رفتن به محتوای اصلی
یادداشت تبلیغی؛

«پیام و درس های خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها| بخش نهم»

تاریخ انتشار:
از آنجائی که 13جمادی الاول بنابر قولی و سوم جمادی الثانی بنابر قول مشهور مقارن با شهادت صدیقه شهیده حضرت زهرا سلام الله علیها است، فرصت و توفیق مهمی برای دلدادگان آن حضرت است که به سطح معرفت و شناخت خود به ام المؤمنین صدیقه شهیده بیفزایند؛ یکی از بی واسطه ترین و درعین حال مستند ترین راه معرفت و شناخت به حضرت زهرا سلام الله علیها خطبه فدکیه با ان محتوای بلند و قدسی است.
«پیام و درس های خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها| بخش نهم»

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، «پیام و درس های خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها| بخش نهم»

نگارنده: «مبلغ نخبه حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری»

*******

«دلایل توبیخ و محکومیت انصار در خطبه فدکیه»

بخش نهم خطبه فدکیه در راستای محاکمه و توبیخ انصار است که در نصرت رسانی به تنها یاد گار پیامبر کوتاهی کردند و به وظیفه و رسالت خود عمل نکردند برای آشنایی به دلایل توبیخ شدن انصار به شرح و تفسیر این بخش خواهیم پرداخت.

