبائی، سید محمد حسین؛ ترجمه المیزان، مترجم: سید محمد باقر موسوی همدانی، ج 1، ص 337.

[7] . مطهری، مرتضی؛ پیامبر امی، ص 18 ـ 21.

منابع:

1. قرآن.

2. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 16، تهران: ناشر دار الکتب الإسلامیة، چاپ سی دوم، 1380ش.

3. طباطبائی، سید محمد حسین، ترجمه المیزان، مترجم: سید محمد باقر موسوی همدانی، ج 1، تهران: ناشران: مرکز نشر فرهنگی رجاء، موسسه انتشارات امیرکبیر، بنیاد علمی فکری علامه طباطبایی، چاپ پنجم 1378ش.

4. مطهری، مرتضی، پیامبر امی، قم: ناشران: آدینه سبز، آل طه، مبین اندیشه چاپ اول، 1389ش.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.