حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی:

دنیای زن و شوهر باید مبتنی بر انصاف، ایثار و مسئولیت باشد

تاریخ انتشار:
هر کدام از زوجین، نقش خاص خودش را دارد که مکمل نقش طرف مقابل است. در اینجاست که هر کدام از اعضای خانواده به این فکر می کنند که چگونه مسئولیت و جایگاهش را ارتقاء دهد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، در نشست فاطمی که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر و با حضور طلاب و مبلغان برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی جمشیدی کارشناس خانواده ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و خیر مقدم به مبلغان حاضر در این نشست گفت: آرامش، حلقه ی گم شده ی مردم در دنیا مدرن است. 28 درصد مردم اروپا، 35 درصد مردم آمریکا و بخش زیادی از مردم کشورمان بدون قرص های آرام بخش نمی توانند بخوابند و این در صورتی است که قرآن کریم سفارش می کند ازدواج کنید تا به آرامش برسید.

وی خاطرنشان کرد: البته خیلی ها ازدواج می کنند، اما به آرامش نمی رسند. باید بررسی کرد، چه عللی مانع ایجاد آرامش در خانواده است. پروفسور اچ اولسون، 400 خانواده را از سراسر دنیا با عقاید و نژادهای گوناگون در ده سال اول زندگی تحت بررسی قرار داد که ببیند چرا برخی افراد از زندگی شان راضی اند و آرامش دارند و برخی نه! در این تحقیق 10 عنوان برای دلیل آرامش در زندگی برخی افراد ذکر شده است.

  1. گفتگو: گفتگو هم شامل حرف زدن است و هم خوب گوش دادن. خانم ها به گوش شنوا نیاز دارند. خیلی وقت ها خانم ها مشکل خاصی ندارند، فقط به گوش دادن نیاز دارند.
  2. هماهنگی شخصیتی
  3. انعطاف پذیری
  4. حل تعارض و اختلاف: 81 درصد همسران در حل مسائل، هیجان مدار عمل می کنند. بدترین همسران در دل تعارض، دنبال حل تعارض هستند. در وقت جدال به دنبال حل آن نباشید. اجازه بدهید کمی زمان بگذرد و آرام تر شوید، بعد تعارض را حل کنید.
  5. فرزندپروری: چون فرزند پروری بلد نیستیم، این نعمت برای ما به عذاب تبدیل می شود. بسیاری از اختلالات کودکان، به خاطر کشمکش والدین است. ما به سرمایه انسانی توجه نداریم و کودک، بزرگترین سرمایه انسانی است.
  6. خانواده و دوستان: نباید با هر کسی ارتباط داشته باشیم. بسیاری از خیانت ها، به خاطر عدم مدیریت رابطه با دوستان و آشنایان است.
  7. رابطه خاص
  8. اوقات فراغت و تفریح: اگر برای فراغت وقت نگذاریم، در امور زندگی و دین مان نقص خواهیم داشت. در گذشته با وجود مشکلات مالی و... حال خوبی داشتیم چون از خانواده غافل نبودیم.
  9. مدیریت مالی
  10. اعتقادات مذهبی: مذهب همبستگی ایجاد می کند. اتحاد و انسجام در سایه توحید و زندگی مؤمنانه است.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با اشاره به کلامی از امام صادق(ع) ادامه داد: امام صادق(ع) سه خصلت را برای هر انسانی در زندگی اش ضروری می داند. 1. خوش رفتاری 2. گشاده دستی سنجیده 3. غیرت محافظ

این استاد حوزه و دانشگاه، خانواده را هم معنی مسئولیت دانست و عنوان کرد: خانواده یعنی مسئولیت. در دستگاه رفاهی، انسان ها بر حق و حقوق خودشان تأکید دارند تا بر مسئولیت خودشان. بسیاری از والدین خوب هستند اما بچه هایشان نه! چون سیستم رفاهی برای آن ها تعریف شده است اما سیستم مسئولیت پذیری در این خانواده جایگاهی ندارد و تعریف نشده است. امروز به اینجا رسیده ایم که والدین برای همه کس و همه چیز وقت دارند اما برای همسر و فرزندان خود هیچ وقتی ندارند. این رفتار مخالف سیره اولیاء دین است. آن ها وقتی در منزل بودند یا وسیله بازی بچه های خود بودند، یا همبازی آن ها و یا مدیر بازی بچه ها بودند.

وی انصاف را مفهومی با اهمیت در رابطه زناشویی خواند و تصریح کرد: دنیای زن و شوهر در خانواده، مبتنی بر انصاف و ایثار و مسئولیت است. هر کدام، نقش خاص خودش را دارد که مکمل نقش طرف مقابل است. در اینجاست که هر کدام از اعضای خانواده به این فکر می کنند که چگونه مسئولیت و جایگاهش را ارتقاء دهد. در زندگی امروزی ایثار نیست. می گوید تو برای من، من برای خودم. وقتی زن و شوهر طرف مقابل را جان خود بداند، بعد از خدا در خانه مقدس ترین چیز همسر است و کسی حق اسائه به این مقدس را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی به کاهش ازدواج در جامعه اشاره کرد و گفت: 65 درصد از موانع ازدواج ذهنی است. آداب و رسوم قابل احترام، اما قابل عبور هستند. سنت هایی که خودمان ساخته ایم، گاهی زندگی های ما را به سمت چالش می برد.

این استاد حوزه و دانشگاه تعارض در زندگی را طبیعی دانست و اظهار داشت: این که در زندگی و بین زن و شوهر تعارض ایجاد شود، کاملا طبیعی است. زن و مرد دو انسان از دو دنیای متفاوت با نگرش، فرهنگ و افکار متفاوت در کنار هم قرار گرفته اند. این طبیعی است که گاهی به تعارض برسند. اما آنچه قابل قبول نیست، باقی ماندن در این تعارض است.

گزارش تصویری

دیدگاه‌ها

عبداللهی 11:22 - 1398/11/06

بسمه تعالی باتشکر از سایت تبلیغی بلاغ. متن وقتی نوشتاری باشد بهتر اقابل استفاده است تا پخش فیلم

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.