*******

1-متن و ترجمه: «یا مَعْشَرَ النَّقیبَةِ وَ اَعْضادَ الْمِلَّةِ وَ حَضَنَةَ الْاِسْلامِ! ما هذِهِ الْغَمیزَةُ فی حَقّی وَ السِّنَةُ عَنْ ظُلامَتی؟ اَما کانَ رَسُولُ‌اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ اَبی یَقُولُ: «اَلْمَرْءُ یُحْفَظُ فی وُلْدِهِ»، سَرْعانَ ما اَحْدَثْتُمْ وَ عَجْلانَ ذا اِهالَةٍ، وَ لَکُمْ طاقَةٌ بِما اُحاوِلُ، وَ قُوَّةٌ عَلى ما اَطْلُبُ وَ اُزاوِلُ۰۰۰۰ایهاً بَنی‌قیلَةَ! ءَ اُهْضَمُ تُراثَ اَبی وَ اَنْتُمْ بِمَرْأى مِنّی وَ مَسْمَعٍ وَ مُنْتَدى وَ مَجْمَعٍ، تَلْبَسُکُمُ الدَّعْوَةُ وَ تَشْمَلُکُمُ الْخُبْرَةُ، وَ اَنْتُمْ ذَوُو الْعَدَدِ وَ الْعُدَّةِ وَ الْاَداةِ وَ الْقُوَّةِ، وَ عِنْدَکُمُ السِّلاحُ وَ الْجُنَّةُ، تُوافیکُمُ الدَّعْوَةُ فَلا تُجیبُونَ، وَ تَأْتیکُمُ الصَّرْخَةُ فَلا تُغیثُونَ،وَ اَنْتُمْ مَوْصُوفُونَ بِالْکِفاحِ، مَعْرُوفُونَ بِالْخَیْرِ وَ الصَّلاحِ،وَ النُّخْبَةُ الَّتی انْتُخِبَتْ، وَ الْخِیَرَةُ الَّتِی اخْتیرَتْ لَنا اَهْلَ الْبَیْتِ.قاتَلْتُمُ الْعَرَبَ،وَ تَحَمَّلْتُمُ الْکَدَّ وَ التَّعَبَ، وَ ناطَحْتُمُ الْاُمَمَ،وَ کافَحْتُمُ الْبُهَمَ، لا نَبْرَحُ اَوْ تَبْرَحُونَ،نَأْمُرُکُمْ فَتَأْتَمِرُونَ، حَتَّى اِذا دارَتْ بِنا رَحَى الْاِسْلامِ، وَ دَرَّ حَلَبُ الْاَیَّامِ،وَ خَضَعَتْ نُعْرَةُ الشِّرْکِ، وَ سَکَنَتْ فَوْرَةُ الْاِفْکِ، وَ خَمَدَتْ نیرانُ الْکُفْرِ،وَ هَدَأَتْ دَعْوَةُ الْهَرَجِ،وَ اسْتَوْسَقَ نِظامُ الدّینِ،فَاَنَّى حِزْتُمْ بَعْدَ الْبَیانِ، وَاَسْرَرْتُمْ بَعْدَ الْاِعْلانِ،وَ نَکَصْتُمْ بَعْدَ الْاِقْدامِ، وَاَشْرَکْتُمْ بَعْدَ الْایمانِ؟بُؤْساً لِقَوْمٍ نَکَثُوا اَیْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِم:اى گروه نقباء، و اى بازوان ملت،اى حافظان اسلام، این ضعف و غفلت در مورد حق من و این سهل‌ انگارى از دادخواهى من چرا؟ آیا پدرم پیامبر نمی‌فرمود: «حرمت هرکس در فرزندان او حفظ می‌شود»، چه به سرعت مرتکب این اعمال شدید، و چه با عجله این بز لاغر، آب از دهان و دماغ او فروریخت، در صورتى که شما را طاقت و توان بر آنچه در راه آن می‌کوشیم هست، و نیرو براى حمایت من در این مطالبه و قصدم می باشداى پسران قیله- گروه انصار- آیا نسبت به میراث پدرم مورد ظلم واقع شوم در حالى که مرا می‌بینید و سخن مرا می شنوید، و داراى انجمن و اجتماعید، صداى دعوت مرا همگان شنیده و از حالم آگاهى دارید، و داراى نفرات و ذخیره‌ اید، و داراى ابزار و قوه‌ اید، نزد شما اسلحه و زره و سپر هست، صداى دعوت من به شما می رسد ولى جواب نمی‌دهید، و ناله فریاد خواهیم را شنیده ولى به فریادم نمی رسید، در حالى که به شجاعت معروف و به خیر و صلاح موصوف می باشید، و شما برگزیدگانى بودید که انتخاب شده، و منتخباتى که براى ما اهل‌بیت برگزیده شدید! با عرب پیکار کرده و متحمّل رنج و شدت‌ها شدید، و با امتها رزم نموده و با پهلوانان به نبرد برخاستید، همیشه فرمانده بوده و شما فرمانبردار، تا آسیاى اسلام به گردش افتاد، و پستان روزگار به شیر آمد، و نعره‌ هاى شرک‌ آمیز خاموش شده، و دیگ طمع و تهمت از جوش افتاد، و آتش کفر خاموش و دعوت نداى هرج و مرج آرام گرفت، و نظام دین کاملاً ردیف شد، پس چرا بعد از اقرارتان به ایمان حیران شده، و پس از آشکارى خود را مخفى گرداندید، و بعد از پیشقدمى عقب نشستید، و بعد ایمان شرک آوردید»

*******

2- شرح بخش نهم

در این بخش بیستم از خطبه صدیقه شهیده به محاکمه انصار و اصحاب پرداخته تازیانه سخن را متوجه آنان نموده است و دلایل بسیار تکان دهنده و عبرت آموزی را برا ی محکومیت آنان بیان نمودند.

