حجت الاسلام محدثی تبیین کرد؛

فلسفه لعن و برائت در زیارت عاشورا

تاریخ انتشار:
استاد حوزه علمیه قم به بیان فلسفه لعن و برائت در زیارت عاشورا پرداخت و گفت: لعن و نفرین را برای افراد و گروهی که دارای رذالت اخلاقی و ناپاکی هستند به کار می‌ بریم و با لعن تنفر، نکوهش، تقبیح و زشتی ظلم این افراد را ابراز می‌ کنیم.
حجت الاسلام جواد محدثی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت الاسلام جواد محدثی، استاد حوزه علمیه قم، در برنامه «حسینیه» رادیو معارف به بیان فلسفه لعن و برائت در زیارت عاشورا پرداخت و گفت: زیارت عاشورا ترکیبی از سلام و لعن است، تولی و تبری و همبستگی شیعیان با جبهه حق و مقابله دشمنان را نشان می‌دهد، بنابراین نخستین فرازهای زیارت عاشورا با سلام و درود بر امام حسین(علیه السلام) و یارانش شروع می شود، اما فرازهای بعدی با لعنت و نفرین بر دشمنان آمده است.
حجت الاسلام محدثی بیان کرد: لعن به معنای درخواست دوری از رحمت الهی برای دشمنان و نفرین است، اما به معنای سب و فحش طرف مقابل نیست.
استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: سلام و درود را برای افرادی به کار می‌ بریم که کرامت و فضیلتی در آن‌ ها وجود داشته باشد، اما لعن و نفرین را برای افراد و گروهی که دارای رذالت اخلاقی و ناپاکی هستند به کار می‌ بریم و با لعن تنفر، نکوهش، تقبیح و زشتی ظلم این افراد را ابراز می‌ کنیم.
این کارشناس رسانه ملی عنوان کرد: برخی افراد در ابراز لعن شبهه افکنی می‌ کنند در حالی که خداوند در بسیاری آیات قرآن کریم افراد و گروه‌ های مختلفی همانند کاذبان و شیاطین را مورد لعن و نفرین قرار داده است.
وی در شرح فراز «فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیکمْ اَهْلَ الْبَیتِ» گفت: در این فراز گروهی که اساس ظلم بر اهل بیت(علیهم السلام) را پایه‌ گذاری و برنامه­ ریزی کرده­ اند، مورد لعن و نفرین قرار گرفته اند؛ دشمنان بعد از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) با برنامه‌ ریزی راهبردی و مرحله مرحله؛ ائمه اطهار(علیهم السلام) را مورد ظلم و ستم خویش قرار دادند.
استاد حوزه علمیه قم در تفسیر فراز«وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکمْ عَنْ مَقامِکمْ وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْکمْ عَنْ مَقامِکمْ، وَ اَزالَتْکمْ عَنْ مَراتِبِکمُ الَّتی رَتَّبَکمُ اللهُ فی‌ها» اظهار داشت: در این بخش از زیارت عاشورا بر افراد و گروهی که از اهل بیت(علیهم السلام) را از مقام والای خویش دفع کردند، مورد لعن و نفرین قرار می‌ دهیم.
حجت الاسلام محدثی بیان کرد: امامان(علیهم السلام) جایگاه والایی در جامعه داشتند و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) خاندان خویش را بهترین خلق، حجت‌ ها و راهنمایان الهی معرفی کرده است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در تحلیل حوادث تاریخی باید ریشه‌ ها و زمینه‌ های این ظلم بررسی شود، گفت: حق امامت، رهبری، ارشاد و حکومت در جامعه برای اهل بیت(علیهم السلام) است و دشمنان اسلام مانع از رسیدن امامان(علیهم السلام) به این مقام و حقی که خدا و رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) بر آن‌ ها قرار داده بود، شدند.
وی بیان کرد: این ستم سبب شد که حادثه کربلا به وجود آید و این اتفاق حلقه‌ ای از ظلم برنامه‌ ریزی شده بر اهل بیت(سلام الله علیها) بوده است و چه بسا اگر نخستین ستم بر اهل بیت(علیهم السلام) انجام نمی‌ شد، حادثه عاشورا اتفاق نمی‌ افتاد.
حجت الاسلام محدثی بیان کرد: در این فرازهای زیارت عاشورا بر پایه­ گذاران ستم و آغازگران ظلم و افرادی که مردان پاک را از روی ستم کشتند و بر نامردانی که مردان شایسته را به بند کشیدند و به شهادت رساندند، لعنت و نفرین می‌ فرستیم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.