جاذبه زمین و خون گلوی حضرت علی اصغر

تاریخ انتشار:
اکثر کتب تاریخی نقل کردن که امام حسین(علیه‌السلام) مقداری از خون حضرت علی اصغر رو به آسمان پاشید و آن خون به زمین بر نگشت.
جاذبه زمین و خون گلوی حضرت علی اصغر

پایگاه اطلاع رسانی بلاغجاذبه زمین و خون گلوی حضرت علی اصغر

بعد از مراسم هیئت، یکی از جوانان هیئت اومد جلو و گفت: سلام حاج آقا،  این درسته که گفته شده در کربلا خون حضرت علی اصغر بر زمین ریخته نشد و امام حسین(علیه‌السلام) اون خون رو به آسمان پاشید؟
من: بله درسته سند تاریخی داره.
جوان: آخه حاج آقا این قضیه مخالف قانون جاذبه کره زمینه و با عقل سازگاری ندارده.

من: ببین دوست عزیز نباید به این راحتی این قضیه رو انکار کرد، اکثر کتب روایی نوشتن بعد از شهادت حضرا علی اصغر، امام حسین(علیه‌السلام) كف دستش رو زير خون [گلوى او] گرفت و خون رو به آسمان پاشيد و فرمود: «آنچه بر من وارد مى شود، برايم آسان است؛ چون بر خدا پوشيده نيست و در پيش ديد اوست». امام باقر(عليه السلام) [در باره آن خون] فرموده: «از آن خون، يك قطره هم به زمين باز نگشت». این جریان رو قریب به اتفاق مورخین نقل کردن.[1]

جوان: خوب حالا مشکلش با نیروی جاذبه رو چیکار کنیم. شاید این نقل‌ها اشتباه باشه.
من: آخه وقتی این همه کتاب‌ها نقل کردن احتمال اشتباهش خیلی کم میشه، اگر یه کتاب بود میشد احتمال داد.
جوان: خلاصه برای من حل نمیشه.
من: هنگامی که انسان با پیشرفت علم، توانایی پیدا کنه که وسائلی بسازه که به سرعت از حوزه جاذبه زمین بیرون بره و اشعه های مرگ‌بار بیرون جو رو تحمل کنه، با تمرین به بی وزنی عادت کنه؛ خلاصه جایی که انسان بتونه با استفاده از نیروی محدودش، این راه رو طی کنه، آیا با استمداد از نیروی نامحدود الهی حل شدنی نیست؟ آیا قدرت خداوند برای غلبه بر جاذبه زمین از بشر کمتره؟ بنابراین به زمین نریختن خون حضرت علی اصغر و غلبه اون بر جاذبه زمین، به قدرت خارق‌العاده خداوند بوده است که مورد شک و انکار نیست.

دانشجو: یعنی میخای بگی این کار با نیروی خاص الهی صورت گرفته؟
من: بله.
دانشجو: غیر از این ها مثال دیگری هم داریم؟
من: بله عزیزم؛ داستان شکافته شدن رود نیل توسط حضرت موسی(علیه السلام) هم در واقع نوعی عمل خلاف جاذبه زمین بود که آب‌ها روی هم سوار شدن و کوچه‌ای باز کردن و بنی اسرائیل از آن رد شدن و خیلی از معجزات دیگه مثل بیرون اومدن درخت از ریشه و اومدن به سمت پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله)[2]

دانشجو: حاج آقا اینها معجزه بوده و برای اثبات پیامبری بوده و فرق می‌کنه.
من: نه هیچ فرقی نمی‌کنه، معجزات زیادی از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) هم رخ داده که البته بهش کرامت میگن نه معجزه. 
دانشجو: آخه چرا باید معجزه ای رخ بده؟ اگه بحث معجزه هستش خوب شمر سنگ میشد تا سر مبارک امام حسین(علیه‌ السلام) رو جدا نکنه.
من: این که امام حسین(علیه السلام) خون علی اصغر را به آسمان می‌پاشه، شاید وجهش این باشه که می خواد به خداوند بگه این قربانی رو از من قبول کن و خداوند نیز با جلوگیری از ریخته شدن خون بر زمین، این قربانی رو قبول کرد؛ وجه دیگرش اینه که خداوند با این عمل، می فهمونه که خودش منتقم خون طفل شیر خوار امام هستش.

دانشجو: بله ممنون از شما، مقداری حل شد، هر چند بیشتر باید فکر کنم.
من: خواهش می‌کنم، ان شاءالله که موفق باشی.

________________________________________________________
پی‌نوشت:[1] . لهوف، ص69 . http://lib.eshia.ir/15097/1/69 ؛ لواعج الاشجان في مقتل الحسين عليه السلام: ،لأمين، السيد محسن، http://lib.eshia.ir/86843/1/140 ؛  بحار الانوار ج45 ص46 . http://lib.eshia.ir/11008/45/46/ ؛  الصّحيح من مقتل سيّد الشّهداء و أصحابه عليهم السّلام نویسنده : المحمدي الري شهري، الشيخ محمد ،ص822 http://lib.eshia.ir/27270/1/822/ ؛ مقتل الحسين نویسنده : أبو مخنف الازديي،ص173. http://lib.eshia.ir/16064/1/173

[2] . تفسير غرائب القرآن ورغائب الفرقان ،القمي النيسابوري، نظام الدين الحسن، ج 3، ص118. http://lib.eshia.ir/41755/3/118/؛ الفواتح الالهيه والمفاتح الغيبيه ، النخجواني  ،  ج 1 ، ص 342. http://lib.eshia.ir/41693/1/342/؛ تفسير ابن كثير - ط العلميه ، ابن كثير ،ج 5  ،ص 256. http://lib.eshia.ir/41719/5/256/؛ الامثل في تفسير كتاب الله المنزل ،مكارم الشيرازي، الشيخ ناصر ، ج 11 ، ص 389. http://lib.eshia.ir/27526/11/389؛ التبيان في تفسير القرآن ، الشيخ الطوسي  ،  ج 7 ، ص 193. http://lib.eshia.ir/86469/7/193.

دیدگاه‌ها

ستاره سهیل 08:14 - 1402/10/03

خیلی عالی جواب داده شد ممنون این سوال پسر8ساله منم بود

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.