نخستین دلیل بر محکومیت انصار و اصحاب در غصب فدک توسط ابوبکر بوده است. انصار نقبا و نور چشمان رسول الله صلی الله علیه وآله بودند هرگاه صدای مظلومی شنیده می شد اصحاب پناهگاه آنان بودند، از چنین گروهی انتظار می رفت به هنگام مظلوم واقع شدن دختر و پاره تن رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم و غصب شدن فدک که حق مسلم وی بود به دفاع از او بپردازند نه اینکه با سکوتشان جرئت جسارت به تنها یادگار رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فراهم سازند. 
از همین روست که حضرت زهرا سلام الله علیها خطاب به انصار می فرمایند: «یا مَعْشَرَ النَّقیبَةِ وَ اَعْضادَ الْمِلَّةِ وَ حَضَنَةَ الْاِسْلامِ! ما هذِهِ الْغَمیزَةُ فی حَقّی وَ السِّنَةُ عَنْ ظُلامَتی؟:اى گروه نقباء، و اى بازوان ملت، اى حافظان اسلام، این ضعف و غفلت در مورد حق من و این سهل‌ انگارى از دادخواهى من چرا؟»

دومین دلیل بر محاکمه انصار و محکومیت آنان این بوده است غصب فدک و غصب خلافت در جلوی دیدگان انصار گرفته بود و آنان در جریان مستقیم این ظلم و هتک حرمت به امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها بودند و این سکوت از طرف انصار به هیچ وجه قابل توجیه نبود و آنان نمی توانستند بگویند از آنچه گذشته بود آگاه نبودند به همین دلیل است که حضرت زهرا سلام الله علیها خطاب به انصار می فرمایند: «ایهاً بَنی‌قیلَةَ! ءَ اُهْضَمُ تُراثَ اَبی وَ اَنْتُمْ بِمَرْأى مِنّی وَ مَسْمَعٍ وَ مُنْتَدى وَ مَجْمَعٍ: اى پسران قیله- گروه انصار- آیا نسبت به میراث پدرم مورد ظلم واقع شوم در حالى که مرا می‌بینید و سخن مرا می شنوید، و داراى انجمن و اجتماعی، صداى دعوت مرا همگان شنیده و از حالم آگاهى دارید»

سومین دلیل محکومیت انصار از منظر زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه داشتن «تجهیزات» برای قیام همه جانبه بر علیه غاصبان بوده است چراکه:

اولا: روسای قبایل انصار نفوذ فوق العاده ای در مردم داشتند اگر سران به صحنه می آمدند از مردم می خواستند از یادگار رسول الله صلی الله علیه وآله حمایت کنند خلافت را به امام علی علیه السلام و فدک را به حضرت زهرا سلام الله علیها بازگردانند هیچکس نمی توانست مقابل آنان بایستد کوتاهی و سکوت معنادار انان باعث این مصیبت برای اسلام شد.

ثانیا؛ انصار از نظر عده جمعیت و همچنین از نظر عده امکانات و تجهیزات نظامی، و همچنین تجربه جنگی دست بالایی داشتند و اگر به صحنه می آمدند قطعا دودمان غاصبان را به باد فنا می دادند. ازهمین روست حضرت زهرا سلام الله علیها انصار را ملامت نموده ومی فرمایند: «تَلْبَسُکُمُ الدَّعْوَةُ وَ تَشْمَلُکُمُ الْخُبْرَةُ، وَ اَنْتُمْ ذَوُو الْعَدَدِ وَ الْعُدَّةِ وَ الْاَداةِ وَ الْقُوَّةِ، وَ عِنْدَکُمُ السِّلاحُ وَ الْجُنَّةُ، تُوافیکُمُ الدَّعْوَةُ فَلا تُجیبُونَ، وَ تَأْتیکُمُ الصَّرْخَةُ فَلا تُغیثُونَ:صداى دعوت مرا همگان شنیده و از حالم آگاهى دارید، و داراى نفرات و ذخیره‌ اید، و داراى ابزار و قوه‌ اید، نزد شما اسلحه و زره و سپر هست، صداى دعوت من به شما می رسد ولى جواب نمی‌دهید، و ناله فریاد خواهیم را شنیده ولى به فریادم نمی رسید» 

چهارمین دلیل بر محکومیت انصار از منظر خطبه فدکیه «اقتدار و شجاعت انصار» بوده است، چراکه انصار در مدت ده سال از حضور پیامبر اکرم در مدینه و هجوم پی درپی دشمنان در درهم شکستن صولت اسلام با همه قامت و شجاعت توصیف ناپذیری از حرمت و حریم اسلام و شخص نبی گرامی اسلام دفاع کردند و همه دشمنان را به هزیمت و شکست واداشتند، از اینکه در مقابل غاصبان خلافت و فدک خود تحقیری کردند و مغلوب خواست غیر مشروع آنان شدند جای ملامت و توبیخ داشت صدیقه شهیده به دلیل اینکه انصار در اوج اقتدار، «ذلت» درمقابل غاصبان پذیرفته بودند آنان را مورد ملامت قرارداده و می فرماید: «تُوافیکُمُ الدَّعْوَةُ فَلا تُجیبُونَ، وَ تَأْتیکُمُ الصَّرْخَةُ فَلا تُغیثُون وَ اَنْتُمْ مَوْصُوفُونَ بِالْکِفاحِ، مَعْرُوفُونَ بِالْخَیْرِ وَ الصَّلاحِ، وَ النُّخْبَةُ الَّتی انْتُخِبَتْ، وَ الْخِیَرَةُ الَّتِی اخْتیرَتْ لَنا اَهْلَ الْبَیْتِ.قاتَلْتُمُ الْعَرَبَ، وَ تَحَمَّلْتُمُ الْکَدَّ وَ التَّعَبَ، وَ ناطَحْتُمُ الْاُمَمَ، وَ کافَحْتُمُ الْبُهَمَ، لا نَبْرَحُ اَوْ تَبْرَحُونَ، نَأْمُرُکُمْ فَتَأْتَمِرُونَ، حَتَّى اِذا دارَتْ بِنا رَحَى الْاِسْلامِ، وَ دَرَّ حَلَبُ الْاَیَّامِ، وَ خَضَعَتْ نُعْرَةُ الشِّرْکِ، وَ سَکَنَتْ فَوْرَةُ الْاِفْکِ، وَ خَمَدَتْ نیرانُ الْکُفْرِ، وَ هَدَأَتْ دَعْوَةُ الْهَرَجِ، وَ اسْتَوْسَقَ نِظامُ الدّینِ، فَاَنَّى حِزْتُمْ بَعْدَ الْبَیانِ، وَاَسْرَرْتُمْ بَعْدَ الْاِعْلانِ، وَ نَکَصْتُمْ بَعْدَ الْاِقْدامِ، وَاَشْرَکْتُمْ بَعْدَ الْایمانِ؟ بُؤْساً لِقَوْمٍ نَکَثُوا اَیْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِم:صداى دعوت من به شما می رسد ولى جواب نمی‌دهید، و ناله فریاد خواهیم را شنیده ولى به فریادم نمی رسید، در حالى که به شجاعت معروف و به خیر و صلاح موصوف می باشید، و شما برگزیدگانى بودید که انتخاب شده، و منتخباتى که براى ما اهل‌بیت برگزیده شدید! با عرب پیکار کرده و متحمّل رنج و شدت‌ها شدید، و با امتها رزم نموده و با پهلوانان به نبرد برخاستید، همیشه فرمانده بوده و شما فرمانبردار، تا آسیاى اسلام به گردش افتاد، و پستان روزگار به شیر آمد، و نعره‌ هاى شرک‌ آمیز خاموش شده، و دیگ طمع و تهمت از جوش افتاد، و آتش کفر خاموش و دعوت نداى هرج و مرج آرام گرفت، و نظام دین کاملاً ردیف شد، پس چرا بعد از اقرارتان به ایمان حیران شده، و پس از آشکارى خود را مخفى گرداندید، و بعد از پیشقدمى عقب نشستید، و بعد ایمان شرک آوردیدواى بر گروهى که بعد از پیمان بستن آن را شکستند»

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.